Tropiciele_WP_4_latki_cz_2_Miesieczne_plany_pracy_marzec.docx

(79 KB) Pobierz





 

 

Tropiciele| Miesięczne plany pracy. Marzec | Czterolatek                                                                                                                                            Wychowanie przedszkolne

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO–WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI CZTEROLETNICH – MARZEC

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny.

Kształtowanie samodzielności w ubieraniu się.

Pobyt na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia i odporności.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku – wiosenne kwiaty, przyloty ptaków.

Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.

Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego podczas obserwacji wprowadzanych zmian, porządkowania zdarzeń w historyjce obrazkowej.

Kształtowanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji wprowadzanych zmian.

Kształtowanie umiejętności oceniania odwracalności wprowadzanych zmian na podstawie obserwacji.

Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów – stałe poszerzanie zakresu liczenia.

Rozwijanie umiejętności przestrzegania zasad podczas zabaw z regułami.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej sylabowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym – dźwięki.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności słuchania muzyki w skupieniu – wyrażanie nastroju i charakteru muzyki w pracach plastycznych, improwizacjach ruchowych.

Doskonalenie umiejętności nakrywania do stołu oraz kulturalnego zachowywania się podczas posiłków.

Kształtowanie zachowań żywieniowych sprzyjających zdrowiu – zachęcanie do próbowania nowych potraw.

Poznawanie zwyczajów regionalnych oraz ogólnopolskich odnoszących się do tradycji świąt Wielkanocnych.

 

Zestaw zabaw porannych nr: 13, 14.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr: 13, 14.

 

 

Temat dnia

Formy aktywności dzieci

Cele dnia

Realizacja PP

Uwagi

Temat kompleksowy: CZEKAMY NA WIOSNĘ

Szukamy oznak wiosny

Zabawy dowolne dzieci- zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.

„Coraz cieplej” – masażyk.

Zabiegi higieniczne – kształtowanie nawyków higienicznych.

Powitanka – rymowanka.

Nadchodzi wiosna –praca z KP2., 7. Rozwijanie percepcji wzrokowej; rozmowa na podstawie ilustracji.

„Tup szuka wiosny” wycieczka do parku (na łąkę, pole, do ogrodów działkowych); zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku z nadchodząca wiosną.

„Co widział Tup” zabawa plastyczna.

„Sople” zabawa ruchowa przy muzyce.

„Ile – tyle” zabawa słuchowa. Przeliczanie sylab w wyrazach.

Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Wykorzystanie puzzli, układanek, kolorowanek, klocków. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.

Dziecko:

-        zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;

-        nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;

-        na ilustracji dostrzega czynności i stany i opowiada o nich;

-        nazywa zwiastuny nadchodzącej wiosny;

-        nazywa kolejne pory roku;

-        wypowiada się na temat środowiska przyrodniczego w pracach plastycznych;

-        ilustruje ruchem charakter muzyki;

-        przelicza sylaby w wyrazach.

1 – 1, 2, 3;

2 – 1, 2, 3, 4;

3 – 1, 2, 3, 4;

5 – 3, 4;

6 – 2;

8 – 2, 3;

9 – 2;

12 – 3;

14 – 2, 3, 6.

 

Marcowe kotki

Zabawy dowolne dzieci – zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.

„Do dziury myszko” – zabawa w kole.

Zabiegi higieniczne – kształtowanie nawyków higienicznych.

Powitanka – rymowanka.

Koty i kotki – słuchanie opowiadania; rozmowa na podstawie jego treści, czytanie globalne wyrazu kotki.

„Muzykalne kotki” – zabawy rytmiczne; akcentowanie pierwszej miary taktu w metrum dwumiarowym; realizacja ruchowa rytmu przedstawionego graficznie; różnicowanie tempa – szybko, wolno.

Zabawy w ogrodzie: „Berek ogoniasty” – zabawa bieżna, „Tropiciele” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.

„Bazie” – zabawa sensoryczna, tworzenie pojęcia puszysty.

„Nikt się nie spodziewa” – zabawa paluszkowa.

„Marcowe kotki” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem WP.

Zabawa dowolna dzieci w kącikach – wykorzystanie puzzli, układanek, kolorowanek, klocków. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.

Dziecko:

-        zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;

-        nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;

-        wyjaśnia wieloznaczność pojęcia kotki;

-        akcentuje pierwszą część taktu w metrum dwumiarowym;

-        przedstawia za pomocą ruchu rytm przedstawiony graficznie;

-        posługuje się przymiotnikami określając swoje odczucia dotykowe;

-        chętnie korzysta z układanek i puzzli.

1 – 1, 2, 3;

2 – 1, 2, 3, 4;

3 – 1, 2, 3, 4;

4 – 2;

5 – 3, 4;

6 – 2;

8 – 1, 2, 3;

9 – 2;

12 – 3;

14 – 2, 3, 4, 8.

 

Pierwsze kwiaty

Zabawy dowolne dzieci – zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.

„Bazie” – rozmowa na podstawie obserwacji.

„Coraz cieplej” – masażyk.

Zabiegi higieniczne –kształtowanie nawyków higienicznych.

Powitanka –rymowanka.

„Kolorowe przedwiośnie” – rozmowa na podstawie ilustracji; poznanie pierwszych wiosennych kwiatów (przebiśniegi, sasanki, zawilce, krokusy); analiza, synteza sylabowa, czytanie globalne nazw kwiatów: krokus, sasanka.

„Zamień kolor” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

„Na wiosennej łące” – zabawa dydaktyczna. Klasyfikowanie, ustawianie dla łatwego policzenia, przeliczanie, wprowadzanie zmian typu dokładanie i zabieranie oraz ustalanie ile jest po zmianach.

Spacer w okolicy przedszkola – zwracanie uwagi na pojawiające się pierwsze wiosenne kwiaty.

„Malujemy kwiaty” – zabawa ruchowa rozwijająca koordynację. Rysowanie linii pionowych.

„Krokusy” – zabawa plastyczna. Płaskie origami.

Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu

Dziecko:

-        zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;

-        nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;

-        wypowiada się na temat zmian w wyglądzie gałązek wierzbowych w kąciku przyrody;

-        nazywa niektóre wiosenne kwiaty; dokonuje analizy i syntezy słuchowej ich nazw;

-        przelicza co najmniej w zakresie 4; wprowadza zmiany w liczbie poprzez dokładanie lub odejmowanie oraz ustala liczbę po wprowadzeniu zmian;

-        rysuje rytmicznie linie pionowe;

-        wykonuje pracę plastyczną według instrukcji.

1 – 1, 2, 3;

2 – 1, 2, 3, 4;

3 – 1, 2, 3, 4;

14 – 2, 4;

4 – 2;

5 – 3, 4;

6 – 2;

9 – 2, 3;

12 – 3;

13 – 1, 2;

14 – 3.

 

Marcowa pogoda

Zabawy dowolne dzieci – zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.

„Bazie” – rozmowa na podstawie obserwacji.

„Do dziury myszko” – zabawa w kole.

Zabiegi higieniczne.

Powitanka – rymowanka.

„Psotny marzec” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza J. Kulmowej Marzec. Próby wyjaśnienia przysłowia: w marcu jak w garncu.

Wiosna tuż, tuż – osłuchanie z piosenką. Zabawa taneczna przy piosence.

„Marcowe granie” – improwizacja dźwiękowa; ilustrowanie dźwiękami marcowej pogody (deszcz, burze).

Praca z KP2., 8 – kontynuowanie rozpoczętych rytmów.

Zabawy ruchowe w ogrodzie.

„Nikt się nie spodziewa” – zabawa paluszkowa.

„Marcowy garnek” – zagadki słuchowe. Odgadywanie zjawisk pogodowych na podstawie odgłosów.

„W marcu jak w garncu” – zabawa rytmiczna. Rytmizacja przysłowia z uwzględnieniem wysokości realizowania dźwięków.

Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu.

Dziecko:

-        zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;

-        nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;

-        wypowiada się na temat zmian w wyglądzie gałązek wierzbowych w kąciku przyrody;

-        podejmuje próby wyjaśnienia przysłowia: w marcu jak w garncu.

-        tworzy improwizację dźwiękową;

-        kontynuuje rozpoczęte rytmy;

-        różnicuje stany pogodowe na podstawie odgłosów – burza, deszcz, wiatr.

-        odtwarza rytm podany przez N.; tworzy improwizację rytmiczną do przysłowia;

1 – 1, 2, 3;

2 – 1, 2, 3, 4;

3 – 1, 2, 3, 4;

4 – 1, 3;

5 – 3, 4;

6 – 2;

8 – 1, 2, 3;

12 – 3;

14 –3.

 

Czas zdjąć zimowe ubrania

Zabawy dowolne dzieci – zabawy konstrukcyjne, tematyczne, gry przy stolikach według pomysłów dzieci pod nadzorem N.

„Bazie” – rozmowa na podstawie obserwacji.

Wiosna tuż, tuż – nauka słów piosenki.

Zabiegi higieniczne. Kształtowanie nawyków higienicznych.

Powitanka – rymowanka.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13.

Na pawlaczu –rozmowa na podstawie wiersza A. Frączek. Nazywanie części garderoby; wyjaśnienie pojęcia pawlacz.

„Robimy porządki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Układanie i kontynuowanie rytmów.

Zabawy z wykorzystaniem elementów z WM – sznurowanie buta i przyszywanie guzików do płaszcza.

Zabawy ruchowe w ogrodzie. Zwrócenie uwagi na samodzielne nakładanie ubrań podczas przygotowań do wyjścia.

„Tup robi porządki” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem elementów z WM – klasyfikowanie części garderoby.

„Ciepło–zimno” – zabawa ruchowa bieżna.

„O czym mówię” – zabawa słuchowa. Odgadywanie nazwy ubrania na podstawie pierwszej sylaby.

„Do dziury myszko” – zabawa w kole.

Zabawa dowolna dzieci w kącikach. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu

Dziecko:

-        zgodnie bawi się w zespole w zabawach dowolnych i tematycznych;

-        nawykowo myje ręce po skorzystaniu z toalety i przed posiłkami;

-        wypowiada się na temat zmian w wyglądzie gałązek wierzbowych w kąciku przyrody;

-        współpracuje z dziećmi podczas wykonywania ćwiczeń gimnastycznych;

-        stara się poruszać po sali nie potrącając innych;

-        przewleka sznurówkę przez dziurki; podejmuje próby łączenia dwóch elementów za pomocą sznurka oraz sznurowania buta;

-        ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin