test kompetencji kl. III 2018_Polski_arkusz.pdf

(342 KB) Pobierz
Imię i nazwisko ucznia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Klasa
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wypełnia
nauczyciel
OGÓLNOPOLSKI
SPRAWDZIAN KOMPETENCJI
TRZECIOKLASISTY
„Pierwszy lot”
Numer
ucznia
w dzienniku
2018
TEST Z JĘZYKA POLSKIEGO
Czas pracy: 45 minut
Liczba punktów do uzyskania: 20
Instrukcja dla ucznia
1. Upewnij się, że sprawdzian zawiera 7 stron. Jeśli brakuje stron,
powiedz o tym nauczycielowi.
2. Na tej stronie u góry wpisz swoje imię i nazwisko oraz klasę.
3. Czytaj uważnie tekst i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem. Nie używaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 9. są podane trzy odpowiedzi: A, B, C.
Tylko jedna z nich jest poprawna. Wybierz ją i zaznacz krzyżykiem
w odpowiedniej kratce, na przykład gdy wybierasz odpowiedź „A”:
A.
B.
C.
6. Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną
odpowiedź krzyżykiem.
A.
B.
C.
7. Rozwiązania zadań od 10. do 13. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
8. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis. Zapisy
w brudnopisie nie będą sprawdzane.
Powodzenia!
Arkusz opracowany przez OPERON.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
N6554_OSKT_2018_Polski_arkusz.indd 1
2018-04-05 11:41:36
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
Przeczytaj uważnie tekst.
Pierwszy lot
– Posłuchaj, Filipie. Według moich obliczeń dzisiaj mija pięćdziesią-
ty czwarty dzień, od kiedy Michał wykluł się z jaja. Dobrze się rozwija, jest
świetnie odżywiony i zadbany, pewnie czas na opuszczenie gniazda!
– No właśnie, Pusiu, pędzę ci powiedzieć, że to się stanie za chwilę.
– Schowajmy się jak najprędzej w jakimś miejscu z dobrym widokiem na
gniazdo.
– A dlaczego nie możemy patrzeć z polany?
– Och, bo to krępujące dla Michała, ale bardzo śmieszne dla nas!
Oba zwierzątka ukryły się w wysokich trawach rosnących wokół dwóch
drzew, spod których rozciągał się doskonały widok na komin i uwite na nim
gniazdo.
Na dachu domu stały dorosłe bociany i dopingowały syna:
– No, Michał, startuj! Wszystko będzie dobrze, tylko pamiętaj, co ci mó-
wiliśmy o lądowaniu!
Michał podskakiwał na gnieździe, wywijał skrzydłami, ale nie miał odwa-
gi polecieć.
– No, synu, dasz radę!
Młody bocian postanowił dodać sobie otuchy.
– Policzę do trzech i pofrunę! Raz, dwa, trzy!
Na trzy podskoczył i opadł na gniazdo. Tata powiedział do mamy:
– Nic z tego dzisiaj nie będzie, ale jutro też jest dzień.
W tym momencie wtrąciła się Malwina:
– Przesuń się, ja polecę!
Michał natychmiast zapomniał o swoich obawach, odbił się mocno noga-
mi od korony gniazda i załopotał skrzydłami. Na chwilę stracił równowagę,
ale odzyskał ją dzięki mocnemu uderzeniu skrzydeł.
– Brawo, synu! Brawo, bracie! – zaklekotała rodzina.
Bocian trochę się chwiał na boki, kiedy niezdarnie szybował w stronę ro-
dziców. Chciał usiąść na dachu, na którym stali, ale nie wiedział jeszcze, jak
się zatrzymać. Wpadł więc na niego z wielkim impetem i wyhamował po czę-
ści na kominie, a po części na dziobie.
Pusię tak to rozśmieszyło, że nie mogła przestać się śmiać.
2
N6554_OSKT_2018_Polski_arkusz.indd 2
2018-04-05 11:41:36
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
– Sama pamiętam swoje pierwsze loty. Na początku nie wszystko wycho-
dzi. Czasem nawet trochę zaboli. Ale trudno. Nie wolno się poddawać, trzeba
próbować i próbować, aż wszystko stanie się proste i oczywiste.
– No, to teraz z powrotem! – zawołał Michał niezrażony porażką, wciąż
pełen zapału. Odbił się mocno nogami od dachu, zamachał skrzydłami i tym
razem pewnie poleciał w kierunku gniazda.
E. Zubrzycka „Filip i bociany. W tym roku wiosny nie będzie!” (fragm.)
Po przeczytaniu tekstu wykonaj zadania.
W zadaniach od 1. do 9. zaznacz tylko jedną odpowiedź.
Pamiętaj, że z tekstu możesz korzystać cały czas.
1. Michał mieszkał:
A. w gnieździe znajdującym się na drzewie.
B. w gnieździe uwitym na kominie.
C. w gnieździe zbudowanym na dachu stodoły.
2. Ile dni minęło, odkąd Michał wykłuł się z jaja?
A. więcej niż pięćdziesiąt, ale mniej niż sześćdziesiąt
B. mniej niż sześćdziesiąt, ale nie więcej niż pięćdziesiąt
C. nie więcej niż pięćdziesiąt, ale więcej niż czterdzieści
3. Michał miał po raz pierwszy opuścić gniazdo, ponieważ:
A. przyszedł czas, aby nauczył się latać.
B. przyszedł czas odlotów do ciepłych krajów.
C. chciał pokazać Pusi i Filipowi, jak lata.
3
N6554_OSKT_2018_Polski_arkusz.indd 3
2018-04-05 11:41:36
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
4. Które zakończenie zdania „Michał nie od razu wystartował,
ponieważ…” jest poprawne?
A. ...to Malwina miała polecieć pierwsza, a nie on.
B. ...rodzice postanowili, że spróbuje następnego dnia.
C. ...była to jego pierwsza próba latania, więc trochę się bał.
5. Michał wyfrunął z gniazda, gdy:
A. policzył głośno do trzech.
B. skończył podskakiwać.
C. gdy Malwina chciała polecieć zamiast niego.
6. O czym przypomniała sobie Pusia, gdy oglądała niezdarny lot
Michała?
A. o swoich pierwszych próbach latania
B. o tym, że ktoś kiedyś też z niej się śmiał
C. o tym, że powinna pomóc Michałowi
7. Po swoim pierwszym locie Michał:
A. był bardzo potłuczony i bolał go dziób.
B. z zapałem poleciał jeszcze raz.
C. nie chciał już więcej latać.
8. Które zdanie z tekstu daje nam wskazówkę, jak postępować, gdy się
czegoś uczymy?
A. „Wszystko będzie dobrze, tylko pamiętaj, co ci mówiliśmy
o lądowaniu!”
B. „Michał podskakiwał na gnieździe, wywijał skrzydłami, ale nie
miał odwagi polecieć.”
C. „Nie wolno się poddawać, trzeba próbować i próbować, aż
wszystko stanie się proste i oczywiste.”
4
N6554_OSKT_2018_Polski_arkusz.indd 4
2018-04-05 11:41:36
Ogólnopolski Sprawdzian Kompetencji Trzecioklasisty
z OPERONEM
9. Zaznacz listę imion uporządkowaną alfabetycznie.
A. Malwina, Michał, Pusia, Filip
B. Filip, Malwina, Michał, Pusia
C. Michał, Malwina, Pusia, Filip
10. Połącz początek zdania z właściwym zakończeniem. Przepisz zdanie.
„Dopingować” to znaczy
zniechęcać kogoś do wysiłku lub do walki.
pocieszać kogoś, gdy mu się coś nie uda.
zachęcać kogoś do wysiłku lub do walki.
..........................................................................................
..........................................................................................
11. Przeczytaj uważnie pytania. Uzupełnij odpowiedzi wyrazem
„dopingować” użytym we właściwej formie.
Co robił tata?
Co robi mama?
Co robią rodzice?
Co robiła siostra?
Tata
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
syna.
Mama
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michała.
Rodzice
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
syna.
Siostra
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
brata.
12. Przekreśl wyrazy, które nie należą do rodziny wyrazu „lot”.
Przykład:
stół,
stolik, stado, sto, stoliczek,
stołowy,
studnia
lotnisko, losowanie, lotka, lato,
latać,
luty,
lecieć,
odlot, przylot, los
5
N6554_OSKT_2018_Polski_arkusz.indd 5
2018-04-05 11:41:36
Zgłoś jeśli naruszono regulamin