zycie_w_wodzie_wersja_c.doc

(1783 KB) Pobierz

………                                 ……………..

Data                       Liczba punktów

…………………………………………………..

Imię i nazwisko

………                                 ………………

Klasa                                       Ocena

 

Test               c

 

Odkrywamy tajemnice

życia w wodzie
 



1 Ala i Krzyś wybrali się na wycieczkę za miasto. Szli wzdłuż rzeki. Miejsce, w którym się              2 p.
zatrzymali na odpoczynek, jest zaznaczone na rysunku znakiem „x”, a kierunek ich wędrówki pokazuje strzałka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skreśl w poniższych zdaniach niepotrzebne wyrazy, aby zdania były prawdziwe.

1. Trasa wędrówki Ali i Krzysia wiodła wzdłuż prawego/lewego brzegu rzeki.

2. Gdyby poszli dalej w tym samym kierunku, doszliby do źródła/ujścia tej rzeki.

 

2 Przeczytaj uważnie tekst i wykreśl ze zdania niepotrzebne słowa.              1 p.

 

Nurt rzeki jest spokojny. Woda płynie w szerokim korycie. Rzeka często zakręca, tworzy zakola,

którym towarzyszą starorzecza.

W tekście opisano górny/środkowy/dolny bieg rzeki.

 

3 Zaznacz znakiem „x” punkt, w którym podano poprawną kolejność czynności, które              1 p.          musiałyby wykonać dzieci, gdyby chciały obliczyć prędkość, z jaką płynie woda w rzece.

1.              Wrzuć do wody kawałek drewna.

2.              Wyznacz prosty odcinek rzeki (na przykład 10 m).

3.              Oblicz średni czas, w jakim drewno pokonało wyznaczony odcinek rzeki.

4.              Wykonaj obliczenia - długość odcinka rzeki podziel przez obliczony średni czas, w jakim drewno przepłynęło ten odcinek.

5.              Co najmniej dwa razy zmierz czas, w jakim drewno pokonało wyznaczony odcinek rzeki.

1

 

 

 

 

 

a) 1, 2, 3, 4, 5                                                                                                                                                                                                                                                             b) 1, 2, 5, 3, 4                                                                                                                                                                                                                                   c) 2, 1, 3, 5, 4                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     d) 2, 1, 5, 3, 4

4 Na zajęciach koła przyrodniczego dzieci obserwowały pod mikroskopem              2 p.

próbkę wody, którą Krzyś przyniósł z jeziora. Podaj nazwę tego z narysowanych poniżej organizmów, którego dzieci nie mogły obejrzeć w całości, i napisz dlaczego.




7.3.A_okrzemka.eps

7.3.B_ameba.eps

7.8.AB_morszczyn.eps

 

 

 

 

Dzieci nie mogły obejrzeć ……………………………. , ponieważ ………………………………

…………………………………………………………...…………………………………………

5 W strefie przybrzeżnej jeziora obficie występuje plankton: glony, pierwotniaki              3 p.

i mikroskopijne zwierzęta. Żyją tu także ryby, między innymi wszystkożerne karpie i płocie

oraz drapieżne szczupaki. W głębszej wodzie jeziora można spotkać grzybienie i moczarkę

kanadyjską. Na brzegach żyją wydry, które polują na ryby.

Z wybranych organizmów wymienionych w tekście ułóż łańcuch pokarmowy

składający się z 4 ogniw. Pamiętaj o strzałkach.

 

 

 

 

 







 

 

6 Ala przyporządkowywała organizmy żyjące w oceanach do poszczególnych stref.              2 p.                        Ale do jej notatki wkradły się dwa błędy. Znajdź je i przekreśl zbędne kółka.             

strefa przybrzeżna

strefa otwartej toni wodnej

strefa głębinowa















4

7

2

1

3

5

6

4. rekiny

3. homary

7. ośmiornice

2. zielenice

6. tuńczyki

1. ryby głębinowe

5. małże

 

 

 

7 Zaznacz znakiem „x” poprawne zakończenie zdania.                                1 p.  

Stopień zasolenia oceanów w poszczególnych częściach świata jest zróżnicowany.

Zasolenie mórz i oceanów jest tym mniejsze, im:

 

a) mniej wody słonej dostarczają topniejące lądolody.

b) więcej wody słodkiej dostarczają uchodzące do nich rzeki.

c) więcej wody słonej dostarczają topniejące lądolody.

d)

2

e) mniej obfite są opady dostarczające wody słodkiej.

8 Krzyś przyglądał się ilustracjom delfina i rekina, po czym zapytał Alę, dlaczego te              3 p.

zwierzęta są tak do siebie podobne. Ala odpowiedziała zgodnie z prawdą.

A. Zaznacz znakiem „x” poprawne zakończenie zdania (odpowiedzi Ali).

Nie dziw się, przecież:

a) delfin i rekin są ssakami wodnymi i dlatego są tak bardzo do siebie podobne.

b) wszystkie ryby, w tym delfin i rekin, mają wiele cech wspólnych.

c) delfin i rekin są przystosowane do życia w tym samym środowisku.

d) zarówno delfin, jak i rekin żyją w strefie głębinowej oceanu.

B. Podaj dwie wspólne cechy budowy zewnętrznej delfina i rekina.





 

 

 

 

 

Wspólne cechy: 1                 2. ........................................................

9 Zaznacz znakiem „x” poprawnie narysowany diagram kołowy przedstawiający, jaką              1 p.

część zajmuje na Ziemi woda, a jaką – ląd.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Zgłoś jeśli naruszono regulamin