test kompetencji kl. III 2017_polski_klucz.pdf

(181 KB) Pobierz
OGÓLNOPOLSKI SPRAWDZIAN
KOMPETENCJI TRZECIOKLASISTY
„Ferdynand szuka parasolnika” – test z języka polskiego
KLUCZ PUNKTOWANIA
Klucz odpowiedzi do zadań zamkniętych
Numer zadania
1.
B
2.
C
3.
C
4.
C
5.
A
6.
C
7.
B
8.
B
Odpowiedź
Punktacja zadań zamkniętych:
1 pkt
– podanie poprawnej odpowiedzi
0 pkt
– brak odpowiedzi lub podanie niepoprawnej odpowiedzi, lub podanie więcej niż jednej
odpowiedzi
Uwaga:
Jeśli uczeń w zadaniach zamkniętych zaznacza odpowiedzi niezgodnie z instrukcją
(np. zamalowuje kratki), ale wybiera poprawne odpowiedzi, otrzymuje punkty.
Schemat punktowania zadań otwartych
Numer
zadania
9.
Zasady przyznawania punktów
1 pkt
– udzielenie czterech lub trzech poprawnych odpowiedzi, czyli pra-
widłowe wskazanie liczby sylab i głosek w obu wyrazach
0 pkt
– udzielenie mniej niż trzech poprawnych odpowiedzi, np. poda-
nie poprawnej liczby sylab oraz niepoprawnej liczby głosek w obu
wyrazach
lub
niepoprawne wykonanie całego zadania
lub
niewykonanie zadania
Poprawne wykonanie zadania:
Wyraz „parasolnik” składa się z
czterech
sylab i
dziesięciu
głosek.
Wyraz „ściekać” składa się z
dwóch
sylab i
sześciu
głosek.
2 pkt
– wpisanie sześciu podanych wyrazów we właściwe miejsca listy
alfabetycznej
1 pkt
– wpisanie pięciu lub czterech podanych wyrazów we właściwe
miejsca listy alfabetycznej
0 pkt
– wpisanie mniej niż czterech podanych wyrazów we właściwe miej-
sca listy alfabetycznej lub niewykonanie zadania
Kolejność, w jakiej należy wpisać wyrazy:
pada, parasol, plucha, płaszcz, pompa, potop
1 pkt
– wykreślenie właściwych wyrazów z trzech lub dwóch grup
0 pkt
– wykreślenie właściwego wyrazu z jednej grupy wyrazów lub nie-
wykonanie zadania
Wyrazy, które należy wykreślić:
jesienny, drobny, kropi
Liczba
punktów
0–1
10.
0–2
11.
0–1
1
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
12.
1 pkt
– podkreślenie czterech lub trzech wyrazów należących do rodziny
wyrazów
lub
0 pkt
– podkreślenie mniej niż trzech wyrazów należących do rodziny
wyrazów
lub
podkreślenie czterech lub trzech wyrazów należących do rodziny
wyrazów, a oprócz tego podkreślenie wyrazu nienależącego do
tej rodziny
lub
niewykonanie zadania
Wyrazy, które należy podkreślić:
deszczyk, deszczownica, deszczowy, deszczówka
I. Stosowanie formy opowiadania lub formy zbliżonej do opowiadania
1 pkt
– nadanie wypowiedzi formy opowiadania lub formy zbliżonej do
opowiadania
(Wypowiedź nie musi mieć wyraźnie wyodrębnionego wstępu,
rozwinięcia i zakończenia.)
0 pkt
– nadanie wypowiedzi innej formy
II. Realizacja tematu (treść)
1 pkt
– pełna lub przynajmniej częściowa realizacja tematu
0 pkt
– brak realizacji tematu
III. Spójność tekstu
1 pkt
– zbudowanie spójnej i logicznie uporządkowanej wypowiedzi (ko-
lejne zdania są ze sobą powiązane)
0 pkt
– brak spójności tekstu
IV. Przestrzeganie norm językowych
1 pkt
– przestrzeganie norm językowych w wypowiedzi; dopuszcza się:
– 2 błędy językowe w pracach liczących 5 zdań
– 4 błędy językowe w pracach liczących więcej niż 5 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm językowych w wypowiedzi:
– popełnienie więcej niż 2 błędów językowych w pracach liczących
5 zdań
– popełnienie więcej niż 4 błędów językowych w pracach liczących
więcej niż 5 zdań
V. Przestrzeganie podstawowych norm ortograficznych
1 pkt
– przestrzeganie norm ortograficznych w wypowiedzi; dopuszcza
się:
– 2 błędy ortograficzne w pracach składających się z 5 zdań
– 4 błędy ortograficzne w pracach liczących więcej niż 5 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm ortograficznych:
– popełnienie więcej niż 2 błędów ortograficznych w pracach li-
czących 5 zdań
– popełnienie więcej niż 4 błędów ortograficznych w pracach li-
czących więcej niż 5 zdań
0–1
13.
0–1
0–1
0–1
0–1
0–1
2
Klucz punktowania Ogólnopolskiego Sprawdzianu Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM i „Gazetą Wyborczą”
VI. Przestrzeganie podstawowych norm interpunkcyjnych
1 pkt
– przestrzeganie norm interpunkcyjnych w wypowiedzi; dopuszcza
się:
– 1 błąd interpunkcyjny w zapisie znaków interpunkcyjnych koń-
czących zdania i 3 błędy interpunkcyjne w zapisie przecinków
przy wyliczaniu, myślników lub cudzysłowów w pracach liczą-
cych 5 zdań
– 2 błędy interpunkcyjne w zapisie znaków interpunkcyjnych koń-
czących zdania i 4 błędy interpunkcyjne w zapisie przecinków
przy wyliczaniu, myślników lub cudzysłowów w pracach liczą-
cych więcej niż 5 zdań
0 pkt
– nieprzestrzeganie norm interpunkcyjnych:
– popełnienie więcej niż 4 błędów interpunkcyjnych w pracach
liczących 5 zdań
– popełnienie więcej niż 6 błędów interpunkcyjnych w pracach
liczących więcej niż 5 zdań
W pracach uczniów, u których rozpoznano ryzyko specyficznych trudno-
ści w uczeniu się czytania i pisania, należy stosować następujące kryte-
rium:
1 pkt
– rozpoczynanie zdań wielką literą i kończenie kropką (dopuszczal-
ne 4 błędy)
0 pkt
– rozpoczynanie zdań wielką literą i kończenie kropką (5 błędów
i więcej)
Uwaga:
Błędy polegające na nierozpoczynaniu zdań wielką literą i nie-
kończeniu kropką należy traktować jako dwa osobne błędy.
VII. Dbałość o czytelność zapisu
1 pkt
– zapisanie pracy w sposób czytelny – tak, aby skreślenia i naniesio-
ne poprawki nie zmniejszały jej czytelności
0 pkt
– zapisanie pracy w sposób utrudniający lub uniemożliwiający jej
odczytanie
0–1
0–1
Uwagi ogólne:
1. Jeżeli praca ucznia liczy mniej niż 5 zdań, ocenia się ją tylko za pomocą kryteriów
I–III.
2. Jeśli podczas oceniania pracy pisemnej nasuną się wątpliwości dotyczące np. po-
prawności językowej, należy skonsultować się z nauczycielem języka polskiego. Je-
żeli rozstrzygnięcie wątpliwości nie jest możliwe, należy je interpretować na korzyść
ucznia.
3. Oceniając poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną, należy brać pod
uwagę zakres wymagań stawianych uczniowi klasy III, wynikający z programu na-
uczania.
4. Jeżeli u ucznia rozpoznano ryzyko specyficznych trudności w uczeniu się czytania
i pisania, to należy ocenić jego wypowiedź w sposób dostosowany do indywidualnych
możliwości.
Suma punktów do zdobycia: 20
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin