Zadania powtórzeniowe z historii dla uczniów klas 4 wszystkie działy.pdf

(470 KB) Pobierz
POWTÓRKA Z HISTORII
Zadania powtórzeniowe z historii dla uczniów klas 4: Dział – Ja i moje otoczenie.
1.
Wymienione w pierwszej tabelce potrzeby człowieka przyporządkuj do potrzeb
podstawowych i wyższych.
Potrzeba snu, potrzeba miłości, potrzeba przyjaźni, potrzeba zaspokojenia głodu, potrzeba
poznawania świata, potrzeba zaspokojenia pragnienia, potrzeba bezpieczeństwa, potrzeba
przynależności do rodziny
Potrzeby podstawowe człowieka
Potrzeby wyższe człowieka
2. Wymień trzy przykłady zachowań niegodnych naśladowania.
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
3.
-
-
-
Wymień przynajmniej 3 prawa dziecka gwarantowane przez Konwencję Praw Dziecka.
4. Przeczytaj podane poniżej pary zdań i w każdej parze podkreśl zdanie prawdziwe.
A. Ród to grupa obejmująca pewną liczbę rodzin wywodzących się od wspólnego przodka.
B. Ród to liczna rodzina zamieszkująca określony region kraju.
A. Genealogia to nauka o kontynentach.
B. Genealogia to nauka, która pozwala poznać korzenie rodu i ustalić powiązania rodzinne
między jego członkami.
A. Tolerancja to poszanowanie wszystkich odmiennych przekonań i poglądów.
B. Tolerancja to przestrzeganie praw zawartych w konstytucji.
5.
Praca ze źródłem – Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie.
„Każdy członek społeczności szkolnej (uczeń, nauczyciel, inny pracownik, rodzice, prawni
opiekunowie) bez względu na swój wiek i funkcje w szkole, ma prawo i obowiązek
poszanowania: swojej i cudzej godności osobistej, swojego i cudzego dobrego imienia, swojej
i cudzej własności i zdrowia”.
Statut szkoły
Pytanie: Powiedz, do czego jest zobowiązany każdy członek społeczności szkolnej.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
6.
Zbadaj powiązania w drzewie genealogicznym i wykonaj zamieszczone poniżej polecenia.
A. Określ, którą dynastię przedstawia drzewo genealogiczne.
a) Przemyślidów,
b) Jagiellonów,
c) Piastów,
d) Wettinów
B. Określ, kim Kazimierz I Kujawski był dla Kazimierza III Wielkiego.
a) ojcem,
b) dziadkiem,
c) wujem,
d) bratem
C. Określ, kim Kunegunda była dla Władysława Łokietka.
a) matką,
b) siostrą,
c) córką,
d) babką
Zadania powtórzeniowe z historii dla uczniów klas 4: Dział – Moja ojczyzna.
1. Uzupełnij zdania.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Państwo, w którym mieszkam, nazywa się (wpisz pełną nazwę) ……………………….
Wszyscy Polacy tworzą wielką wspólnotę, zwaną ……………………………
Naszą małą ojczyzną jest …………………………..
Legendarnym założycielem państwa polskiego był …………………………
Polska od 2004 roku jest członkiem ………………………
Obszar naszego państwa podzielony jest na 16 …………………………..
2. Wymień i nazwij polskie symbole narodowe.
Hymn państwowy – „Mazurek Dąbrowskiego”
b) ……………… - ……………………………
c) ……………… - ……………………………
3. Opisz na współczesnym herbie Wrocławia zaznaczone elementy.
4. W wolne miejsca wpisz brakujące słowa naszego hymnu państwowego.
Jeszcze Polska .......................................,
Kiedy my ........................................,
Co nam ........................................ przemoc ........................................,
........................................ odbierzemy.
Marsz, marsz ................................................,
Z ........................................ włoskiej do ........................................ .
Za Twoim ........................................
........................................ z narodem.
5. Napisz, jakie ważne dla wielu krajów europejskich wydarzenie miało miejsce 1 listopada
1993 roku.
………………………………………………………………………………………………………..
6. Określ czy podane niżej informacje są prawdziwe (P) czy fałszywe (F).
a) Każde nawet nieduże miasto w Polsce ma własny herb.
P/F
b) Negatywne działania człowieka nie są powodem problemów współczesnego świata P / F
c) Łemkowie w Polsce są mniejszością narodową.
P/F
d) Unia Europejska jest organizacją, która zrzesza obecnie 28 państw europejskich. P / F
e) Na współczesnym godle Polski orzeł nie ma korony
P/F
7.
Praca ze źródłem – Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytanie.
„Rozdział I. Rzeczpospolita
Art. 10.
1. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy
ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.
2. Władzę ustawodawczą sprawuje Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent Rzeczypospolitej
Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały”.
Fragment Konstytucji RP
Pytanie: Wymień trzy rodzaje władzy w Polsce.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
8.
Na mapie konturowej Polski zaznacz sąsiadów naszego państwa oraz krainy
geograficzno – historyczne Polski (Pomorze, Warmia i Mazury, Wielkopolska, Podlasie,
Mazowsze, Małopolska, Śląsk).
9.
Wymień symbole Unii Europejskiej.
a) …………………………………………….
b) …………………………………………….
c) …………………………………………….
10. Wymień zagrożenia świata wywołane działalnością człowieka.
a)……………………………………………………………………………………………………..
b)……………………………………………………………………………………………………..
11. Uzupełnij zdania, w miejsce kropek wpisując odpowiednie wyrazy.
Unia Europejska jest dobrowolną organizacją demokratycznych państw ……………………… .
Obecnie Unię Europejską tworzy ………………… państw członkowskich, wśród nich także
Polska. W większości krajów członkowskich Unii Europejskiej obowiązuje wspólna waluta o
nazwie ………………………….. .
Zadania powtórzeniowe z historii dla uczniów klas 4: Dział – Wstęp do historii.
1. Wyjaśnij pojęcia, uzupełniając zdania.
a)
b)
c)
d)
Historia to …………………………………………………………………………………… .
Zabytki to …………………………………………………………………………………… .
Skansen to …………………………………………………………………………………… .
Muzeum to …………………………………………………………………………………… .
2. Uzupełnij schemat.
ZADANIA MUZEUM
3. Uzupełnij tabelę przedstawiającą podział źródeł historycznych.
ŹRÓDŁA HISTORYCZNE
pisane
kroniki
dokumenty
……………………………………………….
……………………………………………….
……………………………………………….
broń
……………………………………………….
……………………………………………….
……………………………………………….
4. Dopasuj zadania do poszczególnych instytucji chroniących zabytki.
A.
B.
C.
D.
Gromadzenie i przechowywanie dawnych dokumentów
Gromadzenie zabytków budownictwa wiejskiego
Gromadzenie i udostępnianie książek
Konserwacja, gromadzenie zabytków
A …, B …, C …, D …
5. Poniższe wyrazy wstaw w odpowiednie miejsca do tabelki.
Kalendarz egipski, zegar mechaniczny, zegar świecowy, zegar kwarcowy, kalendarz
gregoriański, klepsydra piaskowa, zegar atomowy, zegar słoneczny
CZASOMIERZE
Przyrządy używane współcześnie
Przyrządy używane dawniej
do mierzenia czasu
do mierzenia czasu
a)……………………………………………..
a)……………………………………………..
b)…………………………………………….
b)……………………………………………..
c)……………………………………………..
c)……………………………………………...
d)…………………………………………….
d)……………………………………………...
6. Napisz, czego nie wolno robić w muzeum.
a) .................................................................................
b) .................................................................................
c) .................................................................................
1.muzeum
2.biblioteka
3.skansen
4.archiwum
Zgłoś jeśli naruszono regulamin