Blok 1 Emocje_materiały.pdf
(
5218 KB
)
Pobierz
08.10.2015
Psychologia Emocji i Motywacji
Organizacja zajęć, zasady zaliczenia;
wprowadzenie do psychologii emocji
Slajdy są tylko i wyłącznie szkieletem wykładu i nie
stanowią wyczerpującego opisu problematyki.
W
wielu miejscach
znajdują się uproszczenia i
skróty myślowe, mające na celu ograniczenie ilości
słów wyświetlanych na 1 slajdzie.
W związku z tym
same slajdy,
bez obecności na
wykładzie nie wystarczą, żeby uzyskać pozytywną
ocenę z egzaminu.
Udostępnianie tych materiałów jest związane
głównie z
ułatwieniem odbioru wykładu dla osób
uczęszczających
regularnie na
zajęcia.
UWAGA !!!
•
Egzamin składający się z pytań testowych
wielokrotnego wyboru obejmujących treść
wykładu i literaturę
•
WAŻNE: Wykład NIE jest streszczeniem literatury.
Treści większej części wykładów nie odnajdziecie
państwo w obowiązkowej literaturze, w związku z
czym obecność na zajęciach jest WYSOCE
zalecana (wręcz obligatoryjna). Literatura
obowiązkowa stanowi uzupełnienie i rozszerzenie
wiedzy związanej z kolejnymi blokami.
Egzamin
PROCESY PSYCHICZNE
INSTRUMENTALNE
USTOSUNKOWANIA
recepcja, percepcja,
pamięć, wyobrażenia,
uwaga, myślenie, mowa
emocje
motywacje
RECEPCJA to przedświadomy odbiór sygnałów
Procesy INTRUMENTALNE to procesy deskryptywnego przetwarzania
informacji. Towarzyszy im „obróbka” ewaluatywna – procesy związane z
przedmiotem wykładów.
Wszelkie – świadome i nieświadome - procesy
wartościowania
każdej stymulacji
Wszelkie – automatyczne i wolicjonalne –
procesy
ukierunkowania aktywności
* realnych (reakcji behawioralnych, czynności i działań)
* symbolicznych (przetwarzania informacji)
PROCESY EMOCJONALNE
Emocje u królika, kota i człowieka
PROCESY MOTYWACYJNE
1
08.10.2015
•
„Czujemy się smutni,
ponieważ płaczemy, gniewni,
ponieważ bijemy,
przestraszeni, ponieważ
drżymy"
Teoria reakcji organizmu Jamesa i
Langego
Automatyczna ocena
•
Aby wystąpiła emocja,
między wejściem
(stymulacją) a wyjściem
(reakcją) musi
interweniować mózg
Teoria ośrodkowych procesów
nerwowych Cannona i Barda
•
Doświadczenie emocji
jest łącznym efektem
pobudzenia
fizjologicznego i oceny
poznawczej.
Poznawcza teoria pobudzenia
Schachtera i Singera
•
Zastrzyk z adrenaliną lub cukrem (placebo)
•
Informacja o skutkach zastrzyku
•
Manipulacja emocją (zabawna vs irytująca sytuacja)
Schachter i Singer (1962)
Eksperyment na moście
(Dutton, Aron 1974)
Opowiadania z większą ilością fantazji seksualnych
•
Operacje mózgu pod znieczuleniem miejscowym
•
EEG – od 200 do 300 ms reakcja na znak
prezentowanej twarzy (Schupp i in. 2004).
•
Reakcja mięśni twarzy w mniej niż 500 ms (Cannon,
Hayes i Tipper, 2009) – koncentracja na innym
zadaniu
•
Wąż wśród jabłek (Ohman, 2000)
Jak szybka może być ocena?
2
08.10.2015
•
Syndrom zamknięcia (locked-in syndrome) =
stan, w którym pacjent jest w pełni przytomny i świadomy,
lecz nie jest w stanie poruszać się z powodu całkowitego
paraliżu niemalże wszystkich mięśni szkieletowych.
Czy ciało jest potrzebne emocjom?
•
Koncepcja ekspresyjnego sprzężenia
zwrotnego
Czy zachowania są niezbędne?
•
Badania nad reakcjami dążenie – unikanie
•
Neurony lustrzane
Wyciszenie i stępienie emocji
(Damasio, 1999)
•
Emocje uznaje się za wrodzone,
wyspecjalizowane stany psychiki, których rola
polega na radzeniu sobie z pewną kategorią
powtarzających się sytuacji, jakie występują w
świecie.
Ewolucyjna teoria emocji Darwina
•
Emocja jako
Trzy zakresy pojęcia emocji (Frijda
1986)
–
wynik oceny zdarzenia
–
Uruchomienie gotowości do działania
–
Doświadczanie szczególnego stanu psychicznego
•
Prawo
znaczenia sytuacyjnego
- interpretacja
•
Prawo
zaangażowania
– cele i motywy
•
Prawo
bezpośrednio spostrzeganej
rzeczywistości
– reagujemy na „najprawdziwszą” obrazę
•
Prawo
zmiany - !
•
Prawo
habituacji
•
Prawo
porównywania
– huśtawka emocjonalna
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
•
Prawo
asymetrii hedonistycznej
•
Prawo
zachowania emocjonalnego momentu
•
Prawo
zamknięcia się w sobie
•
Prawo
zważania na konsekwencje
•
traktowanie absolutystyczne
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
–
Stres postraumatyczny
–
flashbacks
3
08.10.2015
Prawo
zważania na
konsekwencje
•
Prawo
najmniejszego obciążenia
•
Prawo
największych korzyści
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
Bodziec
–
np. Strach powodujący oszczędzanie energii do
dalszych zmagań
–
dotyczy wpływu emocji na procesy poznawcze
•
Zaraz po zdefiniowaniu pojawia się kolejny
problem: Jak badać?
JAK BADAĆ EMOCJE?
•
W literaturze opisywane jest wiele metod
wzbudzania procesów emocjonalnych (Coan &
Allen, 2007).
•
Są to na przykład:
–
Listy zdjęć (IAPS)
Metody badań emocji
•
W literaturze opisywane jest wiele metod
wzbudzania
procesów emocjonalnych.
•
Są to na przykład:
–
Listy zdjęć
–
Przywoływanie wspomnień
–
Listy słów
–
Listy zdań
–
Historyjki obrazkowe, krótkie filmy
–
Muzyka itp.
–
Przyjmowanie określonej postawy ciała
JAK BADAĆ EMOCJE?
•
Jeżeli coś istnieje powinno się dać to zmierzyć.
•
Nawet jeśli nie do końca rozumiemy naturę
zjawiska (por. termometr)
•
Ale mamy problemy ze zdefiniowaniem
emocji, a co dopiero z ich pomiarem.
•
Miary stosowane przez psychologię są bardziej
subiektywne, „miękkie”
Pomiar emocji
•
Samoopisy = osoba badana opisuje swoje
aktualne odczucia, swój stan emocjonalny
•
Miary fizjologiczne = takie jak ciśnienie krwi,
tętno, potliwość skóry, aktywność mózgu
•
Zachowania = ekspresja emocji (twarz, głos,
postawa), podjęte działania (ucieczka)
Miary emocji
4
08.10.2015
Psychologia Emocji i Motywacji
Ewolucja i ekspresja emocji
•
Dziedziczność i Zmienność
•
Ograniczone zasoby
•
Dostosowanie
Teoria ewolucji - podstawy
•
Selekcja naturalna, Ograniczenia środowiskowe
•
Zróżnicowana przeżywalność
•
Reprodukcja własna
Co to znaczy funkcjonalny?
•
Czyli dawno, dawno temu …..
•
Emocja:
Jak powstały emocje?
•
Reprodukcja własnego potomstwa
•
Reprodukcja bliskich krewnych
–
Ma podłoże genetyczne
–
Geny mutowały
–
Emocja zwiększała prawdopodobieństwo
reprodukcji
–
Utrwaliła się w populacji
•
Jakie organizmy reagują emocjami
CO nas wyróżnia?
Cel (lub funkcja) zachowania
Dowiedzieć się więcej, nie
tylko o rzeczach
Dowiedzieć się, jakie
to jest
Dowiedzieć się, co
to jest
Dowiedzieć się, co jeszcze
tu jest
Dowiedzieć się,
gdzie to jest
Reagować na bodziec
kierunkowy
Poziom zjawiska
Ciekawość poznawcza
Mechanizm zachowania
Abstrahowanie
Reprezentacja
ilościowych i
jakościowych cech
obiektów badanych
Reprezentacja
obiektów
Reprezentacja
przestrzennej
organizacji otoczenia
Kontrola receptorów
- uwaga
Neuronalna kontrola
receptorów
•
Hierarchia procesów i funkcji poznawczych:
zwierząt i ludzi
(W. Pisula 1999)
Reakcje badawcze
Eksploracja percepcyjna
Eksploracja motoryczna
Odruch orientacyjny
Taksja
Rycina 9.1. Zachowania eksploracyjne oraz zjawiska pokrewne w ujęciu opartym na teorii poziomów integracji.
?
5
Plik z chomika:
wsobietylkoja
Inne pliki z tego folderu:
Blok 1 Emocje_materiały.pdf
(5218 KB)
Blok 3i4 Motywacje.pdf
(2622 KB)
Blok 2 Uczucia_materiały.pdf
(1257 KB)
PsychEiM_Imbir_wykład_Stawki.pdf
(829 KB)
Inne foldery tego chomika:
blok 1
blok 2
blok 3
blok 4
pytania + notatki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin