PYTANIA WSZYSTKIE POMOC.docx

(35 KB) Pobierz

1.Które z poniższych jest kryterium wyboru interwencji prewencyjnej pierwszego rzędu?
a. stosowana była wcześniej w krajach o niskich dochodach a zarazem z problemami w zakresie zdrowia publicznego.
b. skierowana jest na czynniki ryzyka i ochronna wspólne dla szerokiej skali powiązanych problemów włączając problemy społeczne i ekonomiczne.
c. wymaga najmniejszych nakładów finansowych.
d. ma replikację badań nad skutecznością w różnych społecznościach i różnych krajach.

2. Które ze stwierdzeń trafnie opisuje relacje między czynnikami ochronnymi i ryzyka u jednostek?
a. gdy brak jest czynników ochronnych, wtedy wzrasta wrażliwość osoby, co stanowi podłoże dla wystąpienia czynników ryzyka.
b. wzmacnianie czynników ochronnych wcześnie w życiu człowieka może zapobiec pojawieniu się czynników ryzyka
c. wzmacnianie czynników ochronnych w późniejszym okresie życia człowieka z zaburzeniami psychicznymi działa bezpośrednio zmniejszając dysfunkcję i zmniejszając istniejące czynniki ryzyka
d. gdy rozwija się zaburzenie psychiczne chodzi o efekt kumulacji czynników ryzyka i nieobecność czynników ochronnych.

3. Jakie działania w zakresie prewencji depresji i samobójstw ministrowie zdrowia odpowiedzialni za politykę społeczną w zakresie zdrowia są zobowiązani podjąć w ramach paktu na rzecz ochrony zdrowia psychicznego w krajach UE?
a. przeszkolić specjalistów w zakresie zdrowia psychicznego w zakresie prewencji depresji i samobójstw
b. dostarczyć informacji o zdrowiu psychicznym specjalistom w zakresie zdrowia i ogółowi społeczeństwa
c. zredukować czynniki ryzyka samobójstw, jak nadużywanie alkoholu lub narkotyków, wyłączenie społeczne, depresja i stres
d. dostarczyć mechanizmów wsparcia emocjonalnego dla osób, które zamierzają popełnić samobójstwo i ich rodzinom

4. Czynnikiem ryzyka wystąpienia zaburzeń zachowania opartym na dowodach naukowych jest:
a. palenie papierosów przez matki w czasie ciąży
b. zachowanie impulsywne dzieci
c. nazbyt liberalne wychowanie dzieci
d. antyspołeczne zachowanie rodziców i używanie substancji psychoaktywnych

5. Interwencje prewencyjne mające na calu zapobieżenie wystąpieniu zaburzeń zachowania dzieci koncentrują się na:
a. poprawie kompetencji społecznych dzieci
b. poprawie pro-społecznego zachowania dzieci
c. poprawie prospołecznego zachowania rodziców, rówieśników i nauczycieli
d. poprawie ubogiego społecznie chaotycznego sąsiedztwa z dużą przestępczością

6. Czynnikiem ryzyka samobójstwa opartym na dowodach naukowych jest:
a. depresja i schizofrenia
b. przeszłe lub bieżące stresory społeczne
c. słabe umiejętności społeczne
d. brak umiejętności samoregulacji emocji

7. Interwencje prewencyjne mające na celu zapobieżenie samobójstwu u młodzieży i dorosłych koncentrują się na:
a. ograniczeniu dostępu do środków do popełnienia samobójstwa
b….?

11. Które z poniższych są trafnymi stwierdzeniami skuteczności zapobiegania PTSD za pomocą de briefingu stosowanej bezpośrednio po zdarzeniu traumatycznym?
a. trzeba ją stosować wobec wszystkich ofiar zdarzeń traumatycznych zagrażających życiu
b) trzeba stosować ją wobec wszystkich obserwatorów wydarzeń traumatycznych zagrażających życiu
c. nie należy zmuszać ofiar do ujawniania myśli i uczuć dotyczących traumy
d. należy dostarczyć informacji o możliwych konsekwencjach psychologicznych zdarzenia traumatycznego

12. Które z poniższych stwierdzeń dotyczą skuteczności zapobiegania PTSD za pomocą metody uodporniania się na stres jako pierwszej pomocy bezpośrednio po zdarzeniu traumatycznym?
a. powoduje zmniejszenie objawów ostrych zaburzeń stresowych u młodzieży narażonej na ataki terrorystyczne
b. poprzedzoną techniką de briefingu powoduje redukcję objawów ostrych zaburzeń stresowych u żołnierzy uczestniczących w działaniach wojennych
c. jest skuteczna u żołnierzy z objawami PTSD uczestniczących w działaniach wojennych
d. poprzedzona de briefingiem zmniejsza lęk u ofiar przemocy domowej

13. Które z poniższych stwierdzeń dotyczą skuteczności zapobiegania przemocy domowej u kobiet- ofiar przemocy domowej:
a. wzmacnia strategię bagatelizowania doznania krzywdy
b. osłabia strategię zaprzeczania doznawania krzywdy
c. obniża lęk
d. redukuje częstość doświadczania przemocy fizycznej natomiast nie redukuje częstości doświadczania przemocy emocjonalnej i seksualnej

14. W sytuacji stresowej długotrwałej i nie poddającej się kontroli/zmianie czynnikiem ochronnym jest:
a. akceptacja sytuacji stresującej
b. pozytywne przeformułowanie
c. wyrażanie negatywnych emocji związanych z  sytuacją stresującą?
d. zaprzeczenie i odwracanie uwagi

15. Wybór interwencji psychoterapeutycznych do problemu pacjenta zgodnie ze wskazaniami praktyki klinicznej opartej na dowodach naukowych powinien uwzględniać:
a. wartości uznawane przez pacjentów, ich cechy , ich potrzeby wynikające z problemu, na który się skarżą
b. wiedzę kliniczną psychoterapeuty, książkową lub praktyczną np. jakie techniki zadziałały w podobnych przypadkach wcześniej
c. wyniki badań na temat problemu pacjenta i jego leczenia
d. rokowania dotyczące możliwości poprawy zaburzenia u pacjenta

 

 

16. Technikami specyficznymi dla danego podejścia teoretycznego psychoterapii są:
a. wszelkie działania terapeutyczne jakie podejmuje psychoterapeuta deklarujący kierowanie się teorią psychoterapii danego podejścia
b. działania jakie podejmuje psychoterapeuta na podstawie teorii powstawania zaburzeń psychicznych danego podejścia.
c. działania jakie podejmuje psychoterapeuta na podstawie teorii psychoterapii zaburzeń psychicznych danego podejścia
d. działania jakie podejmuje psychoterapeuta na podstawie teorii powstawania i psychoterapii zaburzeń psychicznych danego podejścia łącznie

17. Jaki jest związek między technikami psychoterapeutycznymi a relacją terapeutyczną?
a. techniki poprawiają jakość relacji terapeutycznej
b. relacja terapeutyczna jest podłożem dla zastosowania technik
c. nie ma między nimi związku
d. typ i jakość technik koreluje z jakością relacji terapeutycznej

18. Według teorii Franka relacja terapeutyczna działa przez:
a. wzmocnienie pewności siebie pacjenta
b. wzmocnienie poczucia skuteczności pacjenta
c. zmianę strategii zaspokajania potrzeb interpersonalnych pacjenta
d. zmianę hierarchii wartości pacjenta

19. Według Freuda techniką opartą na psychoanalitycznej teorii zakładającej konieczność doprowadzenia do świadomości nieświadomego konfliktu jest:
a. interpretacja przeniesienia
b. interpretacja oporu
c. analiza objawów
d. analiza przeciwprzeniesienia.

20. Według Malana techniką opartą na psychoanalitycznej teorii zakładającej konieczność doprowadzenia do świadomości nieuświadomionego konfliktu wewnętrznego  jest:
a. interpretacja w obrębie trójkąta konfliktu: najpierw obrona, potem lęk+ impuls razem
b. interpretacja w obrębie trójkąta relacji: najpierw przeniesienie postaw z relacji z osobami znaczącymi w przeszłości na relację z osobami znaczącymi obecnie, potem na relację z analitykiem obecnie
c. interpretacja w obrębie trójkąta konfliktu: najpierw razem lęk+impuls, potem obrona
d. interpretacja w obrębie trójkąta relacji najpierw przeniesienie postaw z relacji z osobami znaczącymi w przeszłości na relację z analitykiem obecnie, potem na relację z osobami znaczącymi obecnie

21.Techniką opartą na behawioralnej teorii uczenia i oduczania zachowań niepożądanych jest:
a. ekspozycja na bodźce, które budzą lęk lub złość oparta naprzeciw warunkowaniu
b. uczenie brakujących zachowań
c. wzmocnienie mechanizmów uczenia się
d. osłabieniu mechanizmów uczenia się

 

 

22. Techniką opartą na poznawczej teorii modyfikowania zaburzonych emocji i zachowania jest:
a. restrukturyzacja przekonań na temat własnej osoby lub świata
b. kontrolowanie błędów logicznych w procesie przetwarzania informacji
c. testowania umiejętności przetwarzania informacji
d. uzupełnianiu braków poznawczych

23. Procedurą opartą na teorii samorealizacji przez psychoterapię (personalizmu/ fenomenologii) jest:
a. wzmocnienie potrzeby szacunku dla własnej osoby
b. uświadomienie sobie przez klienta odrzuconych potrzeb własnego organizmu
c. zmotywowanie klienta do realizacji koncepcji własnej osoby
d. wzmocnienie Ja klienta

24. Procedurą tworzącą klimat do rozwoju klienta opartą na teorii samorealizacji przez psychoterapię jest:
a. parafrazowanie wypowiedzi klienta na temat emocji
b. komunikowanie zrozumienia bezwarunkowej akceptacji i okazywaniu własnych uczuć przez psychoterapeutę
c. formułowanie  dążenia klienta do samorealizacji
d. skłanianie przyjęcia przez klienta odpowiedzialności za własne zachowanie i uczucia.

25. Procedurą opartą na teorii egzystencjalnej tworzenia znaczącego życia jest:
a. konfrontowanie z lękiem przed śmiercią, izolacją, wolnością, odpowiedzialnością
b. stymulowanie odwagi, aby realizować własne wartości i dawaniu wsparcia w przypadku porażki
c. edukacja w zakresie sposobów uzyskiwania poczucia sensu życia
d. uświadomieniu na czym polegają przeszkody w angażowaniu się

26. Techniką opartą na teorii systemów komunikacji nastawioną na eliminację problemów indywidualnych i relacyjnych przez zmianę interakcji jest:
a. ustanowienie hierarchii rodzic/rodzic- dzieci
b. zmniejszenie lub zwiększenie kontaktów między członkami rodziny
c. zastosowanie interwencji paradoksalnej
d. edukacja małżonków w zakresie zasad prawidłowego funkcjonowania rodziny

27. Strategią zmiany systemu rodzinnego, wynikającą z odmiennego zrozumienia teorii systemu rodzinnego w podejściach systemowych jest:
a. terapia strategiczna (oddziaływanie jednej osoby na jedną i zmienia system rodzinny
b. terapia strategiczna oddziaływania na wszystkich członków rodziny i zmienia cały system rodziny
c. terapia interakcyjna, systemowa, strukturalna, strukturalno- strategiczna oddziaływania naa jedną osobę i zmienia ona system rodzinny
d. terapia interakcyjna systemowa, strukturalna, strukturalno- strategiczna oddziaływa na wszystkich członków rodziny na wszystkich członków rodziny

28. Interwencja u podejścia behawioralnego- przeciwwarunkowanie jest skuteczne w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych
a. paniki, stresu pourazowego, fobii społecznej, agorafobii, zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych
b. lęku uogólnionego, paniki, stresu pourazowego, fobii społecznej, agorafobii, zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych
c. lęku uogólnionego, paniki, stresu pourazowego, fobii społecznej, agorafobii
d. lęku uogólnionego, stresu pourazowego fobii społecznej, agorafobii, zaburzeń obsesyjno- kompulsywnych

29. Interwencja podejścia behawioralnego- uczenie brakujących umiejętności, jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. lęk uogólniony i panika
b. depresja
c. uzależnienie od alkoholu i narkotyków
d. zaburzeń obsesyjno kompulsywnych

30. Interwencja podejścia behawioralnego- uczenie brakujących umiejętności jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. schizofrenia ze współwystępującym uzależnieniem od alkoholu lub narkotyku
b. schizofrenia
c. depresja
d. depresja ze współwystępującymi problemami zachowania

31. Interwencja podejścia behawioralnego: przeciwwarunkowanie + uczenie brakujących umiejętności jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. osobowość z pogranicza
b. bulimia
c. dysfunkcje seksualne u kobiet
d. dysfunkcje seksualne u mężczyzn

32. Interwencja podejścia poznawczego- modyfikacja przekonań jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. panika
b. uzależnienie od nikotyny
c. depresja
d. lęk zgeneralizowany

33. Interwencja podejścia poznawczego połączona z interwencją podejścia behawioralnego- modyfikacja przekonań+ przeciwwarunkowanie jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. fobia społeczna
b. lęk uogólniony
c. zespół stresu pourazowego
d. fobia specyficzna

34. Interwencja podejścia poznawczego połączonego z interwencją podejścia behawioralnego- modyfikacja przekonań + uczenie brakujących umiejętności jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. depresja
b. uzależnienie od nikotyny
c. schizofrenia
d. fobie społeczne

 

 

 

35. Interwencja psychoanalityczna- interpretacja uczuć i zachowań w relacjach obecnie jako przeniesionych z relacji z osobami znaczącymi w przeszłości jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. depresja
b. schizofrenia
c. fobia społeczna
d. zaburzenia osobowości z pogranicza

36. Interwencja podejścia humanistycznego- doświadczanie uczuć jest skuteczna w leczeniu następujących zaburzeń u dorosłych:
a. skutki uboczne raka
b. uzależnienie od narkotyków
c. depresja
d. fobia specyficzna

37. Interwencja podejścia systemowego- modyfikowanie relacji w rodzinie jest możliwa dzięki eliminowaniu następujących problemów u dorosłych:
a. niezadowolenie z małżeństwa lub konflikt
b. zachowanie antyspołeczne u młodzieży
c. depresja
d. fobia specyficzna

38. Interwencje podejścia systemowego- eliminowanie błędnego rozwiązania problemu jest skuteczna w eliminowaniu następujących problemów u dorosłych:
a. fobia społeczna
b. stres chroniczny
c. otyłość zagrażająca życiu
d. fobie specyficzna

39. Osoby o wysokim poziomie oporu wobec wpływu korzystają z:
a. techniki behawioralnej
b. techniki paradoksalnej
c. techniki odroczonego wyglądu
d. techniki zmniejszające stres

40. Który układ w relacji pacjent- terapeuta buduje relację współpracy i wpływa na efekty uzyskane przez pacjenta:
a. pacjent dominujący- terapeuta uległy
b. pacjent uległy- terapeuta dominujący
c. pacjent autonomiczny – terapeuta zależny
d. pacjent wrogi- terapeuta życzliwy

 

 

 

 

41. Jaką teorię stworzono na podstawie pracy terapeutycznej z przestępcami w programach „The Grendon Therapeutic Program” i „The Resolve to stop the Violetce Project:
a. dziecko doświadczając przemocy identyfikuje się z agresorem i w ten sposób pozbywa się lęku, a jako dorosły człowiek- kieruje złość tam, gdzie powinien
b. doświadczenie przemocy agresywnego rodzica wywołuje u dziecka agresję, która pozostaje w jednym systemie poznawczym z powodu słabych mech. Samoregulacji
c. doświadczenie przemocy powoduje niemożność pozbycia się natrętnych myśli o agresji, których dziecko pozbywa się za pomocą wyrażenia złości
d. dziecko uznaje agresję rodzica skierowaną do niego i myśli rodzica prowadzące do przemocy za własne.

42. Które ze stwierdzeń poniżej dotyczą zasad funkcjonowania wspólnoty terapeutycznej?
a. dzielenie się władza lekarzy i pielęgniarek z pacjentami przez wspólne podejmowanie decyzji
b. wspólne zajęcia lecznicze i wspólnie wykonywana praca
c. przyzwalania przez personel aby pacjenci zachowywali się w sposób niedostosowany
d. ??

43.Które ze stwierdzeń poniżej dotyczące podejścia edukacyjno-poznawczego w leczeniu mężczyzn skazanych za przemoc domową ukrytego w I Program – The Resolve to Stop the Violence Project

a.       Czas = 6 dni w tygodniu, 12 godzin dziennie, przez rok

b.       W grupie jej członkowie po kolei koncentrują się na pojedynczych członkach grupy i analizują akty przestępcze sekunda po sekundzie ??

c.       W grupie jej członkowie uczą się rozpoznawać mechanizmy (1) co wyzwala złość, (2) co odczuwa się tę sytuację jako śmiertelne zagrożenie i (3) co uruchamia się system przekonań, jak się należy zachować w sytuacji zagrożenia, (4) rozpoznanie, że to nie jest sytuacja śmiertelnego zagrożenia, decyzja, jak się zachować

 

44. Jakie efekty uzyskali pacjenci ze schizofrenią poddani rehabilitacji xxx w porównaniu z pacjentami leczonymi tylko farmakologicznie:
a. w większej liczbie wyprowadzili się od rodziców i prowadzili samodzielne życie
b. wszyscy uzyskali pracę
c. zmniejszyli dawki leków?
d. nawiązali satysfakcjonujące związki

45. Który z czynników poniżej jest warunkiem skuteczności działań psychoterapeutycznych?
a. wszystkie jej techniki zostały stworzone na podstawie trafnych teorii
b. pacjent ma silne przekonanie,  że jego problemy są rozwiązywalne
c. wiary terapeuty, że dana teoria, na podstawie których została stworzona terapia, jest trafna
d. wiara pacjenta, że interwencja jest skuteczna

46. Które z poniższych są warunkami skuteczności programu „The Grendon Therapeutic Program”:
a. aby uzyskać zmiany w osobowości potrzebne jest oddziaływanie przynajmniej 16 miesięcy
b. aby uzyskać minimalną zmianę osobowości oddziaływanie powinno uzyskać minimalną zmianę osobowości oddziaływanie powinno trwać co najmniej kilka miesięcy
c. zmiany w osobowości się utrzymują, jeśli więzień zanim przyjedzie  do normalnego więzienia
d. rehabilitacja jest oparta na zasadach wspólnoty terapeutycznej i psychodynamicznej terapii w terapii grupowej z liderem przeszkolonym w podejściu psychodynamicznym

47. W której z poniższych grup osób uczestniczących w programie „The Grendon Therapeutic”
a. przestępcy skazani za przemoc domową
b. osoby z orgraniczonymi zmianami osobowości przejawiającymi się trudnością rozumienia i kontrolowania emocji
c. przestępcy skazani za morderstwa i przemoc seksualną
d. grupa w składzie 50- 75% zaburzenia osobowości, w tym duża, zaburzenie, w tym duża część psychopatologia

48. Obecny wzrost kosztów opieki zdrowotnej wynika z :
a. wzrostu liczby osób przewlekle chorych
b. rozwoju techniki medycznej
c. obniżenia udziału populacji osob starszych

49. Do czynników kształtujących sieć wsparcia należą:
a. miejsce zamieszkania
b. wiek
c. grupa krwi
d. żadne porównanie.

50. Osoba dla której zdrowie stanowi wartość autoteliczną:
a. z łatwością podporządkowuje zdrowie innym celom
b. nie będzie skłonny  do podporządkowania zdrowia psych
c. będzie unikać sytuacji zagrażania zdrowia
d. będzie traktować jak zdrowie instrumentalne

51. Podejściu satuogenetycznym koncentrujemy się na :
a. czynnikach chorobotwórczych
b. zasobach odpornościowych
c. poczucie koherencji
d. wadze i wymiarach ciała

52. Przeobrażenie się epidemiologicznie w naszym kręgu cywilizacyjnym jest związany z:
a. spadkiem śmiertelności w wyniku chorób zakaźnych
b. zmianą charakteru chorób i struktury przyczyn zgonów
c. brakiem dostępu do podstawowych szczepień
d. epidemią grypy z 2008 roku.

53. Do psychologicznych problemów pacjentów diagnozowanych można leczyć:
a. podwyższony poziom lęku
b. zawyżaniem samooceny
c. obniżoną samoocenę
d. ignorowanie sygnałów z ciała

54. Profilaktyka pierwszorzędowa ma charakter:
a. pro aktywny
b. postterapeutyczny
c. przedterapeutyczny
d. terapeutyczno- rehabilitacyjny

55. Transteoretyczny Model Zmiany Zachowań nie zawiera stadium
a. pro krytycznego
b. prekontemplacji
c. przygotowania
d. destabilizacja.

56. Pomoc psychologiczna w pracy z pacjentem z uszkodzeniami mózgu:
a. rehabilitacja poznawcza
b. wspomaganie zdrowotne
c. interwencja kryzysowa
d. interwencja mózgowa

57. Zasady efektywności RN na podstawie meta analiz:
a. use it or loose it
b. say it or do it
c. odejścia
d. transferu

58. W skład holistycznego programu RN wchodzą:
a. metoda Tomalisa
b. psychoterapia
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin