359. Międzynarodowa konferencja „Świat oczyma duszy – dusza w oczach świata”.pdf

(332 KB) Pobierz
Etnolingwistyka 28
Lublin 2016
III. Z życia naukowego
DOI: 10.17951/et.2016.28.359
Joanna Panasiuk
Międzynarodowa konferencja
„Świat oczyma duszy – dusza w oczach świata.
Antropologiczno-językowe wizerunki duszy
w perspektywie międzykulturowej”
(Warszawa, 15–17 października 2015 r.)
W dniach 15–17 października 2015 roku w gmachu Biblioteki Uniwersytetu
Warszawskiego odbyła się międzynarodowa konferencja „Świat oczyma duszy –
dusza w oczach świata. Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie
międzykulturowej”. Obrady toczyły się w czterech sekcjach.
Organizacją konferencji zajął się Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk
wespół z Wydziałem Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz Funda-
cją Slawistyczną.
Konferencję otworzyły wystąpienia najważniejszych przedstawicieli tych insty-
tucji: dr hab. prof. IS PAN Anny Zielińskiej, dr hab. prof. UW Joanny Jurewicz
oraz dr hab. prof. IS PAN Ewy Golachowskiej. Następnie uczestnicy wysłuchali
referatów naukowców z Polski oraz z innych krajów m.in. Białorusi, Czech, Litwy,
Łotwy, Rosji, Słowacji, Ukrainy.
Prof. Светла�½а Толстая z Rosyjskiej Akademii Nauk w Moskwie wygło-
siła referat pt.
Метемпсихоз в славя�½ских �½арод�½ых представле�½иях.
Kil-
koro innych badaczy podjęło zagadnienia dotyczące wierzeń, odradzania duszy,
relacji żywych i umarłych. Dr Ольга Белова (RAN) zaje sie tematem:
Во-
˛la ˛
сточ�½ославя�½ские и еврейские �½арод�½ые рассказы о явле�½ии души (к про-
блеме взаимодействия фольклор�½ых традиций).
Podstawę materiałową sta-
nowiły tu opowieści współczesnych mieszkańców Rosji i Białorusi o pośmiert-
nym zjawianiu się dusz. Dr Ladislav Janovec z Uniwersytetu Karola w Pradze
(Душа
в чешских фольклор�½ых текстах
) skoncentrował się na leksemie
du-
sza
jako źródle metaforyki występującej w czeskich tekstach ludowych, a prof.
Dejan Ajdačić z Kijowskiego Uniwersytetu Narodowego wskazał, że
dusza
w serb-
skich frazeologizmach oznacza stan graniczny pomiędzy śmiercią i życiem, cia-
łem i duchem (Сербские
фразеологизмы с лексемой ‘душа’ в сопоставле-
�½ии с другими славя�½скими языками).
Prof. А�½дрей Мороз z Rosyjskiego
Pa´stwowego Uniwersytetu Humanistycznego w Moskwie przedstawil we owke
n
˛dr´ ˛
duszy na „tamten ´wiat” w tradycji wsp´
lczesnej
Rosji P´
lnocnej
(Путешествия
s
o
o
уши �½а этом и тoм cbeтe. Cовреме�½�½ая север�½oрусскaя mрадиция).
Dr Ма-
360
Z życia naukowego
ри�½а Вале�½цова (RAN) na podstawie slowia´skiej kultury ludowej rozpatrywala
n
przede wszystkim nierealny aspekt przekona´ o funkcjonowaniu duch´w dobrych
n
o
(obrońców) i duchow złych (tytuł referatu:
Мультипликация души: славя�½ские
поверья о полудемо�½ах
). Mgr Monika Bogdzevič z Uniwersytetu Wileńskiego za-
jęła się konotacją semantyczną wyrazu
dusza,
co uczyniła, wyzyskując polskie i li-
tewskie teksty poetyckie (Konotacja
semantyczna wyrazu „dusza” <na materiale
polskim i litewskim>).
Prof. Еле�½а Березович (Uralski Uniwersytet Federalny,
temat wystąpienia:
Душа в кругу других орга�½ов чувств <�½а материале
фразеологии славя�½ских языков>)
przeanalizowała połączenia wyrazowe odno-
szące się do uczuć, przeczuć, życzeń a zawierające słowo
dusza
oraz nazwy innych
części ciała. Prof. Irena Vaňková (Uniwersytet Karola w Pradze) po lingwistycznej
analizie pojęcia
dusza
przeszła do jego przedstawienia w literaturze czeskiej, zaś
prof. Jelena Korolova z Uniwersytetu w Dyneburgu opowiedziała o duszach ludzi
umarłych, ich funkcjonowaniu od momentu zgonu po całkowite zejście z ziemi po
czterdziestu dniach od śmierci (Нарративы
о покой�½иках и �½арод�½ая фразео-
логия о душе в традицио�½�½ой культуре староверов Латгалии).
Referat prof.
Natalii Koriny (Uniwersytet w Nitrze)
Душа и сердце в русских и словацких
текстах по да�½�½ым сопоставитель�½ого ли�½гвоког�½итив�½ого а�½ализа
zawie-
rał analizę pojęć dusza i serce głównie w języku rosyjskim i słowackim. Dr Ta-
tiana Stoikowa (Windawa) zajęła się podobnym tematem, mówiła bowiem o sercu
i duszy jako siedlisku uczuć. Prof. Ольга Фролова (Uniwersytet im. Łomono-
sowa w Moskwie) przybliżyła słuchaczom duchowość Rosjan. Prof. Marya Skab
(Czerniowiecki Uniwersytet Narodowy, tytuł wystąpienia:
Koncept dusza w języku
ukraińskim na tle innych języków
) zajęła się diachronicznym badaniem konceptu
dusza. Jako tło posłużyły autorce inne nauki, np. filozofia, teologia, etnografia,
fizyka. W referacie badaczka starała się określić cechy wspólne oraz odmienne
pojęcia dusza zwłaszcza w językach: ukraińskim, rosyjskim, polskim. Dr Гали�½а
Кабакова (Paryż-Sorbona) wygłosiła referat pt.
Душа вещей и зверей,
zaś prof.
Алла Кожи�½ова z Białoruskiego Uniwersytetu Państwowego mówiła o duszy, du-
chu i oddechu w utworach Kiryła Turowskiego (tytuł referatu:
Триада дух –
душа – дыха�½ие в творе�½иях Кирилла Туровского).
W programie konferencji znalazły się również referaty polskich naukowców po-
ruszających trudne kwestie związane z językiem. Wystąpienia mieszczące się w tym
nurcie dostarczyły informacji o systemie wartości człowieka, mentalności, sposobie
interpretacji oraz postrzegania świata. Dr hab. prof. IS PAN Wanda Szulowska
w referacie
Dusza w słowiańskiej antroponimii
przedstawiła antroponimy polskie
i innosłowiańskie motywowane przez apelatyw
dusza
od czasów najdawniejszych
po czasy współczesne. Dr hab. Włodzimierz Wysoczański (UWr) zajął się koloka-
cyjnością wyrazów
dusza
i
ciało,
a następnie kontekstową aktualizacją znaczenia
‘dusza’ (tytuł referatu:
Wyrazy «dusza» i «ciało». Kolokacyjność słów i konteks-
towa aktualizacja znaczenia
dusza).
Dr hab. Iwona Burkacka (UW) w referacie
Słowotwórczy obraz duszy
przedstawiła właściwości słowotwórcze leksemu
dusza
na tle potencji derywacyjnej rzeczownika
duch
oraz antonimów – wyrazów
ciało
i
materia.
Mgr Olga Kielak (UMCS) w wystąpieniu
Czy zwierzęta mają duszę?
Poprzez analizę językową do konceptualizacji zwierzęcej duszy
podjęła się odpo-
Z życia naukowego
361
wiedzi na postawione w temacie referatu pytanie. Analiza materiałów dowiodła,
że współcześnie są obecne archaiczne sposoby myślenia o zwierzętach jako istotach
posiadających duszę opuszczającą ciało po śmierci. Dr hab. Dorota Filar (UMCS)
pokazała różne realizacje językowej narracji o
wędrującej duszy marzyciela
(tytuł
wystąpienia:
Językowa narracja o wędrującej duszy marzyciela i jej realizacje w wy-
branych tekstach polskiej poezji współczesnej
). Tematem referatu dr hab. prof. IS
PAN Marioli Jakubowicz było objaśnienie motywacji semantycznej leksemu
dusza
i analiza jego rodziny wyrazowej. Autorka skoncentrowała się na dwóch kierunkach
rozwoju semantycznego derywatów: ku konkretom i ku abstraktom (tytuł referatu:
Fizyczny i duchowy aspekt duszy w świetle etymologii jej nazwy).
W polu obserwacji polskich badaczy znalazły się jeszcze inne zjawiska, m.in.
ciągłości tradycji, spełniania przyjętych norm, wspólnych wierzeń czy rytuały
przejścia. Dr hab. prof. IS PAN Ewa Masłowska w referacie pt.
Dziad i baba –
strażnicy duszy w języku i w polskiej kulturze ludowej
przedstawiła kształtowanie
się obrazu
nawiedzonego dziada
i
mądrej baby.
Dr Adrian Mianecki (UMK) przed-
miotem swojego wykładu pt.
Dusza w tradycyjnych wierzeniach ludowych: ludzka
skóra
uczynił motyw duszy ludzkiej ukazywanej pod postacią skóry. Dr hab. prof.
KUL Zdzisław Kupisiński zaś w wystąpieniu pt.
Dusze zmarłych w ludowej obrzę-
dowości pogrzebowej i zaduszkowej w Opoczyńskiem i Radomskiem
skoncentrował
się na więzi umierającego z duszami zmarłych oraz żałobnikami, jak też na rela-
cjach dusz ludzi zmarłych z żywymi. Dr Lidia Banowska z UAM w referacie «Dusze
w czyśćcu bolejące» – obraz dusz czyśćcowych w poezji Adama Mickiewicza i Cy-
priana Norwida
przyjrzała się poetyckim obrazom dusz ludzi zmarłych będących
w czyśćcu. Dr Małgorzata Sokołowicz natomiast z UW (Czy(m)
jest dusza wróżki?
O romantycznej fascynacji duszą na przykładzie motywu wróżki
) zajęła się zesta-
wieniem duszy z postacią wróżki w epoce romantyzmu. Mgr Agnieszka Gotówka
z IS PAN tematem swoich rozważań uczyniła
Znaczenie i sposób postrzegania duszy
w kulturze podhalańskiej.
W czasie konferencji pojawiła się spora grupa referatów dotyczących kultur od-
ległych od kultury europejskiej. Konceptualizację duszy badacze ukazywali na tle
różnych systemów wierzeniowych. Wszędzie jednak istnieje rozumienie duszy jako
elementu pozbawionego materii, pierwiastka istniejącego po śmierci człowieka. Nie-
które prezentowane ustalenia wymagały długotrwałej pracy badawczej w odległych
częściach świata. Z wystąpienia dr hab. Ewy Siwierskiej z UW
Bądź dla mnie do-
bre, moje czi, czyli o koncepcji człowieka u Ibów (Nigeria)
słuchacze dowiedzieli się
o wierzeniach ludów Ibo. Mgr Robert Zawisza z IS PAN przedstawił swoje badania
prowadzone na dalekiej Syberii -
Żywy zmarły. Człowiek wobec świata pozagrobo-
wego w wierzeniach narodu Sacha (Jakuci).
Dr hab. prof. UO Dorota Brzozowska
zajęła się
Konceptualizacjami chińskiej duszy,
a prof. dr hab. Marta Kudelska z UJ
przedstawiła referat noszący tytuł
Relacja pomiędzy terminami para – apara oraz
wymiarami rzeczywistości, które denotują.
Badaczka przeanalizowała pojęcia za-
warte w temacie wykładu w indyjskiej literaturze filozoficznej. Natomiast dr hab.
Roman Marcinkowski (UW) celem wystąpienia uczynił rozważania na temat
Poj-
mowania duszy w judaizmie.
Dr hab. prof. UW Joanna Jurewicz mówiła o drodze
pokonywanej przez duszę na podstawie staroindyjskiego tekstu
Dźajminijopani-
362
Z życia naukowego
szadbrahmana
(Jak
żywi mogą zmarłemu pomóc. Droga duszy w staroindyjskim
tekście «Dźajminijopaniszadbrahmana»),
a dr Agnieszka Staszczyk (UJ) o isto-
tach nadprzyrodzonych w tradycji indyjskiej (Dusze
zmarłych a upiory – istoty
nadprzyrodzone preta i bh¯ta w tradycji indyjskiej
). Warto tu jeszcze wymienić
u
referaty: dr Kamili Barbary Stanek (UW), dr Moniki Nowakowskiej (UW), dr
Magdaleny Kapełuś (UW), dr Sylwii Surdykowskiej (UW), mgr Katarzyny Rataj-
czyk (UAM), mgr Dagmary Wasilewskiej (UŚ), mgr Małgorzaty Lipskiej (UW).
Interesujące okazały się wystąpienia zainspirowane religijnością katolicką, sztu-
kami plastycznymi oraz referaty dotyczące konceptualizacji duszy w świecie współ-
czesnej kultury.
Konferencja była okazją do konfrontacji wiedzy z różnych dyscyplin huma-
nistycznych oraz podzielenia się swoimi badaniami w czasie licznych ciekawych
dyskusji. Odnosiły się one do przedstawionych spirytualistycznych analiz, sfery
religijnej, psychicznej, duszy zbiorowej, dychotomicznego obrazu porządku świata
oraz języka jako systemu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin