……… ……………..
Data Liczba punktów
…………………………………………………..
Imię i nazwisko
……… ………………
Klasa Ocena
Test c
1 Ala i Krzyś wybrali się na wycieczkę za miasto. Szli wzdłuż rzeki. Miejsce, w którym się 2 p.zatrzymali na odpoczynek, jest zaznaczone na rysunku znakiem „x”, a kierunek ich wędrówki pokazuje strzałka.
Skreśl w poniższych zdaniach niepotrzebne wyrazy, aby zdania były prawdziwe.
1. Trasa wędrówki Ali i Krzysia wiodła wzdłuż prawego/lewego brzegu rzeki.
2. Gdyby poszli dalej w tym samym kierunku, doszliby do źródła/ujścia tej rzeki.
2 Przeczytaj uważnie tekst i wykreśl ze zdania niepotrzebne słowa. 1 p.
Nurt rzeki jest spokojny. Woda płynie w szerokim korycie. Rzeka często zakręca, tworzy zakola,
którym towarzyszą starorzecza.
W tekście opisano górny/środkowy/dolny bieg rzeki.
3 Zaznacz znakiem „x” punkt, w którym podano poprawną kolejność czynności, które 1 p. musiałyby wykonać dzieci, gdyby chciały obliczyć prędkość, z jaką płynie woda w rzece.
1. Wrzuć do wody kawałek drewna.
2. Wyznacz prosty odcinek rzeki (na przykład 10 m).
3. Oblicz średni czas, w jakim drewno pokonało wyznaczony odcinek rzeki.
4. Wykonaj obliczenia - długość odcinka rzeki podziel przez obliczony średni czas, w jakim drewno przepłynęło ten odcinek.
5. Co najmniej dwa razy zmierz czas, w jakim drewno pokonało wyznaczony odcinek rzeki.
1
a) 1, 2, 3, 4, 5 b) 1, 2, 5, 3, 4 c) 2, 1, 3, 5, 4 d) 2, 1, 5, 3, 4
4 Na zajęciach koła przyrodniczego dzieci obserwowały pod mikroskopem 2 p.
próbkę wody, którą Krzyś przyniósł z jeziora. Podaj nazwę tego z narysowanych poniżej organizmów, którego dzieci nie mogły obejrzeć w całości, i napisz dlaczego.
Dzieci nie mogły obejrzeć ……………………………. , ponieważ ………………………………
…………………………………………………………...…………………………………………
5 W strefie przybrzeżnej jeziora obficie występuje plankton: glony, pierwotniaki 3 p.
i mikroskopijne zwierzęta. Żyją tu także ryby, między innymi wszystkożerne karpie i płocie
oraz drapieżne szczupaki. W głębszej wodzie jeziora można spotkać grzybienie i moczarkę
kanadyjską. Na brzegach żyją wydry, które polują na ryby.
Z wybranych organizmów wymienionych w tekście ułóż łańcuch pokarmowy
składający się z 4 ogniw. Pamiętaj o strzałkach.
6 Ala przyporządkowywała organizmy żyjące w oceanach do poszczególnych stref. 2 p. Ale do jej notatki wkradły się dwa błędy. Znajdź je i przekreśl zbędne kółka.
strefa przybrzeżna
strefa otwartej toni wodnej
strefa głębinowa
4
7
2
3
5
6
4. rekiny
3. homary
7. ośmiornice
2. zielenice
6. tuńczyki
1. ryby głębinowe
5. małże
7 Zaznacz znakiem „x” poprawne zakończenie zdania. 1 p.
Stopień zasolenia oceanów w poszczególnych częściach świata jest zróżnicowany.
Zasolenie mórz i oceanów jest tym mniejsze, im:
a) mniej wody słonej dostarczają topniejące lądolody.
b) więcej wody słodkiej dostarczają uchodzące do nich rzeki.
c) więcej wody słonej dostarczają topniejące lądolody.
d)
e) mniej obfite są opady dostarczające wody słodkiej.
8 Krzyś przyglądał się ilustracjom delfina i rekina, po czym zapytał Alę, dlaczego te 3 p.
zwierzęta są tak do siebie podobne. Ala odpowiedziała zgodnie z prawdą.
A. Zaznacz znakiem „x” poprawne zakończenie zdania (odpowiedzi Ali).
Nie dziw się, przecież:
a) delfin i rekin są ssakami wodnymi i dlatego są tak bardzo do siebie podobne.
b) wszystkie ryby, w tym delfin i rekin, mają wiele cech wspólnych.
c) delfin i rekin są przystosowane do życia w tym samym środowisku.
d) zarówno delfin, jak i rekin żyją w strefie głębinowej oceanu.
B. Podaj dwie wspólne cechy budowy zewnętrznej delfina i rekina.
Wspólne cechy: 1 2. ........................................................
9 Zaznacz znakiem „x” poprawnie narysowany diagram kołowy przedstawiający, jaką 1 p.
część zajmuje na Ziemi woda, a jaką – ląd.
daro31ie