Kazimierz Wolny-Zmorzynski i in - Formy dziennikarstwa miedzy odpowiedzialnoscia a sensacja.pdf

(2135 KB) Pobierz
Formy dziennikarstwa:
między
odpowiedzialnością
a sensacją
Pod redakcją
Kazimierza Wolnego-Zmorzyńskiego
Krzysztofa Kowalika
Katarzyny Bernat
Mateusza Zimnocha
Recenzenci
Prof. dr hab. Maciej Kawka
Dr hab. Andrzej Kaliszewski
© Copyright by Towarzystwo Studiów Dziennikarskich 2015
Cytowanie i wykorzystywanie danych
jest dozwolone z podaniem
źródła.
Korekta Zespół
Wydanie pierwsze
Towarzystwo Studiów Dziennikarskich
Warszawa - Kraków - Rzeszów 2015
ISBN 978-83-940896-0-3
Rozdział I
Magda Ciereszko
Celebrytą w opinię, czyli o tańczących z gwiazdami
tygodnikach społeczno-politycznych.................................................................. 5
Rozdział II
Anna Sugier-Szerega
Rzetelnie? Tygodniki opiniotwórcze
o
Święcie
Niepodległości w 2012 roku............................................................. 13
Rozdział III
Mateusz Zapała
Dziennikarstwo komiksowe w ogólnopolskiej
niekomiksowej prasie drukowanej w latach 2005-2010................................... 25
Rozdział IV
Paulina Czarnek
Radio w objęciach rozrywki,
czyli o przekazie komercyjnych rozgłośni radiowych...................................... 38
Rozdział V
Karolina Albińska
Prezenter porannej audycji radiowej
– usługodawca czy kreator usług? .................................................................... 49
Rozdział VI
Teresa Sławińska, Jean-Pierre Chapelle
Deontologia jako jedno z narzędzi odzyskiwania utraconego
zaufania odbiorców do mediów. Perspektywa francuska.................................. 65
Rozdział VII
Bartosz Głowacki
Współczesne dziennikarstwo a etyka - wybrane zagadnienia .......................... 78
Rozdział VIII
Marek Sokołowski
Reporter, agent, mistyfikator? Wokół etycznego wymiaru
biografii „Kapuściński non-fiction” Artura Domosławskiego.......................... 89
Rozdział IX
Wioleta Chwedoruk
Ochrona tajemnicy dziennikarskiej. Prawa i obowiązki dziennikarzy............ 112
Rozdział X
Anna Dudzińska
Dziennikarstwo rzetelne. Analiza zagadnienia w kontekście
wtórnej wiktymizacji bohaterów materiałów medialnych.............................. 119
Rozdział XI
Katarzyna Bernat
Media i dziennikarstwo w
świetle
nauczania papieży:
Jana Pawła II i Benedykta XVI....................................................................... 130
Formy dziennikarstwa między odpowiedzialnością a sensacją
Rozdział I
Magda Ciereszko
Celebrytą w opinię, czyli o tańczących
z gwiazdami tygodnikach
społeczno-politycznych
Jeszcze w 2007 roku w polskim dyskursie publicznym nie funkcjonował termin
celebryta.
W użyciu były takie określenia jak
gwiazda, gwiazdor,
ewentualnie:
gwiazdeczka,
gwiazdka,
jeśli dana osoba nie miała ugruntowanej pozycji w show biznesie. Tymczasem już
w 1961 roku, Daniel Boorstin zdefiniował
celebrity
jako osobę, która jest znana z tego,
że
jest
znana
1
. Ta lapidarna definicja stanowi esencję, wyciąg z najważniejszych cech tego
medialnego tworu. Wydane w 2007 roku studium Wiesława Godzica, zatytułowane
Znani z
tego,
że
są znani. Celebryci w kulturze tabloidów,
przyniosło Polakom leksem
celebryta
oraz
pionierską – na rodzimym gruncie – analizę fenomenu popularności bohaterów masowej
wyobraźni
2
. Obecnie słowem
celebryta
równie często posługują się reprezentanci
środowiska
akademickiego, jaki i dziennikarze: czy to tygodników opinii, czy to pism segmentu
people.
Co ciekawe, termin
celebryta
pojawia się także w artykułach głównych konstruktorów
kategorii
celebryty:
portali plotkarskich, takich jak pudelek, kozaczek, plotek. Bardzo często
jest ono umieszczane w tytułach newsów, co oznacza,
że
ma zdolność przyciągania
czytelników. O ile jednak termin skonstruowany przez prof. Godzica jest stylistycznie
neutralny i nazywa pewien istotny element współczesnej kultury, o tyle w przestrzeni
najpopularniejszych portali internetowych
celebryta
nabiera odcienia pejoratywnego. Idąc
bowiem tropem internetowych tekstów, celebryta prowadzi
życie
wybitnie próżniacze. Z
bycia celebrytą powinno się wręcz tłumaczyć
3
.
1
2
D. Boorstin,
The image: A guide to pseudo-events in America,
New York 1961.
W. Godzic,
Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów,
Warszawa 2007.
3
Przekonanie to obrazują wywiady z popularnymi osobami, w których odżegnują się one od bycia
celebrytą. Przykład:
http://cjg.gazeta.pl/CJG_Warszawa/1,104436,10689759,Muniek_Staszczyk__Nie_chce_byc_celebryta.html,
[dostęp:] 02.04.2013.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin