Tropiciele| Miesięczne plany pracy. Marzec | Czterolatek Wychowanie przedszkolne
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO–WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI CZTEROLETNICH – MARZEC
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.
Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.
Pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia i odporności.
Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.
Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.
Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.
Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.
Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.
Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.
Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.
Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.
Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.
Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.
Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.
Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.
Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.
Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.
Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.
Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.
Zestaw zabaw porannych nr: 13, 14.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr: 13, 14.
Temat dnia
Formy aktywności dzieci
Cele dnia
Realizacja PP
Uwagi
Temat kompleksowy: CZEKAMY NA WIOSNĘ
Szukamy oznak wiosny
Zabawy dowolne dzieci- zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.
„Coraz cieplej” – masażyk.
Zabiegi higieniczne – kształtowanie nawyków higienicznych.
Powitanka – rymowanka.
Nadchodzi wiosna –praca z KP2., 7. Rozwijanie percepcji wzrokowej; rozmowa na podstawie ilustracji.
„Tup szuka wiosny” – wycieczka do parku (na łąkę, pole, do ogrodów działkowych); zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku z nadchodząca wiosną.
„Co widział Tup” – zabawa plastyczna.
„Sople” – zabawa ruchowa przy muzyce.
„Ile – tyle” – zabawa słuchowa. Przeliczanie sylab w wyrazach.
Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Wykorzystanie puzzli, układanek, kolorowanek, klocków. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.
Dziecko:
- zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;
- nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;
- na ilustracji dostrzega czynności i stany i opowiada o nich;
- nazywa zwiastuny nadchodzącej wiosny;
- nazywa kolejne pory roku;
- wypowiada się na temat środowiska przyrodniczego w pracach plastycznych;
- ilustruje ruchem charakter muzyki;
- przelicza sylaby w wyrazach.
1 – 1, 2, 3;
2 – 1, 2, 3, 4;
3 – 1, 2, 3, 4;
5 – 3, 4;
6 – 2;
8 – 2, 3;
9 – 2;
12 – 3;
14 – 2, 3, 6.
Marcowe kotki
Zabawy dowolne dzieci – zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.
„Do dziury myszko” – zabawa w kole.
Koty i kotki – słuchanie opowiadania; rozmowa na podstawie jego treści, czytanie globalne wyrazu kotki.
„Muzykalne kotki” – zabawy rytmiczne; akcentowanie pierwszej miary taktu w metrum dwumiarowym; realizacja ruchowa rytmu przedstawionego graficznie; różnicowanie tempa – szybko, wolno.
Zabawy w ogrodzie: „Berek ogoniasty” – zabawa bieżna, „Tropiciele” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
„Bazie” – zabawa sensoryczna, tworzenie pojęcia puszysty.
„Nikt się nie spodziewa” – zabawa paluszkowa.
„Marcowe kotki” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem WP.
Zabawa dowolna dzieci w kącikach – wykorzystanie puzzli, układanek, kolorowanek, klocków. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.
- wyjaśnia wieloznaczność pojęcia kotki;
- akcentuje pierwszą część taktu w metrum dwumiarowym;
- przedstawia za pomocą ruchu rytm przedstawiony graficznie;
- posługuje się przymiotnikami określając swoje odczucia dotykowe;
- chętnie korzysta z układanek i puzzli.
4 – 2;
8 – 1, 2, 3;
14 – 2, 3, 4, 8.
Pierwsze kwiaty
„Bazie” – rozmowa na podstawie obserwacji.
Zabiegi higieniczne –kształtowanie nawyków higienicznych.
Powitanka –rymowanka.
„Kolorowe przedwiośnie” – rozmowa na podstawie ilustracji; poznanie pierwszych wiosennych kwiatów (przebiśniegi, sasanki, zawilce, krokusy); analiza, synteza sylabowa, czytanie globalne nazw kwiatów: krokus, sasanka.
„Zamień kolor” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
„Na wiosennej łące” – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie, ustawianie dla łatwego policzenia, przeliczanie, wprowadzanie zmian typu dokładanie i zabieranie oraz ustalanie ile jest po zmianach.
Spacer w okolicy przedszkola – zwracanie uwagi na pojawiające się pierwsze wiosenne kwiaty.
„Malujemy kwiaty” – zabawa ruchowa rozwijająca koordynację. Rysowanie linii pionowych.
„Krokusy” – zabawa plastyczna. Płaskie origami.
Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu
- wypowiada się na temat zmian w wyglądzie gałązek wierzbowych w kąciku przyrody;
- nazywa niektóre wiosenne kwiaty; dokonuje analizy i syntezy słuchowej ich nazw;
- przelicza co najmniej w zakresie 4; wprowadza zmiany w liczbie poprzez dokładanie lub odejmowanie oraz ustala liczbę po wprowadzeniu zmian;
- rysuje rytmicznie linie pionowe;
- wykonuje pracę plastyczną według instrukcji.
14 – 2, 4;
9 – 2, 3;
13 – 1, 2;
14 – 3.
Marcowa pogoda
Zabiegi higieniczne.
„Psotny marzec” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza J. Kulmowej Marzec. Próby wyjaśnienia przysłowia: w marcu jak w garncu.
Wiosna tuż, tuż – osłuchanie z piosenką. Zabawa taneczna przy piosence.
„Marcowe granie” – improwizacja dźwiękowa; ilustrowanie dźwiękami marcowej pogody (deszcz, burze).
Praca z KP2., 8 – kontynuowanie rozpoczętych rytmów.
Zabawy ruchowe w ogrodzie.
„Marcowy garnek” – zagadki słuchowe. Odgadywanie zjawisk pogodowych na podstawie odgłosów.
„W marcu jak w garncu” – zabawa rytmiczna. Rytmizacja przysłowia z uwzględnieniem wysokości realizowania dźwięków.
Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.
- podejmuje próby wyjaśnienia przysłowia: w marcu jak w garncu.
- tworzy improwizację dźwiękową;
- kontynuuje rozpoczęte rytmy;
- różnicuje stany pogodowe na podstawie odgłosów – burza, deszcz, wiatr.
- odtwarza rytm podany przez N.; tworzy improwizację rytmiczną do przysłowia;
4 – 1, 3;
14 –3.
Czas zdjąć zimowe ubrania
Wiosna tuż, tuż – nauka słów piosenki.
Zabiegi higieniczne. Kształtowanie nawyków higienicznych.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13.
Na pawlaczu –rozmowa na podstawie wiersza A. Frączek. Nazywanie części garderoby; wyjaśnienie pojęcia pawlacz.
„Robimy porządki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Układanie i kontynuowanie rytmów.
Zabawy z wykorzystaniem elementów z WM – sznurowanie buta i przyszywanie guzików do płaszcza.
Zabawy ruchowe w ogrodzie. Zwrócenie uwagi na samodzielne nakładanie ubrań podczas przygotowań do wyjścia.
„Tup robi porządki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem elementów z WM – klasyfikowanie części garderoby.
„Ciepło–zimno” – zabawa ruchowa bieżna.
„O czym mówię” – zabawa słuchowa. Odgadywanie nazwy ubrania na podstawie pierwszej sylaby.
- współpracuje z dziećmi podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;
- stara się poruszać po sali nie potrącając innych;
- przewleka sznurówkę przez dziurki; podejmuje próby łączenia dwóch elementów za pomocą sznurka oraz sznurowania buta;
- ...
jo-chom