Przyczyna antysemityzmu.doc

(44 KB) Pobierz
The Reason For Anti-Semitism

Przyczyna antysemityzmu

Antysemityzm - najdłużej trwająca nienawiść

The Reason for Anti-Semitism

http://www.simpletoremember.com/vitals/reason-for-anti-semitism.htm

"Kto uczynił nas Żydów innymi od wszystkich ludzi? Kto pozwolił nam cierpieć do tej pory tak okropnie? To B-g zrobił nas takimi jacy jesteśmy i to Bóg również nas wywyższy. Kto wie, może to nawet nasza religia z której świat uczy się dobra, i z tego powodu i tylko z tego powodu cierpimy. Nigdy nie zostaniemy Holendrami lub Anglikami lub przedstawicielami innego kraju. Zawsze będziemy Żydami." - Z Pamiętnika Anny Frank – 11.04.1944

Antysemityzm jest unikalny pośród nienawiści świata w połączeniu czterech aspektów: 1. długowieczności – obecny przez długi czas, 2. uniwersalności – faktycznie wszędzie na świecie, 3. intensywności – wyrażany w sposób szczególnie złośliwy, 4. dezorientacji – nie ma wspólnego powodu nienawiści Żydów.

Historycy mówią o wielu "przyczynach" by wyjaśnić dlaczego ludzie są antysemitami: Żydzi są zbyt mocni lub zbyt leniwi, zbyt oddaleni lub zagrażają "czystości rasowej" przez asymilację, pacyfiści lub podżegacze wojenni, kapitalistyczni wyzyskiwacze lub rewolucyjni komuniści, "zabójcy" Jezusa lub przodkowie Jezusa, posiadacze mentalności wybranego ludu lub kompleksu niższości. Te powody mają jedną rzecz wspólną – nie mają nic wspólnego z Żydami. Ktoś może pomyśleć że jesteśmy ofiarami nieszczęścia – zawsze posiadając potrzebną cechę by być nienawidzonym gdziekolwiek jesteśmy na świecie w danym czasie historii.

Wiecie kto nie zgadza się z historykami? Anna Frank. Pisze 11.04.1944 w swoim pamiętniku: "Kto uczynił nas Żydów innymi od wszystkich ludzi? Kto pozwolił nam cierpieć do tej pory tak okropnie? To B-g zrobił nas tymi jakimi jesteśmy i to B-g również nas wzniesie. Kto wie, może to nawet nasza religia z której świat uczy się dobra, i z tego powodu i tylko tego powodu cierpimy. Nigdy nie zostaniemy Holendrami, Anglikami lub przedstawicielami innego kraju. Zawsze będziemy Żydami."

Anna Frank zwróciła uwagę na to, że Żydzi mają coś szczególnie wartościowego co mogą dać światu, a jest to dokładnie coś na co świat się oburza, i dlatego Żydzi byli prześladowani. Uważa, że antysemityzm to nienawiść do żydowskości, pogarda różniąca się od fanatyzmu lub rasizmu doświadczanego przez innych.

Talmud (Tractate Shabbos 69) cytuje źródło antysemityzmu używając gry słownej: Tora – źródło żydowskiego systemu prawnego, wartości i standardów moralnych – przekazana na Górze Synaj. Hebrajska wymowa wyrazu "Synaj" jest prawie identyczna z hebrajskim wyrazem "nienawiść" – sinah. "Dlaczego Tora przekazana była na górze zwanej Synaj?" pyta Talmud. "Ponieważ ogromna sinah – ogromna nienawiść skierowana na Żydów – emanuje z Synaju."

 

Na Synaju powiedziano Żydom, że jest jeden Bóg, który ma moralne wymagania wobec całej ludzkości. W wyniku tego na Synaju naród żydowski stał się obiektem nienawiści tych, których największą siłą napędową jest wyzwolenie ludzkości z łańcuchów sumienia i moralności.

Na Synaju naród żydowski mianowano na "światło narodów." Są tacy, którzy przyjmują Żydów i wiarę żydowską z powodu tego światła, ale są również tacy, którzy chcą by świat stał się miejscem duchowej ciemności. Oni sprzeciwiają się moralności. Ci zwiastuni ciemności atakują Żydów jako piorunochron dla ich nienawiści. To "wezwanie do Synaju" przesłanie dane i stworzone przez Żydów – ostatecznie przekształca świat. I właśnie to jest przesłanie przyciągające gniew tych, którzy oddaliby ostatek siły, aby mu się oprzeć.

Wiele osób po prostu nie może sobie poradzić z ciężarem bycia dobrym. Jednakże, gdy działają one w sposób, który jest zły, nie mogą poradzić sobie z wypadkową poczucia winy. Starań, mogą oni, że nigdy nie może zmniejszyć się oderwać od norm moralności absolutnej podyktowane Tory. Tkwi w tym "Catch-22" sytuacji, z kolei ludzie z ich frustracji montażu w stosunku do Żydów, których postrzegają jako personifikacje ludzkości zbiorowego sumienia.

Kiedy Żydzi weszli na arenę teologiczną, wykazali ludziom wszystkie błędy jakie robili. Pogańscy bogowie to nonsens – jest tylko jeden Bóg dla całej ludzkości, niewidoczny, nieskończony i idealny. Dzieciobójstwo i ofiary składane z ludzi są nie do zaakceptowania. Każdy człowiek rodzi się z pewnymi prawami. Nikt nie może żyć tak jak chce, gdyż każdy musi poddać swoją wolę wyższej władzy.

Na pewnym poziomie świadomości ludzie rozpoznają przesłanie żydowskie jako prawdę. Ci którzy nie chcą przyjąć prawdy zrozumieli, że jedynym sposobem na pozbycie się jej jest zniszczenie jej posłańców, gdyż samo przesłanie jest zbyt przekonywujące by je odrzucić.

To jest to co jest tak przykre o Żydach, i dlatego dla niektórych osób, nie wystarczy nic mniej niż całkowite zniszczenie Żydów. Gdyby judaizm był tylko kolejną ideologią, ludzie mogliby go wyśmiać i trwać dalej w swojej wesołości. Ale w głębi duszy każdy człowiek uznaje zasadnicze prawdy moralności nie można ich po prostu wyśmiać.

Przez ostatnie 2.000 lat naród żydowski doznał olbrzymiej ilości prześladowań i nienawiści – ostatecznie prowadzących do ludobójstwa. I w czasie tego wszystkiego zawsze pozostał narodem żydowskim. Powód dlaczego tak jest oni naprawdę zrozumieli że było warto. Zrozumieli znaczenie żydowskości i byli skłonni zapłacić zań cenę.

Ból który jest częścią żydowskości jest oczywisty; jeśli ludzie nie potrafią dojrzeć znaczenia tego bólu, prawdopodobnie nie będą mogli zachować swojej żydowskiej tożsamości. Dlatego dzisiaj mamy tak szeroką asymilację – Żydzi nie rozumieją dlaczego powinni "tracić" na życiu i ustawiać się na dystans od ich narodów gospodarzy.

Jeśli zrozumiemy dlaczego Żydzi są tak nienawidzeni, zrozumiemy kim są Żydzi i co ważniejsze, kim mogą być. Usilne starania, aby usunąć element żydowski z antysemityzmu, a czyniąc to, ignorować ważne przesłanie jakiego uczy antysemityzm o unikalności i szlachetności Żyda. Samo to jest zniewalającym powodem dla Żydów, by uczyć się o antysemityzmie i co to znaczy być Żydem.

Ten artykuł ukazał się w Aish HaTorah Shabbat Shalom Fax autorstwa rabina Kalmana Packouza; oparty jest na seminarium pt. "Why the Jews?"(Dlaczego Żydzi?).

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin