45 BT-Listy św.Pawła do Tymoteusza i Tytusa.pdf

(41589 KB) Pobierz
ms
BIBLIA
T Y S I Ą C L E C I A
Listy św. Pawła do Tymoteusza i Tytusa
PISMO ŚWIĘTE
STAREGO I NOWEGO
TESTAMENTU
B1 A CV$1
B£1
ĄC£€aA
ŚW. PAWŁA LISTY
DO TYMOTEUSZA I TYTUSA
W PRZEKŁADZIE Z JĘZYKÓW ORYGINALNYCH OPRACOWAŁ ZESPÓŁ
B IB L IST Ó W POLSKICH
Z IN ICJATYW Y BENEDYKTYNÓW TYNIECKICH
WYDANIE PIĄTE
NA NOWO OPRACOWANE I POPRAWIONE
ILUSTROW ANE
pa llo
ITT
n
um
HACHETTE
BIBLIA TYSIĄCLECIA
WYDANIE ILUSTROWANE
Tekst na podstawie Wydania Piątegt
REDAKTOR
Ks. Kazimierz Dynarski SAC (t)
Maria Przybył
REDAKCJA NAUKOWA
O. Augustyn Jankowski OSB (t)
Ks. Lech Stachowiak (f), Bp Kazimierz Romaniuk
Ks. Tomasz Hergesel, Ks. Ryszard Rubinkiewicz SDB
PRZEKŁAD
Św. Pawła List do Filemona (Flm) - O. Augustyn Jankowski OSB (f)
List do Hebrajczyków (Hbr) - Ks. Stanisław Łach - przypisy opracowali Benedyktyni Tynieccy
WYBÓR ILUSTRACJI I KOMENTARZE
Ks. Michał Janocha
Irina Tatarova
IMPRIMATUR
Poznań, dnia 29 marca 2005 r., N. 1622/2005,
f Stanisław Gądecki, Arcybiskup Metropolita Poznański,
Ks. Ireneusz Dosz, Kanclerz Kurii Metropolitalnej
Ilustracje: EAST NEWS
Projekt okładki: Maciej Sadowski
Ilustracje na okładce:
Ukoronowanie cierniem, Hieronimus Bosch, około 1490-1500 roku, National Gallery, Londyn (przód)
Ukrzyżowany złoczyńca, Robert Campin, przełom XIV/XV wieku, Stadelsches Kunstinstitut, Frankfurt (tył)
© Copyright by Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2007
© Copyright for this edition by Hachette Livre Polska sp. z o.o., Warszawa 2007
KONTAKT Z CZYTELNIKAMI I PRENUMERATA
tel. (067) 210 86 50
WYDAWNICTWO PALLOTTINUM
Al. Przybyszewskiego 30, 60-959 Poznań 2
skr. poczt. 23
tel. (061) 867 52 33, faks (061) 867 52 38
www.pallottinum.pl,www.biblia.pl
KOLEKCJA HACHETTE
Hachette Livre Polska sp. z o.o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. (022) 536 49 20 lub 22, faks (022) 536 49 21
Skład i łamanie:
Page Graph -
Izabella Dolińska, Warszawa
Druk: Olsztyńskie Zakłady Graficzne S.A., Olsztyn, Polska
ISBN 978-83-7448-356-8
LIST DO FILEMONA
Apostoł
Paweł
Mistrzowie greccy i serbscy, fresk,
około 1340 roku, kościół Wniebowstąpienia,
klasztor Decani, Serbia.
„Dziękuję Bogu mojemu zawsze,
ilekroć wspominam cię w moich
modlitwach, słysząc o twojej miłości
i wierze, jaką żywisz względem Pana
Jezusa i dla wszystkich świętych”
(Flm 4-5). Apostoł Paweł często
nazywa siebie sługą Jezusa Chrystusa.
Wobec tej fundamentalnej zależności
wszelkie ziemskie skrępowania wydają
się mało znaczące, dlatego Paweł
nie czyni różnicy pomiędzy
zamożnym Filemonem a niewolnikiem
Onezymem. Obydwaj są braćmi
w Chrystusie, którym św. Paweł
przynosi Dobrą Nowinę o zbawieniu.
WSTĘP
edno z najkrótszych pism N ow ego Testa­
mentu - List św. Pawła do Filemona, mimo raczej
prywatnego charakteru, rzuca cenne światło na me­
tody wychowawcze Apostoła i na stosunki panujące
w pierwotnym Kościele.
Adresat listu, Filemon, zamożny kolosanin (por.
Flm 2 z Kol 4 ,7n n .l7), zawdzięczał swoje nawróce­
nie św. Pawłowi, zapewne w czasach jego działalności
efeskiej (por. D z 19,10). To właśnie uprawnia
Apostoła do wyrażenia w tym liście prośby o przeba­
czenie zbiegłemu niewolnikowi Filemona - O nezy-
mowi, przede wszystkim jego ucieczki, surowo
wówczas karanej przez prawo rzymskie wypaleniem
piętna - „F ”
(fugitw us)
- na czole zbiega i nałoże­
niem mu na szyję żelaznej obręczy, noszonej aż do
śmierci. Paweł wstawia się za Onezymem, ponieważ
zbieg jest już także chrześcijaninem, nawróconym
przez Apostoła w więzieniu, skąd też list ten zostaje
wysłany. Działo się to zapewne w Rzymie, za pierw­
szym tam pobytem Apostoła, tj. między 61 a 63 r.
po Chr. (por. D z 28,16.30n ).
Odsyłając zbiega wraz z listem, św. Paweł jest
z góry pewny pomyślnego wyniku swego wstawien­
nictwa, ufny w wielkoduszność adresata. Jak widać
stąd, chrześcijaństwo nie wydało wówczas jeszcze
walki instytucji niewolnictwa, walki niemożliwej
wtedy do przeprowadzenia. Ale nie wydając walki
doraźnej, nowa religia walczyła inaczej z tą hańbiącą
instytucją: wpajała mianowicie wiernym zasadę no­
wego braterstwa w Panu (w. 16).
Apostoł Paweł
Fresk wczesnochrześcijański, III wiek, katakumby przy via Appia, Rzym.
„Oby twój udział w wierze okazał się twórczy w głębszym poznaniu wszelkiego dobrego czynu,
jaki jest do spełnienia wśród was dla Chrystusa” (Flm 6). Listy świętego Pawła są skierowane przede
wszystkim do pogan, dlatego rzymscy chrześcijanie otaczali Apostoła największym szacunkiem.
Imię Pawła umieszczone nad jego przedstawieniem w katakumbach świadczy o owocach nauczania,
cierpienia i śmierci męczeńskiej, jaką Apostoł pogan poniósł w Wiecznym Mieście.
4
LIST DO FILEMONA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin