Działalność klasztoru Karmelitów bosych w Wiśniczu (1630–1782).pdf

(304 KB) Pobierz
You have downloaded a document from
The Central and Eastern European Online Library
The joined archive of hundreds of Central-, East- and South-East-European publishers,
research institutes, and various content providers
Source:
Folia Historica Cracoviensia
Folia Historica Cracoviensia
Location:
Author(s):
Title:
Poland
Szczepan T. Praśkiewicz
Działalność klasztoru Karmelitów bosych w Wiśniczu (1630–1782)
The activities of the Monastery of the Discalced Carmelites in Wiśnicz (1630–1782)
1/2013
Szczepan T. Praśkiewicz. "Działalność klasztoru Karmelitów bosych w Wiśniczu (1630–
1782)". Folia Historica Cracoviensia 1:195-221.
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=460817
Issue:
Citation
style:
CEEOL copyright 2017
vol. XIX
FOLIA HISTORICA CRACOVIENSIA
2013
Szczepan T. Praśkiewicz OCD
Karmelitański Instytut Duchowości, Kraków
Działalność klasztoru
Karmelitów bosych w Wiśniczu
(1630–1782)
Wstęp
Kiedy w lutym 2000 roku prof. dr hab. Piotr Stanisław Szlezynger poprosił
mnie, jako ówczesnego prowincjała Krakowskiej Prowincji Karmelitów Bosych,
o napisanie słowa wstępnego do albumu pt.
Dawny kościół Karmelitów Bosych
w Wiśniczu,
jaki opracował
1
, wyraziłem nie tylko moją i moich współbraci za-
konnych radość z powodu tego, że Towarzystwo Miłośników Wiśnicza zechciało
się podjąć wydania tegoż Albumu, które – notabene – wznowiono poszerzone
w bieżącym roku
2
, ale podkreśliłem wierność wiśnickiej wspólnoty zakonnej
karmelitańskiemu stylowi życia i swemu powołaniu. Wyraził to już sam fundator
klasztoru Stanisław Lubomirski wobec króla Władysława IV, który nawiedził
Wiśnicz w 1641 roku: „Zakonnicy tutejsi – powiedział Lubomirski królowi –
tak ściśle przestrzegają karności swej zakonnej, że od tylu lat pobytu ich na gó-
rze w Wiśniczu, nigdym ich nie widział ku zamkowi mojemu kierujących swe
kroki. O ile starania dokładają w unikaniu łączności ze światem, o tyle miłują
samotność wzgórza i zamknięcie klasztorne”
3
. Dziś, pragnąc mówić o działal-
ności wiśnickiego klasztoru karmelitańskiego, pragnę przywołać te same słowa,
albowiem pierwszą i najbardziej czytelnie oddziałującą apostolsko cechą życia
zakonnego, w myśl teologii życia konsekrowanego – wczoraj, jak i dziś – jest
1
2
3
P. S. Szlezynger,
Dawny kościół Karmelitów Bosych w Wiśniczu.
Nowy Wiśnicz 2000.
Tenże,
Dawny kościół Karmelitów Bosych w Wiśniczu.
Bochnia–Nowy Wiśnicz 2009.
Tamże, s. 3 (wyd. 2000), s. 5 (wyd. 2009).
CEEOL copyright 2017
CEEOL copyright 2017
196
Szczepan T. Praśkiewicz OCD
wierność własnemu charyzmatowi i świadectwo życia
4
. Konstytucje karmelitów
bosych określały, że celem zakonu jest na pierwszym miejscu własne uświęcenie
poprzez „rozważanie i miłość rzeczy Bożych”, drugim zaś działalność zewnętrz-
na, zwłaszcza taka, „która ma  na celu zbawienie bliźnich”
5
. Na  mocy tychże
konstytucji  – pisał o.  Czesław Gil OCD  – „każdy zakonnik był obowiązany
do poświęcenia około sześciu godzin dziennie na modlitwę, odprawianą wspól-
nie w chórze. Ponadto obowiązywało go czytanie duchowne, ustalone zwycza-
jem praktyki pokutne, takie jak biczowanie się, noszenie żelaznych łańcuszków
na biodrach czy włosiennicy. Regulamin dzienny przewidywał szczegółowy roz-
kład zajęć, niewiele pozostawiając do własnej dyspozycji. Modlitwa, umartwie-
nia, wierne zachowywanie porządku dnia – miały być środkami ułatwiającymi
stały i systematyczny postęp w życiu wewnętrznym”
6
.
Przepisy te obowiązywały wszystkie klasztory i wszystkich zakonników i mieli
je oni niejako we krwi. Nawet wówczas, gdy byli w podróży, o ile było to możli-
we, odprawiali ćwiczenia zakonne. I tak rano, gdy po mszy św. wyruszali w dro-
gę, odmawiali modlitwy dla podróżnych oraz Litanię do wszystkich świętych.
Następnie odprawiali półtoragodzinne rozmyślanie, po którym recytowali pry-
mę i tercję. Przed udaniem się do hospicjum na obiad odmawiali sekstę i nonę
oraz robili rachunek sumienia. Po obiedzie udawali się w dalszą drogę, w czasie
której miały miejsce: rekreacja, nieszpory, kompleta, różaniec, litania do Matki
Bożej, godzinne rozmyślanie oraz jutrznia i laudes dnia następnego. Odprawiali
także przepisane ćwiczenia pokutne
7
.
Z całą pilnością, niejako do potęgi, przepisów konstytucji zakonnych prze-
strzegano w klasztorach formacyjnych, w których młodzi zakonnicy odbywali
nowicjat lub przygotowali się poprzez studia do  kapłaństwa. A  takim wła-
śnie klasztorem formacyjnym, najpierw jako siedziba nowicjatu (1630–1642),
a następnie klerykatu (od 1642 aż do kasaty, tj. do 1782), był klasztor wiśnic-
ki, co przypomina o. prof. dr hab. Benignus J. Wanat
8
. Nowicjuszy i kleryków
uczono, owszem, podczas wykładów i konferencji, ale nade wszystko przykła-
Por. Jan Paweł II,
Vita consecrata,
nr 72.
Konstytucje
zakonu przyjęte przez kapitułę generalną z  1623 roku, (dalej: Constitutiones
1623). W: Archiwum Prowincji Karmelitów Bosych w Czernej (dalej: APKB) rkps AP 7: Acta Capi-
tulorum generalium OCD ab a. 1605 ad a. 1644, k. 35r–77v; pars 2 cap. 5. 
6
C. Gil,
Karmelici Bosi w Polsce 1605–1655.
„Nasza Przeszłość” T. 48: 1977, s. 161–162.
7
Por. tamże, s. 17, przypis 14.
8
B. J. Wanat,
Zakon Karmelitów Bosych w Polsce. Klasztory Karmelitów i Karmelitanek Bosych
1605–1975.
Kraków 1979, s. 368.
4
5
CEEOL copyright 2017
CEEOL copyright 2017
Działalność klasztoru Karmelitów bosych w Wiśniczu…
197
dem własnego życia, gdyż konstytucje zakonne z 1631 roku przypominały sło-
wa św. Teresy od Jezusa: „operibus magis, quam verbis doceant” (bardziej niż
słowami trzeba uczyć czynami)
9
.
Działalność klasztoru wiśnickiego, bardziej niż
ad extra
była działalnością
ad intra,
co dostrzegł i za co pochwalił zakonników wobec króla sam fundator.
Działalnością tą był przede wszystkim ich sposób życia, którym oddziaływali
apostolsko na okolicę. Ten sposób życia pociągał wielu, bo pojawiły się licz-
ne powołania do zakonu z samego Wiśnicza i Bochni. Zakonnicy wiśniccy nie
zapomnieli jednak i o drugim członie składowym ich charyzmatu, tj. o trosce
o zbawienie dusz i podejmowali działalność apostolską także względem bliźnich
spoza klasztoru. Przyjrzyjmy się więc ich działalności nieco szerzej.
Działalność
ad intra
Formacja nowicjuszy i kleryków
Formacja nowicjuszy (1630–1642)
Klasztory karmelitów bosych włoskiej kongregacji zakonu pw. św. Eliasza,
do której należały klasztory w Polsce tworzące od 14 maja 1617 roku niezależną
prowincję zakonną pw. Ducha Świętego
10
dzieliły się – ze względu na ich orga-
nizację i przeznaczenie – na nowicjaty, eremy, domy studiów, domy profesów
oraz seminaria misyjne
11
. Jak już wspominano wcześniej, klasztor wiśnicki był
najpierw siedzibą nowicjatu, a następnie domem studiów. Aby w tym klasztorze
zamieszkać, tuż po ukończeniu jego budowy, tj. 26 maja 1630 roku, przybyło
z klasztoru pw. Niepokalanego Poczęcia w Krakowie całe zgromadzenie nowi-
Constitutiones Fratrum Discalceatorum Congregationis S. Eliae Ordinis B.V. Mariae de Monte
Carmelo.
Antverpiae 1632, ex officina plantiniana B. Moreti, s. 15; por. Teresa od Jezusa św.,
Sprawo-
zdania duchowe,
67. W: Taż,
Dzieła.
T. 3. Kraków 1995, s. 91; Leonardo della Passione [G. C. Ko-
walówka],
L’attività pastorale e missionaria dei Carmelitani Scalzi Polacchi. Dissertatio ad lauream.
Roma 1970, s. 78.
10
Zob. B. J. Wanat,
Zakon Karmelitów Bosych w Polsce…,
s. 56–57.
11
Constitutiones 1623, pars 3 cap. 1 nn.; por. C. Gil,
Karmelici Bosi w Polsce 1605–1655…,
s. 134;
B. J. Wanat,
Zakon Karmelitów Bosych w Polsce…,
s. 92.
9
CEEOL copyright 2017
CEEOL copyright 2017
198
Szczepan T. Praśkiewicz OCD
cjackie, tj. 16 zakonników, w tym 6 kapłanów
12
. Przeorem klasztoru nowicjac-
kiego w  Krakowie był o.  Cyryl od  św. Franciszka, a  magistrem nowicjuszów
o. Ignacy od św. Jana Ewangelisty. Obaj kontynuowali te posługi także w klasz-
torze wiśnickim
13
.
Przenosiny nowicjatu do Wiśnicza były faktem bardzo pozytywnym, nie tylko
ze względu na warunki bytowania (klasztor krakowski – stary, podmokły – nie
mógł się równać z nowym, pięknym i suchym klasztorem wiśnickim
14
), ale i z ra-
cji ideologicznych. Kapituła Generalna z 1623 roku nakazywała bowiem, aby
klasztor nowicjacki leżał na uboczu, z dala od wiru miejskiego
15
, a więc nowo
wybudowany klasztor wiśnicki leżący na wzgórzu, dominujący nie tylko nad
miastem, ale i nad zamkiem Lubomirskich, był pod tym względem miejscem
wymarzonym.
Nowicjusze, jakkolwiek stanowili tę  samą grupę, dzielili się na  kandyda-
tów do kapłaństwa i na braci zakonnych. Liczniejsi byli zazwyczaj ci pierwsi.
W klasztorze nowicjackim pielęgnowano szczególny klimat modlitwy i milcze-
nia w myśl zasady, że milczeć znaczy tyle, co modlić się. Tablice z napisem „si-
lentium” można w klasztorach nowicjackich zakonu spotkać do dziś. Magister,
czyli wychowawca nowicjuszy, wygłaszał do nich codziennie naukę o zdobywa-
niu cnót, zwalczaniu wad, sakramentach, umartwieniu i innych środkach po-
mocnych w dążeniu do doskonałości. Kreślił przed wychowankami ideał życia
zakonnego, tłumaczył teksty legislacyjne i dzieła mistyczne św. Teresy od Jezusa
i św. Jana od Krzyża. Wspomagał go w tej pracy socjusz – inny kapłan zakonny,
wyznaczony do tego przez zarząd prowincji; całe zaś zgromadzenie zakonne
miało ich uczyć przykładem wierności i obecnością na wszystkich ćwiczeniach
zakonnych, będąc sprawdzianem autentyczności karmelitańskiego stylu życia.
Szczególny nacisk kładziono na rozwój życia modlitwy. Codzienna dwugodzin-
na modlitwa wewnętrzna, godziny kanoniczne rozłożone na  odpowiadające
im  pory dnia i  nocy ułatwiały uświęcenie każdej chwili. Kult Eucharystii  –
codzienna msza św. i adoracja, a także nabożeństwo maryjne, wyrażające się
m.in. przez noszenie szkaplerza i inne pobożne praktyki (odmawianie litanii,
śpiewanie antyfony
Salve Regina),
a nadto tzw.
praeces vespertinae
(modlitwy
APKB sygn. AKWI 1: Acta Capituli Conventus Visnicen: Salvatotoris Carmelitarum Discal-
ceatorum, a. D. 1630, die 26 Maii, s. 1.
13
C. Gil,
Karmelici Bosi w Polsce 1605–1655…,
s. 81.
14
Zob. B. J. Wanat,
Zakon Karmelitów Bosych w Polsce…,
s. 364.
15
Por. C. Gil,
Karmelici Bosi w Polsce 1605–1655…,
s. 141.
12
CEEOL copyright 2017
Zgłoś jeśli naruszono regulamin