CSS-Projekt.docx

(3939 KB) Pobierz

System SRK dla posterunku odgałęźnego dla linii dwutorowej

 

 


C:\Users\Madziol\Desktop\LogoTr.png
POLITECHNIKA WARSZAWSKA

Wydział Transportu

Zakład Sterowania Ruchem Kolejowym

 

 

 

 

Cyfrowe systemy sterowania II

 

 

 

Temat projektu: System SRK dla posterunku odgałęźnego dla linii dwutorowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autorzy:

Diana Gierej

Magdalena Kycko

Posterunek odgałęźny jest to posterunek zapowiadawczy, który bierze udział w zapowiadaniu (prowadzeniu ruchu) wszystkich pociągów, które kursują po szlakach przyległych do danego posterunku. Posterunek odgałęźny nie jest stacją, nie ma na nim miejsca do odprawy podróżnych. Jest urządzany poza stacją w miejscu odgałęzienia się łącznicy lub linii, a także przy przejściu szlaku dwutorowego w jednotorowy i odwrotnie.

Posterunki odgałęźne wyposażone są zazwyczaj jedynie w jedną parę semaforów i są to semafory wjazdowe. Stacja dla porównania posiada zarówno semafory wjazdowe jak i wyjazdowe. Oznacza to, że pociąg po otrzymaniu na semaforze sygnału zezwalającego na jazdę, wjeżdża od razu na rozjazdy kierujące go na odpowiedni szlak. Ponadto na posterunkach odgałęźnych jest całkowity zakaz wykonywania manewrów, a przyjmowanie pojazdów pomocniczych wiąże się z wprowadzeniem telefonicznego zapowiadania pociągów w przód (do następnego posterunku zapowiadawczego), oraz w tył (do poprzedniego posterunku zapowiadawczego). Jeżeli nie mamy możliwości ustawienia pojazdu takiego w miejscu bezpiecznym musimy liczyć się nawet z zamknięciem dla postoju takiego pojazdu toru szlakowego.

Posterunkiem dla którego zostanie zaprojektowany system srk jest to posterunek odgałęźny Cyganów, na którym linia z Majkowa łączy się ze szlakiem z Warszawy. Posterunek odpowiada za ruch po 3 rozjazdach łączących 3 tory szlakowe. Ruch pociągów na posterunku prowadzony jest przez nastawnię "Cg", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną.

Na szlaku Warszawa - Studentów możliwy jest ruch po każdym torze w dwóch kierunkach, a ruch sterowany jest za pomocą blokady półsamoczynnej. Wjazd z kierunku Majkowa na szlak Warszawa - Studentów możliwy jest jedynie na tor pierwszy przy wykorzystaniu zwrotnicy 3.

Urządzenia srk jakie występują na wybranym przystanku odgałęźnym:

ü      semafory: A, B ,C, D, W.

ü      rozjazdy

ü      nastawnia

 

Opis działania programu:

·         Przejazd od strony semafora A po torze pierwszym w kierunku Studentów odbywa się z maksymalną dozwoloną prędkością = 100 km/m. Ustawienie tych przebiegów jest możliwe jeżeli odcinki izolowane są wolne, są to przebiegi priorytetowe.

·         Przejazd od strony semafora B po torze drugim w kierunku Studentów odbywa się z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/m. Ustawienie tych przebiegów jest możliwe jeżeli odcinki izolowane są wolne, są to przebiegi priorytetowe.

·         Przejazd od strony semafora C po torze pierwszym w kierunku Warszawy odbywa się z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/m, pod warunkiem, że zwrotnica nr 2 i 3 jest w położeniu „+”.Ustawienie tych przebiegów jest możliwe jeżeli odcinki izolowane są wolne, są to przebiegi priorytetowe.

·         Przejazd od strony semafora D po torze drugim w kierunku Warszawy z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/m, pod warunkiem, że zwrotnica nr 1  jest w położeniu „+”. Ustawienie tych przebiegów jest możliwe jeżeli odcinki izolowane są wolne, oraz są to przebiegi priorytetowe.

·         Przejazd od semafora A do Majkowa można ustawić wyłącznie wtedy gdy wszystkie odcinki izolowane są wolne, oraz gdy nie ma pociągu z większym priorytetem (takiego który przejeżdża po torze głównym z maksymalną dozwoloną prędkością). Ustawienie tego przebiegu wymaga położenie zwrotnicy nr 2 w położeniu „+”,a zwrotnica nr 3 w położeniu „-„. Semafor musi nam wskazywać maksymalną dozwoloną prędkość wynoszącą 40km/h.

·         Przejazd od strony semafora B do Studentów po torze nr 1 i do Majkowa po torze 3 jest możliwy jeżeli pod semaforem C i D nie ma pociągów z większym priorytetem, oraz jeżeli nie ma pociągu przejeżdżającego od semafora A. Przejazd po torze nr 1 i 3 wymaga wskazania na semaforze maksymalnej dozwolonej prędkości wynoszącej 40 km/h.

·         Jeżeli jedziemy od strony semafora B do Majkowa, wszystkie zwrotnice muszą być w położeniu „-„.

·         Jeżeli jedziemy od strony semafora B do Studentów to zwrotnice muszą być w położeniu:

o        Zwrotnica nr 1 w położeniu „-„

o        Zwrotnica nr 2 w położeniu „-„

o        Zwrotnice nr 3 w położeniu „+”

·         Przejazd od strony semafora C w stronę Warszawy po torze 2 jest możliwy gdy ograniczenie prędkości wynosi 40 km/h, oraz gdy nie ma przejazdów po torach głównych (priorytetowych). Zwrotnice muszą być w położeniu:

o        Zwrotnica nr 1 w położeniu „-„

o        Zwrotnica nr 2 w położeniu  „-„

o        Zwrotnice nr 3 w położeniu „+”

·         Przejazd od strony semafora W do Warszawy jest możliwy gdy semafor wskazuje 40 km/h, oraz gdy nie ma pociągów z większym priorytetem. Jeżeli jedziemy po torze 1 do Warszawy zwrotnica nr 3 musi być w położeniu „-„ a zwrotnica nr 2 w położeniu „+”.

·         Jeżeli przejazd jest od strony semafora W do Warszawy po torze 2 to położenie zwrotnicy nr 3 jest w „-„, zwrotnicy nr 2 w „-„ a położenie zwrotnicy nr 1 w „-„.

·         Czas przestawiania zwrotnicy ustalony został na 30s.

·         Rozjazdy dobrane w projekcie są to rozjazdy o skosie 1:9 gdzie maksymalna prędkość pociągu po torze zwrotnym wynosi 40 km/h.

·         Wykluczamy możliwość przebiegów sprzecznych – nie ma możliwości ustawić przebiegu jeżeli któryś z odcinków izolowanych wskazuje zajętość.

·         Jeżeli występują dwa pociągi jednocześnie w tym jeden priorytetowy (jadący po torze głównym z maksymalną prędkością) to pociąg jadący po torach zwrotnych czeka na zwolnienie odcinków izolowanych przez przejeżdżający pociąg priorytetowy.

·         W przypadku dwóch pociągów priorytetowych pierwszeństwo przejazdu ma ten pociąg który wcześniej zbliżył się do semafora.

·         Zajętość odcinka izolowanego oznaczona będzie kolorem czerwonym.

·         Wolny odcinek izolowany oznaczony będzie kolorem szarym, a ustawiony przebieg będzie oznaczony kolorem zielonym.

 

 

Budowa i obsługa programu:

Po uruchomieniu programu widoczny jest schemat posterunku odgałęźnego z zaznaczonymi odcinkami izolowanymi. Wspomniany schemat przedstawia rysunek poniżej.

Rysunek 1

 

Aby rozpocząć pracę z programem należy wybrać przycisk „Start”, po czym semafory wskażą kolor czerwony. Kolor ten wskazuje zakaz jazdy, zmieni się dopiero gdy sprawdzimy niezajętość odcinków izolowanych. Kolejnym krokiem w celu sprawdzenia niezajętości odcinków jest wybranie kierunku jazdy poprzez kliknięcie przycisku znajdującego się przy kierunku z którego jedziemy oraz przycisku znajdującego się przy linii do której zmierzamy. Gdy kierunek zostanie już wyznaczony, program sprawdza zajętość odcinków izolowanych, co jest zobrazowane poprzez podświetlenie odcinków kolorem zielonym. Następnie gdy wszystkie odcinki zostaną sprawdzone oraz przebieg zostanie utwierdzony, semafor wskazuje nam sygnał zezwalający na jazdę.

Rysunek 2

 

Po upływie 8s rozpoczyna się symulacja przejazdu pociągu, co zobrazowane jest przy pomocy koloru czerwonego, który automatycznie znika po tzw. przejechaniu pociągu. Symulacja przejeżdżającego pociągu przedstawiona jest na rysunku 3.

Rysunek 3

 

Po przejechaniu pociągu kontynuowana jest kontrola zajętości odcinków izolowanych do momentu aż sami „odklikniemy” przyciski i ewentualnie wybierzemy inny przebieg. Niestety nie  została zaprojektowana kontrola zwrotnic. Program został zaprojektowany do realizacji trzech przebiegów rozpoczynających się od semafora B. Przedstawiony program jest prosty w obsłudze, pokazuje jak działa system sterowania ruchem na posterunku odgałęźnym.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin