Dyskursy w Pedagogice Wczesnoszkolnej.docx.doc

(12 KB) Pobierz

Dyskursy to sposoby definiowania i interpretowania dzieciństwa, mechanizmów rozwojowych  i kompetencji dzieci., to także sposoby nadawania znaczeń widzialnym oddziaływaniom edukacyjnym.

ODMIANY DYSKURSÓW WCZESNEJ EDUKACJI

*Dyskurs funkcjonalistyczno-behawiorystyczny

*Dyskurs humanistyczno-adaptacyjny

*Dyskurs konstruktywistyczno-społeczny

*Dyskurs krytyczno-emancypacyjny

 

DYSKURS FUNKCJONALISTYCZNO-BEHAWIORYSTYCZNY

„Edukować to kierować”

 

Funkcjonalizm – aktywność społeczna realizowana w instytucjach – wkład w utrzymanie systemu społecznego w stanie równowagi i porządku.

 

Behawioryzm – wyjaśnienie procesu uczenia się poprzez obserwowalne zachowania

- zmiany w uczeniu da się dokładnie zaplanować

- koncentracja na obserwowalnych zachowaniach uczniów

- traktowanie konspektu lekcji jako warunku zmiany zachowań (również poznawczych)

- podział treści na małe kroki

- założenie, że w tych samych warunkach różni uczniowie osiągają podobne rezultaty

- ciągła kontrola każdej czynności uczniów

- niechęć do nabywania przez uczniów kompetencji szkolnych poza szkołą

 

Rozwój dziecka: liniowy, spełnianie standardów, pomiar dydaktyczny

Wiedza: z ustaleń zewnętrznych, nie należy do ucznia ani nawet do nauczyciela

Koncepcje i decyzje: zewnętrzne (poza n-nowator) decyzje pozornie nauczycielskie

 

DYSKURS HUMANISTYCZNO – ADAPTACYJNY

„Edukować to akceptować”

J.A.KomeńskiJ.J.RousseauA.Maslow, C.Rogers

„Edukować to organizować środowisko” J.Piaget

 

Rozwój dziecka: indywidualny przyrost kompetencji badawczych; błędy, nietrafne hipotezy, samodzielna rekonstrukcja

Wiedza: zaufanie do wiedzy osobistej ucznia i nauczyciela – rozwiązywanie problemów; wiedza ucznia akceptowana jako niedoskonała, ale właściwa rozwojowo

Koncepcje i decyzje: symetryczne, uczeń tworzy koncepcje, podejmuje decyzje

Tworzenie wiedzy: samodzielna konstrukcja, nie wymaga obecności dorosłego

Typowa leksyka: badanie, eksplorowanie, eksperymentowanie, uczenie się

Metafory: nauczyciel – mecenas, uczeń – naukowiec, klasa – laboratorium badawcze

 

 

 

 

 

DYSKURS KONSTRUKTYWISTYCZNO – SPOŁECZNY

„Edukować to współpracować” L.S.Wygotski, J.Bruner

 

Rozwój dziecka: przejście od potoczności do nauki dzięki współpracy z dorosłym, uwarunkowanej edukacją

Wiedza: zaufanie ograniczone, uczeń kompetentny dzięki wsparciu nauczyciela

Koncepcje i decyzje: tworzone i podejmowane pod kontrolą nauczyciela

Tworzenie wiedzy: negocjacje między pojęciami potocznymi a naukowymi ; rola rówieśników

Typowa leksyka: wsparcie, prowadzenie, kształtowanie

Metafory: nauczyciel – doradca, przewodnik; uczeń – asystent, terminator, klasa – warsztat mistrza

 

DYSKURS  KRYTYCZNO – EMANCYPACYJNY

„Edukować to skłaniać do krytycznego angażowania się” P.Bourdieu

 

Rozwój dziecka: inicjowany przez napięcie między kooperacją a oporem; nabywanie kompetencji emancypacyjnych i roszczeń do przynależnych praw

Wiedza: uczeń traktowany jako kompetentny intelektualnie w podejmowaniu wysiłku zrozumienia świata

Koncepcje i decyzje: celem edukacji wzmacnianie zdolności do podejmowania autonomicznych decyzji intelektualnych, społecznych

Tworzenie wiedzy: zdolność do zaangażowanej krytyki, uaktywniania własnych strategii intelektualnych

Typowa leksyka: zaangażowanie, rozumienie, emancypacja

Metafory: nauczyciel – rewolucjonista, moderator, uczeń – bojownik, klasa – forum dyskusyjne

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin