obserwacja - diagnozująca 3-4 latka.pdf

(585 KB) Pobierz
O
BSERWACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Rozwój myślenia logiczno-matematycznego i twórczego
Arkusz obserwacji rozwoju myślenia logiczno-
-matematycznego i twórczego dziecka 3- oraz 4-letniego
Imię i nazwisko
Data urodzenia
Data przyjęcia do przedszkola
I obserwacja
data
Imię i nazwisko obserwatora
II obserwacja
data
Imię i nazwisko obserwatora
III obserwacja
data
Imię i nazwisko obserwatora
ARKUSZ OBSERWACJI MYŚLENIA LOGICZNO-
-MATEMATYCZNEGO I TWÓRCZEGO DZIECKA ……-LETNIEGO
Obserwacja
Zagadnienie
EKSPLORATYWNOŚĆ
I
II III
Uwagi
EKSPLORATYWNOŚĆ
Nie podejmuje samodzielnych prób badania
(eksplorowania) przedmiotów, narzędzi,
produktów żywnościowych, prostych
obiektów mechanicznych, instrumentów
muzycznych, rzeczy zebranych podczas
pobytu na zewnątrz
Samodzielnie bada różnorodne przedmioty
(jak wyżej), wykorzystując różnorodne
zmysły, np. wącha, ogląda, postukuje,
dotyka, próbuje itd.
Rozkłada i składa różnorodne obiekty:
– wkłada mniejszy w większy
– wykorzystuje materiały wielofunkcyjne do
tworzenia różnorodnych obiektów, takie
jak: piasek, sznurek, patyczki, pudełka po
jogurcie, rzeczy zebrane na spacerze, pod-
czas pobytu w ogródku przedszkolnym,
O
BSERWACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Rozwój myślenia logiczno-matematycznego i twórczego
Obserwacja
Zagadnienie
I
– nadaje własne nazwy wymyślonym
obiektom
Określa relacje między obiektami: mały/duży,
nad/pod, ciężki/lekki, wewnątrz/na zewnątrz
EKSPLORATYWNOŚĆ
Uwagi
II III
Wykorzystuje różne materiały do reprezento-
wania czegoś innego, np. klocki, piasek, masa
solna, ale nie mówi, że wytwory coś znaczą
Tworząc różne wytwory z materiałów wielo-
funkcyjnych, informuje szczegółowo, co one
przedstawiają, np. góra zrobiona ze śniegu
to zamek królewski; stos klocków to wieża,
w której znajduje się śpiąca królewna itd.
Odpowiada na pytania dorosłego lub innych
dzieci dotyczące właściwości eksplorowa-
nych przedmiotów,
materiałów
SZEREGOWANIE
Podejmuje próby porównywania przedmio-
tów, obiektów itd.
Szereguje przedmioty bez uwzględnienia
cechy wspólnej, np. długości, szerokości,
ciężaru
SZEREGOWANIE
Porządkuje (szereguje) dwa lub trzy
przedmioty, uwzględniając jedną cechę,
np. wielkość, kolor, długość
Odpowiada na polecenia dotyczące
dokonywanych porównań między przedmio-
tami, np.:
Podaj mi najdłuższy ołówek
Porównuje ludzi i przedmioty, określa różni-
ce, ale nie zawsze poprawnie, np. większy,
mniejszy, szeroki, szerszy, grubszy,
weselszy, straszniejszy (Mój
samochód jest
największy,
chociaż dziecko myśli, że jest on
najmniejszy)
O
BSERWACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Rozwój myślenia logiczno-matematycznego i twórczego
Obserwacja
Zagadnienie
I
SZEREGOWANIE
Uwagi
II III
Porządkuje cztery lub więcej przedmiotów,
uwzględniając jedną cechę
W spontanicznych wypowiedziach
używa określeń odzwierciedlających relacje
między obiektami
KLASYFIKOWANIE
Nie porządkuje przedmiotów w zbiory
Porządkuje przedmioty identyczne (tworzenie
kompleksu), np. ten sam kolor, kształt,
rozmiar, typ (misie, samochody odkłada
na różne półki)
Odpowiada na pytania dotyczące wspólnych
cech przedmiotów
KLASYFIKOWANIE
Spontanicznie opisuje cechy przedmiotów,
podobieństwa i różnice między nimi
Porządkuje przedmioty w zbiory, uwzględnia-
jąc jedną cechę: drewniane, plastikowe, duże,
małe, czerwone itd.
Porządkuje przedmioty ze względu na jedna
cechę i komentuje swoje działanie
Używa określeń wszystkie, niektóre, ale nie
zawsze prawidłowo, np. poproszone o trochę
plasteliny podaje całe opakowanie; zapytane,
czy zjadło wszystkie owoce, odpowiada, że
tak, podczas gdy ma je jeszcze w miseczce
Odpowiada na pytania dotyczące zasady
porządkowania obiektów, np.:
Dlaczego
wszystkie samochody stoją na tej półce,
a misie na innej?
O
BSERWACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Rozwój myślenia logiczno-matematycznego i twórczego
Obserwacja
Zagadnienie
I
RELACJE PRZESTRZENNE
Uwagi
II III
Wykonuje polecenia dotyczące pozycji lu-
dzi i przedmiotów w przestrzeni, kierunku
ich ruchu, np.:
Idziemy do sali; połóż klocek
w środku; wchodzimy na górkę; kładziemy
ręce na ramiona kolegi
Obserwuje i rozpoznaje przedmioty widziane
z różnych perspektyw, np. widziane z góry,
od dołu, z boku, do góry nogami
Używa słów (chociaż nie zawsze poprawnie)
określających względne relacje przestrzenne
między przedmiotami (ich pozycję,
kierunek ruchu i odległość), np.: pod, nad,
z przodu, za, na dole, na górze (mówi, że
klocek znajduje się pod krzesłem,
gdy znaj-
duje się on na krześle;
pies znajduje się przed
budą,
gdy znajduje się za budą;
rzucę pił-
kę do Marysi; mój samochód wjeżdża teraz
do garażu; ubieraj się szybko, bo idziemy do
ogródka)
Układa puzzle (klocki) składające się z 5–10
elementów
Podejmuje próby reprezentowania rzeczywi-
stości z różnych punktów widzenia za
pomocą aktywności plastycznej
Podejmuje próby określenia relacji między
obiektami przedstawionymi na obrazku,
fotografii, modelu
Tworzy własne trójwymiarowe modele rze-
czywistości z plasteliny, masy solnej, tektury
RELACJE CZASOWE
RELACJE PRZESTRZENNE
Zaczyna i kończy działanie na dany sygnał,
np. kończy zabawę, gdy nauczyciel mówi,
że dzieci wychodzą do szatni
O
BSERWACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
Rozwój myślenia logiczno-matematycznego i twórczego
Obserwacja
Zagadnienie
I
Potrafi nazwać 1–3 dni tygodnia
RELACJE CZASOWE
Uwagi
II III
Potrafi przewidzieć następną aktywność, np.:
Myjemy ręce bo będziemy jeść obiad; moja
mama przyjdzie po podwieczorku
Dostrzega zmiany w przyrodzie związane
z porami roku i potrafi je opisać
Zadaje pytania dotyczące początku i końca
określonego działania, np.:
Kiedy przyjdzie
mama?; kiedy pójdziemy na spacer do
ogródka?; czy jutro będzie teatrzyk?
LICZBA
Nie widzi związku między przedmiotami
i określeniami liczby, np. poproszone
o podanie jednego ciastka podaje dwa
Liczy po swojemu przedmioty (jeden, pięć,
osiem), dotykając jeden po drugim, np.
poproszone o policzenie kredek wskazuje na
każdą, licząc: jeden, dwa, pięć, osiem)
LICZBA
Liczy poprawnie do 3, wskazując na
przedmioty:
Narysowałam trzy domy,
jeden, dwa, trzy
Poprawnie porównuje liczbę w zbiorach
3–4-elementowych (przedmioty), nawet po
zmianie ich rozłożenia w przestrzeni
Porządkuje przedmioty w pary (zbiory
równoliczne, jeden do jednego), np.
przydziela każdemu dziecku pędzelek,
rysuje jeden obrazek na stronie, buduje garaż
dla każdego samochodu
MYŚLENIE TWÓRCZE
Nie dostrzega problemów, np. przenosząc
kredki z jednego stołu na drugi, gubi je i nie
zwraca na to uwagi. Nalewa wody na kub-
ka, nie dbając o to, że rozlewa ją podczas tej
czynności. W szatni podczas ubierania stoi
bezczynnie, gdy nie może założyć kurtki
MYŚLENIE
TWÓRCZE
Zgłoś jeśli naruszono regulamin