Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK DENTYSTYCZNY 321402
O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ
TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA
RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
Warszawa 2012
Autorzy: mgr Helena Frączek, mgr Iwona Orchel, mgr Krzysztof Cis (język migowy)
Recenzenci: mgr Dorota Dargiewicz, mgr Katarzyna Plucińska-Korońska
Lider grupy branżowej: mgr Urszula Wojtkiewicz
Koordynator prac liderów branżowych: mgr Bogusława Wojtczak
Koordynator merytoryczny projektu: mgr Emilia Maciejewska
Menadżer projektów systemowych realizowanych przez KOWEZiU: mgr Agnieszka Pfeiffer
Redakcja i skład: zespół Hortpress Sp. z o.o.
Publikacja powstała w ramach projektu systemowego „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru” w ramach Działania 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI. Projekt realizowany przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
© Copyright by Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
02-637 Warszawa
ul. Spartańska 1B
www.koweziu.edu.pl
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO 5
2. OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO 5
3. INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK DENTYSTYCZNY 6
4. UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE NAZWA ZAWODU 7
5. POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY Z INNYMI ZAWODAMI 7
6. Szczegółowe CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK DENTYSTYCZNY 8
7. PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY 9
8. PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY 14
1. Podstawy anatomii, fizjologii i pierwsza pomoc 14
2. Materiały i technologie w technice dentystycznej 22
3. Modelarstwo i rysunek w technice dentystycznej 30
4. Technika dentystyczna 33
5. Ortodoncja 47
6. Podstawy psychologii, socjologii i etyki zawodowej 59
7. Działalność gospodarcza w ochronie zdrowia 63
8. Komputerowe wspomaganie działalności w ochronie zdrowia 72
9. Język obcy zawodowy w technice dentystycznej 75
10. Język migowy 80
11. Wykonawstwo prac protetycznych 86
12. Wykonawstwo prac ortodontycznych 103
13. Wykonawstwo wyrobów medycznych z zakresu techniki dentystycznej i ortodoncji 118
Praktyki zawodowe 124
ZAŁĄCZNIKI 129
ZAŁĄCZNIK 1. EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY ZAPISANE W ROZPORZĄDZENIU W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA W ZAWODACH 129
ZAŁĄCZNIK 2. POGRUPOWANE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY 136
ZAŁĄCZNIK 3. USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY 149
Program nauczania dla zawodu technik dentystyczny 321402 o strukturze przedmiotowej
1. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu technik dentystyczny opracowany jest zgodnie z następującymi aktami prawnymi:
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206),
- rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7),
- rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184),
- rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204),
- rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626),
- rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012 r., poz. 752),
- rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.),
- rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487),
- rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.),
- dekret Prezydenta Krajowej Rady Narodowej o wykonywaniu czynności techniczno-dentystycznych z dnia 5 lipca 1946 r. (Dz. U. 47.27.104 z późn. zm. – obowiązujący),
- ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 107 poz. 679).
2. OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy w warunkach współczesnego świata.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i...
anna9955