prawo lotnicze test1.docx

(18 KB) Pobierz

1.       Do oceny bezpieczenstwa sytuacji ruchowej służą metody geometryczne

A) prawda. Metody geometryczne  analizują ruch w dłuższej perpektywie czasowej.

B)prawda. Metody geometryczne analizują ruch w krótszej perspektywie czasowej.

C)fałsz. Do tego służy pojęcie płynności ruchu.

D)fałsz. Do tego służy pojęcie przepełnienia sektora

 

2.       W metodzie obszarów separacyjnych kształt obszaru zależy od :

A) decyzji decydenta

B) wielkości samolotu

C) toru lotu samolotu

D) struktury rozpatrywanej przestrzeni ruchowej

 

3.       Metody geometryczne wymiarowania bezpieczeństwa dzielą się na:

A) metody torów prostych i torów krzywych

B) metody torów prostych i metody obszarów separacyjnych

C) metody obszarów separacyjnych i obszarów konfliktowych

D) metody torów dwuwymiarowych i obszarów trójwymiarowych

 

4.       Dzięki badaniu płynności ruchu lotniczego można praktyczne wyznaczyć

A)optymalną wielkość ruchu ze względu na  bezpieczeństwo

B)optymalną szeybkość przelotu samolotu przez sektor

C)optymalną trasę przelotu samolotu przez sektor

D)optymalną wielkość ruchu ze względu na obciążenie kontrolera pracą

 

5.       Aby w ocenie bezpieczeństwa dynamicznego uwzględnić zdolność systemu do kompensacji negatywnych skutków przepełnienia sektora trzeba użyć:

A) wskaźnika przepełnienia sektora

B)wskaźnika względnego przepełnienia sektora

C)skumulowanego wskaźnika przepełnienia sektora

D)nie ma możliwości uwzględniania zdolności do kompensacji

 

6.       W binarnej metodzie wymiarowania płynności ruchu nie wyznacza (oblicza) się:

A)płynności pojedynczego samolotu

B)zbioru lotów zakłóconych

C)liczności zbioru lotów zakłóconych

D)wyznacza się wszystkie te wielkości

 

7.       Wskaźnik względnego przepełnienia sektora = 0,3 w sektorze A i =0,2 w sektorze B:

A)wskaźnik przepełnienia sektora A jest większy od wskaźnika przepełnienia sektora B

B)mniejszy

C)A rózny od B

D) nie można nic powiedzieć o wskaźnikach przepełnienia obu tych sektorów

 

8.       Maksimum  płynności występuje przy mniejszej wielkości ruchu niż maksimum bezpieczeństwa

A) Fałsz. Jest odwrotnie.

B) Fałsz. Oba te maksima występują dla tej samej wielkości ruchu.

C) Fałsz. Nie ma zależnościmiędzy tymi wielkościami

D) Prawda.

 

9.                   Do lotniczej działalności gospodarczej zaliczamy:
A) zarządzanie lotniskiem i zarządzanie ruchem lotnicym

B) zarządzanie lotniskiem, zarządzanie ruchem lotniczy i zarządzanie przestrzenią powietrzną

C) przewóz lotniczy, zarządzanie lotniskiem i zarządzanie ruchem lotniczym

D) przewóz lotniczy, zarządzanie lotniskiem i obsługę naziemną statków powietrznych

 

10.   Zezwolenia na przewóz lotniczy dla obcych przewoźników dzielą się na:

A)pojedyncze i wielokrotne

B)pojedyncze, ogólne i szczegółowe

C)pojedyncze, wielokrotne i szczególne

D)pojedyncze, ogólne i eksploatacyjne

 

11.   Usługę wykonywania obsługi naziemnej samolotów mogą świadczyć:

A) zarządzający lotniskiem, przewoźnik lotniczy i agent obsługi naziemnej

B) zarządzający lotniskiem i zarządzający ruchem lotnicym

C) zarządzający ruchem lotniczym, przewoźnik lotniczy i agent obsługi naziemnej

D) przewoźnik lotniczy, zarządzający ruchem lotnicym i zarządzający przestrzenią powietrzną

 

12.   Które z poniższych stwierdzeń jest fałszywe?

A) Ruch, który jest płynny jest tani dla przewoźników

B) Ruch, który jest płynny ogranicza straty czasu pasażerów

C) Ruch, który jest płynny pozwala kontrolerowi na zmniejszenie separacji pionowej

D) Żadne z tych stwierdzeń nie jest fałszywe

 

13.   Liczba operacji startu i lądowania w ciągu godziny dla określonego poziomu opóźnienia to:
A) Pojemność maksymalna lotniska

B) Pojemność praktyczna lotniska

C)Pojemność rzeczywista lotniska

D) Kod referencyjny lotniska

 

14.   Zmiana poziomu przelotu:

A) nie stanowi zakłócenia prowadzącego do niepłynności

B) stanowi zakłocenie, ale nie prowadzi do niepłynności

C)stanowi zakłócenie i prowadzi do niepłynności

D) stanowi zakłócenie i uniemożliwia ocenę bezpieczeństwa ruchu

 

15.   Metoda przestrzeni złożonych:
A) wymaga ogromnego nakładu obliczeniowego i jest praktycznie mało przydatna

B) wymaga ogromnego nakłądu obliczeniowego, ale mimo to jest praktycznie przydatna

C) nie wymaga dużego nakłądu obliczeniowego i dlatego jest praktycznie przydatna

D) nie wymaga dużęgo nakłądu obliczeniowego, ale  jest niedokładna, a zwykle mało przydatna

 

16.   Licba samolotów w sektorze kontroli:

A) może być większa od pojemności sektora, ale tylko chwilowo

B) może być większa od pojemności sektora dowolnie długo

C) nie może być większa, bo to by oznaczało katastrofę

D) nie może być większa, bo tak mówią przepisy ICAO

 

17.   Wszystkie metody geometryczne bezpieczeństwa oparte są o proces dekompozycji sytuacji ruchowej.

A)    Fałsz. Niektóre nie są.

B)     Fałsz. Żadne nie są.

C)     Prawda. Dekompozycja sytuacji ruchowej jest ostatnim krokiem tych metod.

D)    Prawda. Dekompozycja sytuacji ruchowej jest pierwszym krokiem tych metod.

 

18.   Sposób organizacji ruchu lotniczego może wpłynąć na ograniczenie uciążliwości hałasu.

A)    Nieprawda, mogą na to wpłynąć jedynie zmiany konstrukcyjne samolotów.

B)     Nieprawda, mogą na to wpłynąć jedynie ograniczenia w wielkości ruchu.

C)    Prawda, jest to jedna z typowych metod ograniczania hałasu lotniczego.

D)    Prawda, jest to eksperymentalna, rzadko stosowana metoda ograniczenia hałasu.

 

19.   Ryzyko w ruchu lotniczym jest utożsamiane z:

A)    iloczynem prawdopodobieństwa wypadku i szkody zaistniałej w wyniku wypadku.

B)     sumą prawdopodobieństwa wypadku i szkody zaistniałej w wyniku wypadku.

C)     szkodą zaistniałą w wyniku wypadku lotniczego

D)    prawdopodobieństwem wypadku lotniczego.

 

20.   W trójwymiarowej metodzie torów prostych najważniejszym rozpatrywanym zagrożeniem jest:

A)    minimalna odległość w chwili zbliżenia

B)     maksymalna odległość w chwili zbliżenia

C)    czas przecięcia (zbliżenia) torów lotów

D)    rzeczywista odległość

 

21.   Akceptowanie ryzyka jest:

A)    jedną z metod postępowania wobec ryzyka

B)     niedozwolone, metody postępowania wobec ryzyka to: redukowanie i unikanie.

C)     niedozwolone, metody postępowania wobec ryzyka to: unikanie i przenoszenie

D)    niedozwolone, metody postępowania  wobec ryzyka to: redukowanie, unikanie i przenoszenie.

 

22.   Wymagania ESARR:

A)    zostały opracowane przez ICAO i dotyczą organizacji ruchu lotniczego

B)     zostały opracowane przez ICAO i dotyczą wymagań w zakresie bezpieczeństwa

C)     zostały opracowane przez Eurocontrol i dotyczą organizacji ruchu lotniczego

D)    zostały opracowane przez Eurocontrol i dotyczą wymagań w zakresie bezpieczeństwa.

 

23.   W wielowartościowej ważonej metodzie wymiarowania płynności ruchu nie definiuje się

A)    zbioru możliwych zakłóceń

B)     zbioru dopuszczalnych tras lotu

C)     wag naruszenia płynności

D)    ważonej płynności samolotu na każdym z punktów trasy.

 

24.   Metoda analizy ryzyka błędów ludzkich HAZOP polega na poszukiwaniu:

A)    izolowanych zagrożeń i analizie możliwości przekształcenia się ich w zdarzenia niepożądane

B)     dużych zagrożeń i analizie możliwości przekształcenia się ich w zdarzenia niepożądane

C)     ciągów zdarzeń prowadzących do zaistnienia zdarzenia niepożądanego

D)    ciągów zdarzeń wynikających ze zdarzenia inicjującego.

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin