plan-pracy-do-dziela-klasa-4.docx

(39 KB) Pobierz

Roczny plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”

Klasa IV

 

Numer
i temat lekcji

Liczba godzin

Treści nauczania

Wymagania

Odniesienia

do podstawy

programowej

 

podstawowe

ponadpodstawowe

Uczeń:

1.

Co widzimy i jak to pokazać?

 

1

 

 

 

 

 

 

- termin język plastyki oraz podstawowe terminy plastyczne w formie abecadła plastycznego: linia, kontur, plama, walor, światłocień, barwa, gama barwna, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa

- elementy plastyczne w otoczeniu i w dziele sztuki

- rola plastyki w tworzeniu estetycznego otoczenia

- istota malarskiego patrzenia na otoczenie

- wskazuje i opisuje elementy abecadła plastycznego w najbliższym otoczeniu,

- przedstawia w pracy plastycznej fragment najbliższego otoczenia z uwzględnieniem co najmniej jednego elementu języka plastyki,

- określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu.

 

- wskazuje na fotografiach i reprodukcjach obrazów tworzące je elementy plastyczne,

- wymienia przykłady estetycznego otoczenia i uzasadnia swój wybór,

- omawia rolę środków plastycznych zastosowanych w odtworzeniu fragmentu otoczenia na płaszczyźnie,

- twórczo posługuje się poszczególnymi

środkami wyrazu podczas przedstawiania

w pracy fragmentu najbliższego otoczenia.

I.1

I.5

I.6

II.1

2.

ABC sztuki

1

- terminy: sztuka, dzieło sztuki, twórczość, mural, graffiti

- dziedziny sztuki: rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa, fotografia, film, nowe formy sztuki

- muzea i galerie jako miejsca gromadzące dzieła sztuki

- określa, jakie przedmioty można nazwać dziełami sztuki,

- wymienia dziedziny sztuki,

- wyjaśnia, gdzie można oglądać dzieła sztuki,

- odszukuje w swoim otoczeniu ciekawe przykłady malowideł, dzieł architektonicznych i obiektów sztuki użytkowej.

- wyjaśnia, czym sztuka i dzieło sztuki,

- omawia specyfikę podstawowych dziedzin sztuki,

- tworzy wystawę samodzielnie wykonanych fotografii ukazujących ciekawe przykłady malowideł, dzieł architektonicznych i obiektów sztuki użytkowej ze swojego otoczenia,

- tworzy przestrzenną pracę plastyczną, wykorzystując różne przedmioty i tworzywa.

I.1

I.6

II.6

III.1

III.7

III.8

3. i 4.

Linia i punkt

 

 

2

- terminy: linia, punkt, kontur, kontrast

- rodzaje oraz zastosowanie linii i punktu w rysunku

- linia jako środek wyrażania formy, faktury i przestrzeni

- tworzenie pracy plastycznej z zastosowaniem różnych linii i punktów

 

- wymienia rodzaje i kierunki linii,

- podaje przykłady zastosowania odmiennych rodzajów linii w rysunku,

- podejmuje próby różnicowania linii i punktów w działaniach plastycznych,

- wyjaśnia, czym jest kontur,

- tłumaczy, na czym polega kontrast w rysunku,

- z pomocą nauczyciela omawia wskazaną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych linii i punktów,

- wykonuje pracę plastyczną, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.

 

- stosuje różnorodne rodzaje linii i punktów w działaniach plastycznych z uwzględnieniem cech materiałów, przedmiotów i zjawisk,

- posługuje się kontrastem w działaniach plastycznych,

- omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych linii i punktów,

- wykonuje pracę z wyobraźni, twórczo wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne linie i punkty,

- określa rolę środków plastycznych użytych przez siebie w pracy plastycznej.

I.1

I.5

II.1

II.2

III.5

5.

Linie i punkty a sztuka prehistoryczna

1

- ramy czasowe prehistorii

- prehistoryczne malarstwo, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje

- sztuka najdawniejsza w muzeach

 

- sytuuje epokę w czasie,

- wymienia cechy wytworów sztuki prehistorycznej,

- podaje przykłady dzieł sztuki prehistorycznej,

- tworzy w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką prehistoryczną.

- określa ramy czasowe epoki,

- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki prehistorycznej,

- wymienia przykłady wytworów sztuki prehistorycznej z dziedziny malarstwa, rzeźby, architektury i sztuki użytkowej,

- tworzy w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką prehistoryczną, twórczo interpretując temat.

I.1

I.5

II.2

III.1

III.7

6.

Plama

1

- termin plama

- rodzaje plam

- plama jako środek wyrażania barwy, kształtu, powierzchni i rodzaju oświetlenia

- określa charakter wybranych plam (np. pod względem ich krawędzi i powierzchni),

- tworzy różne rodzaje plam,

- z pomocą nauczyciela omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych plam.

- stosuje różne rodzaje plam w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy,

- porównuje dwa dzieła wskazane przez nauczyciela pod kątem zastosowanych plam.

I.1

I.5

II.1

II.2

III.4

III.5

7.

Płaskie plamy barwne a sztuka Egiptu

1

- termin: piramida, sarkofag, hieroglify, mumia, papirus

- ramy czasowe sztuki starożytnego Egiptu

- malarstwo, rzeźba, architektura starożytnego Egiptu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje

- sztuka egipska w muzeach

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin