Delphi_Leksykon_kieszonkowy_delplk.pdf

(357 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Delphi. Leksykon
kieszonkowy
Autor: Waldemar Pokuta
ISBN: 83-7361-510-5
Format: B6, stron: 176
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W dobie pracy pod presj¹ czasu coraz popularniejsze staj¹ siê wizualne rodowiska
programistyczne, dziêki którym autorzy aplikacji mog¹ szybciej i efektywniej tworzyæ
nowe produkty. W ród takich rodowisk zas³u¿onym uznaniem cieszy siê Delphi.
Oparte na Pascalu rodowisko umo¿liwia szybkie tworzenie ró¿nego rodzaju aplikacji
dla systemu Windows. Zaimplementowana w Delphi wersja Pascala, nosz¹ca nazwê
Object Pascal, zosta³a znacznie rozbudowana w porównaniu z orygina³em — posiada
wiele mo¿liwo ci, których nie znajdziemy w wersji standardowej. Z tego w³a nie
wzglêdu krótka i zwiêz³a „ ci¹ga” zawieraj¹ca opis tego jêzyka mo¿e okazaæ siê
niezwykle przydatna programistom.
Ksi¹¿ka „Delphi. Leksykon kieszonkowy” jest tak¹ w³a nie ci¹gawk¹. Zawiera krótkie
omówienia wszystkich klas, funkcji i procedur oferowanych przez Object Pascala oraz
zwiêz³e wprowadzenie do rodowiska Delphi. Nie stanowi podrêcznika programowania,
ale raczej pomoc dla tych programistów, którzy poznali ju¿ podstawy Delphi i pog³êbiaj¹
swoj¹ wiedzê.
• Struktury danych
• Konwersja i formatowanie danych
• Operacje na ci¹gach tekstowych
• Funkcje matematyczne
• Sterowanie przebiegiem programu
• Operacje wej cia-wyj cia
• Elementy interfejsu u¿ytkownika
• Obs³uga multimediów
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Od Autora................................................................................ 7
Wstęp........................................................................................ 7
Rozdział 1. Język Object Pascal ......................................... 8
Struktura programu..................................................................................8
Struktura modułu .....................................................................................9
Deklaracje.................................................................................................10
Wyrażenia ................................................................................................13
Definicje procedur...................................................................................14
Definicje funkcji.......................................................................................15
Instrukcje proste......................................................................................16
Instrukcje złożone ...................................................................................18
Rozdział 2. Struktury danych ............................................ 25
Typy porządkowe...................................................................................25
Typy rzeczywiste ....................................................................................30
Typ napisowy..........................................................................................33
Typy złożone ...........................................................................................34
Typy wskaźnikowe.................................................................................42
Typy proceduralne .................................................................................48
Typy wariantowe ....................................................................................51
Klasy .........................................................................................................54
Rozdział 3. Konwersja i formatowanie ........................... 63
Rzutowanie typów..................................................................................63
Konwersje typów liczbowych ...............................................................66
Konwersja miar kątowych .....................................................................68
Formatowanie napisów..........................................................................69
Odczytywanie napisów..........................................................................73
Standard Unicode ...................................................................................74
Spis treści
3
Rozdział 4. Napisy............................................................... 75
Podstawowe operacje .............................................................................75
Napisy kończone zerem.........................................................................79
Narzędzia MBCS.....................................................................................83
Rozdział 5. Matematyka .................................................... 85
Arytmetyka..............................................................................................85
Trygonometria.........................................................................................89
Logika.......................................................................................................91
Generatory liczb losowych ....................................................................93
Statystyka.................................................................................................93
Biznes i finanse........................................................................................95
Rozdział 6. Sterowanie programem .................................. 98
Procedury kończące................................................................................98
Wątki ........................................................................................................99
Procesy ...................................................................................................103
Przekierowywanie programu..............................................................105
Zdarzenia i akcje ...................................................................................106
Obsługa wyjątków ................................................................................107
Rozdział 7. Operacje wejścia-wyjścia ........................... 111
Pliki .........................................................................................................111
Strumienie plikowe...............................................................................121
Rozdział 8. Obsługa systemu........................................... 128
Środowisko ............................................................................................128
Rejestr systemowy ................................................................................130
Informacja o systemie...........................................................................131
Obsługa pakietów .................................................................................131
Schowek systemowy.............................................................................132
Obiekty aplikacji ...................................................................................133
Data i czas ..............................................................................................133
Obsługa myszy......................................................................................136
Inne .........................................................................................................136
Rozdział 9. Interfejs użytkownika.................................. 137
Okna dialogowe ....................................................................................137
Grafika....................................................................................................139
Obsługa menu .......................................................................................144
Inne komponenty..................................................................................145
4
Delphi. Leksykon kieszonkowy
Rozdział 10. Multimedia .................................................. 147
Mikser.....................................................................................................147
Format wave..........................................................................................151
Format MIDI..........................................................................................156
Dżojstik...................................................................................................160
Dodatek................................................................................ 162
Skróty klawiaturowe ............................................................................162
Słowa kluczowe.....................................................................................164
Klasy wyjątków.....................................................................................166
Tablica znaków ASCII..........................................................................167
Skorowidz............................................................................ 169
Spis treści
5
Rozdział 3. Konwersja
i formatowanie
Przedstawione w rozdziale procedury i funkcje zawarte są
w modułach:
db, dbcommon, sysutils, classes
i
math.
Rzutowanie typów
Czasami potrzebne jest traktowanie wyrażeń tak, jakby należały
do innego typu. Można otrzymać ten efekt przez rzutowanie
typów. Np.
Integer('B')
pozwala traktować znak
'B'
tak,
jakby był liczbą całkowitą. Składnia rzutowania jest następująca:
identyfikatorTypu(wyrazenie)
Jeżeli
wyrazenie
jest zmienną, wynik nazywany jest zmienną
rzutowaną, w innym wypadku jest on wartością rzutowaną.
Wartość rzutowana
W rzutowaniu wartości zarówno
identyfikatorTypu
jak
i
wyrazenie
muszą należeć do typu porządkowego, albo każde
z nich musi należeć do typu wskaźnikowego. Przykłady rzuto-
wania wartości:
Integer('B')
Char(33)
Boolean(0)
TColor(2)
Longint(@Bufor)
Wynik rzutowania otrzymywany jest poprzez obcięcie lub roz-
szerzenie wartości wyrażenia, przy czym zachowywany jest
znak wyrażenia (+ lub
–).
Rozdział 3. Konwersja i formatowanie
63
Zgłoś jeśli naruszono regulamin