KnowHow_nr6(2011)_System.pdf

(3119 KB) Pobierz
ISSN: 1899-4024
nauka stosowana dla biznesu
WSZECHNICA UJ
kompleksowe projekty szkoleniowo-doradcze
dla firm i instytucji poszukujących źródeł świadomego rozwoju
swojego potencjału;
dla pracodawców, dla których ważne są wysokie kwalifikacje
i zaangażowanie pracowników;
dla organizacji uczących się
środowisko rozwoju zawodowego
dla trenerów, coachów, konsultantów, asesorów kompetencji oraz
menedżerów projektów szkoleniowych;
dla profesjonalistów działających w obszarze Lifelong Learning,
poszukujących uzupełnienia i zweryfikowania posiadanych kompetencji;
dla ekspertów rozwijających "know how" kształcenia przez całe życie
Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego, ul. Sławkowska 10, 31- 016 Kraków, tel. (12) 4240850, fax (12) 4291435
www.wszechnica.edu.pl
nym numerze, poświęconym kreatywności, znajdziecie
Państwo natomiast artykuły autorów publikujących
w „Know How” po raz pierwszy. Jest to wynik rosną-
cej rozpoznawalności tytułu: dzięki niej do ekspertów
współpracujących z Wszechnicą UJ dołączyło szersze
grono profesjonalistów kształcenia przez całe życie.
Informujemy o tym z radością – większa różnorodność
perspektyw i opinii to lepszy „Know How”, czego nam
i Państwu serdecznie życzę.
S
zanowni Państwo,
z przyjemnością zapraszam do lektury kolejnego
Maciej Świeży
Redaktor Naczelny
numeru „Know How”. Tym razem inspiracją dla za-
mieszczonych w nim artykułów jest hasło system – wie-
loznaczne i często nadużywane, ale także tajemnicze
i intrygujące. To, jak różnorodne są związane z nim sko-
jarzenia, można dostrzec przeglądając spis treści na na-
stępnej stronie. System bywa rozumiany jako całościowe
rozwiązanie, pozwalające radzić sobie z jakimś obszarem
rzeczywistości („system zarządzania kompetencjami”),
jest więc dowodem naszej racjonalności i kontroli nad
działaniem organizacji. Z drugiej strony, z części za-
mieszczonych w numerze artykułów przebija rozumie-
nie systemu jako sieci uwikłań i zależności, stawiającej
bezosobowy, lecz niezwykle silny opór wysiłkom trene-
rów, coachów czy konsultantów, usiłujących wprowadzić
w organizacji racjonalną zmianę. Które rozumienie jest
bliższe prawdy? Zapewne nie uda nam się tego rozstrzy-
gnąć na następnych stronach. Gwarantuję jednak, że za-
poznanie się z każdym z nich będzie nie tylko zajmujące,
ale też użyteczne dla systemów, których jesteście Państwo
częścią.
„Know How” zmienia się i rośnie. Poszerzenie składu
redakcji możecie Państwo dostrzec już dziś. W następ-
knowhow
kwartalnik Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego
ul. Sławkowska 10, 31-016 Kraków
tel. (012) 424-08-50
fax. (012) 429-14-35
www.wszechnica.uj.edu.pl
e-mail: redakcja_knowhow@wszechnica.net
Kierownik zespołu redakcyjnego: Irmina Wachna-Sosin
Redaktor naczelny:
Maciej Świeży
Zastępca redaktora naczelnego:
Izabela Podpłomyk-Antoszek
Redakcja:
zespół Wszechnicy UJ
Projekt graficzny, skład i łamanie:
vis-a-vis pracownia grafiki reklamowej
Fotografie:
Gettyimages, sxc.hu
Wydawca:
Wszechnica Uniwersytetu Jagiellońskiego
Druk:
Eikon Plus
Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionych oraz zastrzega sobie
prawo do skrótu i redakcyjnego opracowania tekstów przyjętych do druku.
kwartalnik Wszechnicy UJ
knowhow
1
SPIS
TREŚCI
Praktyka myślenia
systemowego
Marta LENARTOWICZ
COACH
Szeroka perspektywa
coachingu
Barry SWITNICKI
24
28
4
7
8
METAFORA
Coaching
z perspektywy
systemowej
Artur KRUPA
Efekt motyla
Artur KRUPA
NARZĘDZIA COACHA
WYWIAD NUMERU
Inteligencja
bez samoświadomości
Iwona SOŁTYSIŃSKA
rozmawia z dr. hab. Krzysztofem Mudyniem
DOBRE PYTANIA
Michał FARON
Artur KRUPA
Metaplan w pracy coacha
Metafora w służbie obserwacji systemu
TRENER
Rozwijanie świadomości
systemowej w ramach
treningu umiejętności
przywódczych
Monika GĄSIENNICA
Wpływ finansowania
ze środków EFS
na rynek szkół trenerów
Maciej ŚWIEŻY
14
19
POLECANE LEKTURY
Agata PIASECKA
33
34
Inspiracje trenerskie
- systemowe podejście
do diagnozy
Agnieszka KOTUCZ
KONSULTANT
Diagnoza zespołu
w systemowym
rozumieniu organizacji
Aleksandra LATOCHA
Agata PIASECKA
NARZĘDZIA TRENERA
DOBRE ĆWICZENIA
Monika GĄSIENICA
Uwrażliwienie na schematy myślenia
i rozwijanie umiejętności dostrzegania
różnych perspektyw
Analizowanie systemów a mapy myśli
i modele przyczynowe
Agnieszka KOTUCZ
36
NARZĘDZIA KONSULTANTA
DOBRE SUGESTIE
Pytania o drugą stronę medalu
Agata PIASECKA, Aleksandra LATOCHA
Badanie kultur organizacyjnych
Tadeusz REIMUS
2
knowhow
numer 6/2011
ASESOR
Myślenie analityczne
i systemowe: wykorzystanie
obserwacji w celach
rozwojowych i wsparcie
dla informacji zwrotnej
Maciej ŚWIEŻY
PROJEKTANT
Czarny pas, szósty dan
Poziomy rozwoju
kompetencji
w systemowym
zarządzaniu rozwojem
pracowników
Maciej ŚWIEŻY
44
60
NARZĘDZIA ASESORA
DOBRE NARZĘDZIA
Marta LENARTOWICZ
Agata PIASECKA
Iwona SOŁTYSIŃSKA
NARZĘDZIA PROJEKTANTA
Diagnoza systemu wg modelu THINK
Socjogram tematyczny
DOBRE PROJEKTY
Poziomy kompetencji
Maciej ŚWIEŻY
Tadeusz REIMUS
„Złote” zasady organizacji pracy
MENEDŻER
Podejście systemowe
we wdrożeniach projek-
tów rozwojowych
Katarzyna RAMIREZ-CYZIO
Mariusz CYZIO
POCZTYLION
Kreatywna organizacja
Agata PIASECKA
64
50
55
NADESŁANE PRZEZ CZYTELNIKÓW
Menedżerskie soczewki
Agnieszka KOTUCZ
Porządek i przygoda –
prowadzenie małej firmy
szkoleniowej w oparciu o teorię
systemową.
Iwona KOZŁOWSKA-PIWOWARCZYK
65
66
66
knowhow
3
NARZĘDZIA MENEDŻERA
DOBRE PRAKTYKI
Agnieszka KOTUCZ
Maciej KOCUREK
Tadeusz REIMUS
Jakie soczewki nosi Twój zespół
Czynniki wspierające system
W NASTĘPNYM NUMERZE...
Maciej ŚWIEŻY
INSPIRACJE KULTURALNE
Barbara SADURSKA
kwartalnik Wszechnicy UJ
Zgłoś jeśli naruszono regulamin