Roczny plan pracy z plastyki do programu nauczania „Do dzieła!”
Klasa IV
Numer i temat lekcji
Liczba godzin
Treści nauczania
Wymagania
Odniesienia
do podstawy
programowej
podstawowe
ponadpodstawowe
Uczeń:
1.
Co widzimy i jak to pokazać?
1
- termin język plastyki oraz podstawowe terminy plastyczne w formie abecadła plastycznego: linia, kontur, plama, walor, światłocień, barwa, gama barwna, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa
- elementy plastyczne w otoczeniu i w dziele sztuki
- rola plastyki w tworzeniu estetycznego otoczenia
- istota malarskiego patrzenia na otoczenie
- wskazuje i opisuje elementy abecadła plastycznego w najbliższym otoczeniu,
- przedstawia w pracy plastycznej fragment najbliższego otoczenia z uwzględnieniem co najmniej jednego elementu języka plastyki,
- określa rolę plastyki w najbliższym otoczeniu.
- wskazuje na fotografiach i reprodukcjach obrazów tworzące je elementy plastyczne,
- wymienia przykłady estetycznego otoczenia i uzasadnia swój wybór,
- omawia rolę środków plastycznych zastosowanych w odtworzeniu fragmentu otoczenia na płaszczyźnie,
- twórczo posługuje się poszczególnymi
środkami wyrazu podczas przedstawiania
w pracy fragmentu najbliższego otoczenia.
I.1
I.5
I.6
II.1
2.
ABC sztuki
- terminy: sztuka, dzieło sztuki, twórczość, mural, graffiti
- dziedziny sztuki: rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa, fotografia, film, nowe formy sztuki
- muzea i galerie jako miejsca gromadzące dzieła sztuki
- określa, jakie przedmioty można nazwać dziełami sztuki,
- wymienia dziedziny sztuki,
- wyjaśnia, gdzie można oglądać dzieła sztuki,
- odszukuje w swoim otoczeniu ciekawe przykłady malowideł, dzieł architektonicznych i obiektów sztuki użytkowej.
- wyjaśnia, czym są sztuka i dzieło sztuki,
- omawia specyfikę podstawowych dziedzin sztuki,
- tworzy wystawę samodzielnie wykonanych fotografii ukazujących ciekawe przykłady malowideł, dzieł architektonicznych i obiektów sztuki użytkowej ze swojego otoczenia,
- tworzy przestrzenną pracę plastyczną, wykorzystując różne przedmioty i tworzywa.
II.6
III.1
III.7
III.8
3. i 4.
Linia i punkt
2
- terminy: linia, punkt, kontur, kontrast
- rodzaje oraz zastosowanie linii i punktu w rysunku
- linia jako środek wyrażania formy, faktury i przestrzeni
- tworzenie pracy plastycznej z zastosowaniem różnych linii i punktów
- wymienia rodzaje i kierunki linii,
- podaje przykłady zastosowania odmiennych rodzajów linii w rysunku,
- podejmuje próby różnicowania linii i punktów w działaniach plastycznych,
- wyjaśnia, czym jest kontur,
- tłumaczy, na czym polega kontrast w rysunku,
- z pomocą nauczyciela omawia wskazaną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych linii i punktów,
- wykonuje pracę plastyczną, korzystając ze wskazówek zawartych w podręczniku.
- stosuje różnorodne rodzaje linii i punktów w działaniach plastycznych z uwzględnieniem cech materiałów, przedmiotów i zjawisk,
- posługuje się kontrastem w działaniach plastycznych,
- omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych linii i punktów,
- wykonuje pracę z wyobraźni, twórczo wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne linie i punkty,
- określa rolę środków plastycznych użytych przez siebie w pracy plastycznej.
II.2
III.5
5.
Linie i punkty a sztuka prehistoryczna
- ramy czasowe prehistorii
- prehistoryczne malarstwo, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- sztuka najdawniejsza w muzeach
- sytuuje epokę w czasie,
- wymienia cechy wytworów sztuki prehistorycznej,
- podaje przykłady dzieł sztuki prehistorycznej,
- tworzy w wybranej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką prehistoryczną.
- określa ramy czasowe epoki,
- rozpoznaje typowe cechy wytworów sztuki prehistorycznej,
- wymienia przykłady wytworów sztuki prehistorycznej z dziedziny malarstwa, rzeźby, architektury i sztuki użytkowej,
- tworzy w określonej technice plastycznej pracę inspirowaną sztuką prehistoryczną, twórczo interpretując temat.
6.
Plama
- termin plama
- rodzaje plam
- plama jako środek wyrażania barwy, kształtu, powierzchni i rodzaju oświetlenia
- określa charakter wybranych plam (np. pod względem ich krawędzi i powierzchni),
- tworzy różne rodzaje plam,
- z pomocą nauczyciela omawia wybraną reprodukcję dzieła pod kątem zastosowanych plam.
- stosuje różne rodzaje plam w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy,
- porównuje dwa dzieła wskazane przez nauczyciela pod kątem zastosowanych plam.
III.4
7.
Płaskie plamy barwne a sztuka Egiptu
- termin: piramida, sarkofag, hieroglify, mumia, papirus
- ramy czasowe sztuki starożytnego Egiptu
- malarstwo, rzeźba, architektura starożytnego Egiptu – cechy charakterystyczne, najważniejsze informacje
- sztuka egipska w muzeach
agkr