Blok 1 Emocje_materiały.pdf

(5218 KB) Pobierz
08.10.2015
Psychologia Emocji i Motywacji
Organizacja zajęć, zasady zaliczenia;
wprowadzenie do psychologii emocji
Slajdy są tylko i wyłącznie szkieletem wykładu i nie
stanowią wyczerpującego opisu problematyki.
W
wielu miejscach
znajdują się uproszczenia i
skróty myślowe, mające na celu ograniczenie ilości
słów wyświetlanych na 1 slajdzie.
W związku z tym
same slajdy,
bez obecności na
wykładzie nie wystarczą, żeby uzyskać pozytywną
ocenę z egzaminu.
Udostępnianie tych materiałów jest związane
głównie z
ułatwieniem odbioru wykładu dla osób
uczęszczających
regularnie na
zajęcia.
UWAGA !!!
Egzamin składający się z pytań testowych
wielokrotnego wyboru obejmujących treść
wykładu i literaturę
WAŻNE: Wykład NIE jest streszczeniem literatury.
Treści większej części wykładów nie odnajdziecie
państwo w obowiązkowej literaturze, w związku z
czym obecność na zajęciach jest WYSOCE
zalecana (wręcz obligatoryjna). Literatura
obowiązkowa stanowi uzupełnienie i rozszerzenie
wiedzy związanej z kolejnymi blokami.
Egzamin
PROCESY PSYCHICZNE
INSTRUMENTALNE
USTOSUNKOWANIA
recepcja, percepcja,
pamięć, wyobrażenia,
uwaga, myślenie, mowa
emocje
motywacje
RECEPCJA to przedświadomy odbiór sygnałów
Procesy INTRUMENTALNE to procesy deskryptywnego przetwarzania
informacji. Towarzyszy im „obróbka” ewaluatywna – procesy związane z
przedmiotem wykładów.
Wszelkie – świadome i nieświadome - procesy
wartościowania
każdej stymulacji
Wszelkie – automatyczne i wolicjonalne –
procesy
ukierunkowania aktywności
* realnych (reakcji behawioralnych, czynności i działań)
* symbolicznych (przetwarzania informacji)
PROCESY EMOCJONALNE
Emocje u królika, kota i człowieka
PROCESY MOTYWACYJNE
1
08.10.2015
„Czujemy się smutni,
ponieważ płaczemy, gniewni,
ponieważ bijemy,
przestraszeni, ponieważ
drżymy"
Teoria reakcji organizmu Jamesa i
Langego
Automatyczna ocena
Aby wystąpiła emocja,
między wejściem
(stymulacją) a wyjściem
(reakcją) musi
interweniować mózg
Teoria ośrodkowych procesów
nerwowych Cannona i Barda
Doświadczenie emocji
jest łącznym efektem
pobudzenia
fizjologicznego i oceny
poznawczej.
Poznawcza teoria pobudzenia
Schachtera i Singera
Zastrzyk z adrenaliną lub cukrem (placebo)
Informacja o skutkach zastrzyku
Manipulacja emocją (zabawna vs irytująca sytuacja)
Schachter i Singer (1962)
Eksperyment na moście
(Dutton, Aron 1974)
Opowiadania z większą ilością fantazji seksualnych
Operacje mózgu pod znieczuleniem miejscowym
EEG – od 200 do 300 ms reakcja na znak
prezentowanej twarzy (Schupp i in. 2004).
Reakcja mięśni twarzy w mniej niż 500 ms (Cannon,
Hayes i Tipper, 2009) – koncentracja na innym
zadaniu
Wąż wśród jabłek (Ohman, 2000)
Jak szybka może być ocena?
2
08.10.2015
Syndrom zamknięcia (locked-in syndrome) =
stan, w którym pacjent jest w pełni przytomny i świadomy,
lecz nie jest w stanie poruszać się z powodu całkowitego
paraliżu niemalże wszystkich mięśni szkieletowych.
Czy ciało jest potrzebne emocjom?
Koncepcja ekspresyjnego sprzężenia
zwrotnego
Czy zachowania są niezbędne?
Badania nad reakcjami dążenie – unikanie
Neurony lustrzane
Wyciszenie i stępienie emocji
(Damasio, 1999)
Emocje uznaje się za wrodzone,
wyspecjalizowane stany psychiki, których rola
polega na radzeniu sobie z pewną kategorią
powtarzających się sytuacji, jakie występują w
świecie.
Ewolucyjna teoria emocji Darwina
Emocja jako
Trzy zakresy pojęcia emocji (Frijda
1986)
wynik oceny zdarzenia
Uruchomienie gotowości do działania
Doświadczanie szczególnego stanu psychicznego
Prawo
znaczenia sytuacyjnego
- interpretacja
Prawo
zaangażowania
– cele i motywy
Prawo
bezpośrednio spostrzeganej
rzeczywistości
– reagujemy na „najprawdziwszą” obrazę
Prawo
zmiany - !
Prawo
habituacji
Prawo
porównywania
– huśtawka emocjonalna
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
Prawo
asymetrii hedonistycznej
Prawo
zachowania emocjonalnego momentu
Prawo
zamknięcia się w sobie
Prawo
zważania na konsekwencje
traktowanie absolutystyczne
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
Stres postraumatyczny
flashbacks
3
08.10.2015
Prawo
zważania na
konsekwencje
Prawo
najmniejszego obciążenia
Prawo
największych korzyści
Prawa jakimi rządzą się emocje
(Frijda, 1988)
Bodziec
np. Strach powodujący oszczędzanie energii do
dalszych zmagań
dotyczy wpływu emocji na procesy poznawcze
Zaraz po zdefiniowaniu pojawia się kolejny
problem: Jak badać?
JAK BADAĆ EMOCJE?
W literaturze opisywane jest wiele metod
wzbudzania procesów emocjonalnych (Coan &
Allen, 2007).
Są to na przykład:
Listy zdjęć (IAPS)
Metody badań emocji
W literaturze opisywane jest wiele metod
wzbudzania
procesów emocjonalnych.
Są to na przykład:
Listy zdjęć
Przywoływanie wspomnień
Listy słów
Listy zdań
Historyjki obrazkowe, krótkie filmy
Muzyka itp.
Przyjmowanie określonej postawy ciała
JAK BADAĆ EMOCJE?
Jeżeli coś istnieje powinno się dać to zmierzyć.
Nawet jeśli nie do końca rozumiemy naturę
zjawiska (por. termometr)
Ale mamy problemy ze zdefiniowaniem
emocji, a co dopiero z ich pomiarem.
Miary stosowane przez psychologię są bardziej
subiektywne, „miękkie”
Pomiar emocji
Samoopisy = osoba badana opisuje swoje
aktualne odczucia, swój stan emocjonalny
Miary fizjologiczne = takie jak ciśnienie krwi,
tętno, potliwość skóry, aktywność mózgu
Zachowania = ekspresja emocji (twarz, głos,
postawa), podjęte działania (ucieczka)
Miary emocji
4
08.10.2015
Psychologia Emocji i Motywacji
Ewolucja i ekspresja emocji
Dziedziczność i Zmienność
Ograniczone zasoby
Dostosowanie
Teoria ewolucji - podstawy
Selekcja naturalna, Ograniczenia środowiskowe
Zróżnicowana przeżywalność
Reprodukcja własna
Co to znaczy funkcjonalny?
Czyli dawno, dawno temu …..
Emocja:
Jak powstały emocje?
Reprodukcja własnego potomstwa
Reprodukcja bliskich krewnych
Ma podłoże genetyczne
Geny mutowały
Emocja zwiększała prawdopodobieństwo
reprodukcji
Utrwaliła się w populacji
Jakie organizmy reagują emocjami
CO nas wyróżnia?
Cel (lub funkcja) zachowania
Dowiedzieć się więcej, nie
tylko o rzeczach
Dowiedzieć się, jakie
to jest
Dowiedzieć się, co
to jest
Dowiedzieć się, co jeszcze
tu jest
Dowiedzieć się,
gdzie to jest
Reagować na bodziec
kierunkowy
Poziom zjawiska
Ciekawość poznawcza
Mechanizm zachowania
Abstrahowanie
Reprezentacja
ilościowych i
jakościowych cech
obiektów badanych
Reprezentacja
obiektów
Reprezentacja
przestrzennej
organizacji otoczenia
Kontrola receptorów
- uwaga
Neuronalna kontrola
receptorów
Hierarchia procesów i funkcji poznawczych:
zwierząt i ludzi
(W. Pisula 1999)
Reakcje badawcze
Eksploracja percepcyjna
Eksploracja motoryczna
Odruch orientacyjny
Taksja
Rycina 9.1. Zachowania eksploracyjne oraz zjawiska pokrewne w ujęciu opartym na teorii poziomów integracji.
?
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin