15. Wykonywanie półstałych leków recepturowych.pdf

(402 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Sylwia Wośko
Wykonywanie półstałych leków recepturowych
322[10].Z3.05
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
dr n. farm. Elwira Telejko
dr n. farm. Przemysław Drożyński
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alina Krawczak
Konsultacja:
dr hab. inż. Henryk Budzeń
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[10].Z3.05
„Wykonywanie półstałych leków recepturowych”, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Klasyfikacja i charakterystyka półstałych leków recepturowych.
Niezgodności w maściach
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Metody sporządzania, homogenizacja i opakowanie półstałych postaci
leków oraz sposób zapisywania recept na maści
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.Ćwiczenia
4.2.4.Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
5
6
7
7
7
17
17
19
19
19
23
24
25
26
32
5.
6.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten pomoże Ci w przyswojeniu wiedzy teoretycznej oraz opanowaniu
umiejętności wykonywania półstałych leków recepturowych, a także w organizacji procesu
samokształcenia.
W poradniku zamieszczono:
– wykaz niezbędnej wiedzy i umiejętności, które powinieneś posiadać przystępując do nauki
wykonywania półstałych leków recepturowych,
– wykaz wiedzy i umiejętności, jakie ukształtujesz w czasie pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania omawiający zagadnienia dotyczące wykonywania półstałych postaci
leku recepturowego, pozwalający samodzielnie przygotować się do
ćwiczeń,
– pytania sprawdzające opanowanie przez Ciebie podanych treści,
ćwiczenia
umożliwiające nabycie praktycznych umiejętności z wykorzystaniem zalecanych
metod nauczania i
środków
dydaktycznych,
– sprawdzian postępów, który po zrealizowaniu każdego podrozdziału pozwoli Ci ocenić
stan Twojej wiedzy oraz wskazać materiał nauczania, który nie został przez Ciebie w pełni
opanowany,
– zestaw zadań testowych potwierdzający opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu całej
jednostki modułowej. Rozwiązanie przykładowego testu, zgodnie z instrukcją będzie dla
Ciebie formą treningu przed testem zaplanowanym przez nauczyciela.
– wykaz literatury związany z tematyką jednostki modułowej.
Na każdym etapie nauki możesz poprosić nauczyciela o pomoc i wyjaśnienie trudnych dla
Ciebie kwestii.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin