321402_P (1).doc

(2746 KB) Pobierz

 

 

 

 

Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego









PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU

TECHNIK DENTYSTYCZNY 321402

O STRUKTURZE PRZEDMIOTOWEJ

TYP SZKOŁY: SZKOŁA POLICEALNA

RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

Warszawa 2012

 


Autorzy: mgr Helena Frączek, mgr Iwona Orchel, mgr Krzysztof Cis (język migowy)

Recenzenci: mgr Dorota Dargiewicz, mgr Katarzyna Plucińska-Korońska

Lider grupy branżowej: mgr Urszula Wojtkiewicz

Koordynator prac liderów branżowych: mgr Bogusława Wojtczak

Koordynator merytoryczny projektu: mgr Emilia Maciejewska

Menadżer projektów systemowych realizowanych przez KOWEZiU: mgr Agnieszka Pfeiffer

 

 

Redakcja i skład: zespół Hortpress Sp. z o.o.

 

 

Publikacja powstała w ramach projektu systemowego „Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru” w ramach Działania 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia się przez całe życie, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI. Projekt realizowany przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

© Copyright by Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

Warszawa 2012

 

Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej

02-637 Warszawa

ul. Spartańska 1B

www.koweziu.edu.pl

SPIS TREŚCI

1.              PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

2.              OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO              5

3.              INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK DENTYSTYCZNY              6

4.              UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE NAZWA ZAWODU              7

5.              POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY Z INNYMI ZAWODAMI              7

6.              Szczegółowe CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK DENTYSTYCZNY              8

7.              PLAN NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY              9

8.              PROGRAMY NAUCZANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH PRZEDMIOTÓW DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY              14

1.              Podstawy anatomii, fizjologii i pierwsza pomoc              14

2.              Materiały i technologie w technice dentystycznej              22

3.              Modelarstwo i rysunek w technice dentystycznej              30

4.              Technika dentystyczna              33

5.              Ortodoncja              47

6.              Podstawy psychologii, socjologii i etyki zawodowej              59

7.              Działalność gospodarcza w ochronie zdrowia              63

8.              Komputerowe wspomaganie działalności w ochronie zdrowia              72

9.              Język obcy zawodowy w technice dentystycznej              75

10.              Język migowy              80

11.              Wykonawstwo prac protetycznych              86

12.              Wykonawstwo prac ortodontycznych              103

13.              Wykonawstwo wyrobów medycznych z zakresu techniki dentystycznej i ortodoncji              118

Praktyki zawodowe              124

ZAŁĄCZNIKI              129

ZAŁĄCZNIK 1. EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY ZAPISANE W ROZPORZĄDZENIU W SPRAWIE PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA W ZAWODACH              129

ZAŁĄCZNIK 2. POGRUPOWANE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY              136

ZAŁĄCZNIK 3. USZCZEGÓŁOWIONE EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA ZAWODU TECHNIK DENTYSTYCZNY              149

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program nauczania dla zawodu technik dentystyczny 321402 o strukturze przedmiotowej

 

 


 

 

 

 

 

 

1.      PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu technik dentystyczny opracowany jest zgodnie z następującymi aktami prawnymi:

-         ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 205, poz. 1206),

-         rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7),

-         rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184),

-         rozporządzenie z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 204),

-         rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626),

-         rozporządzenie MEN z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012 r., poz. 752),

-         rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.),

-         rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487),

-         rozporządzenie MEN z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późn. zm.),

-         dekret Prezydenta Krajowej Rady Narodowej o wykonywaniu czynności techniczno-dentystycznych z dnia 5 lipca 1946 r. (Dz. U. 47.27.104 z późn. zm. obowiązujący),

-         ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 107 poz. 679).

2.      OGÓLNE CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy w warunkach współczesnego świata.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu
gospodarczo-społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy, globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu międzynarodowego, mobilność geograficzna i zawodowa, nowe techniki i...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin