I. Michalak - Widera - Już mówię.pdf

(1229 KB) Pobierz
Iw ona M ichalak-W idera
Już mówię
P rogram ro zw ija ją cy m ow ę dzieci n ajm łodszych z p ro b le m a m i w m ó w ieniu
Katow ice 2010
Ilustracje: Beata Zadrożny
Copyright by Unikat 2
ISBN 978-83-927686-0-9
Wydanie I
Wydawca: Unikat 2
ul. Dzięciołów 9, 40-532 Katowice
tel. 604 433 485
www.logopeda.info
Wstęp
Pozytywne przyjęcie książeczki
Zaczynam m ów ić
skłoniło mnie do wydania
części li zatytułowanej
Już mówię.
Stanowi ona kontynuację programu logo­
pedycznego rozwijającego mowę dzieci z problemami w mówieniu. Pozycja
przeznaczona jest dla terapeutów mowy prowadzących pracę z dziećmi, które
z różnych powodów mówią później niż ich rówieśnicy. Zaproponowane ćwiczenia
powinni powtarzać z maluchem w domu również jego rodzice bądź opiekunowie.
W części I niemówiące dotychczas małe dzieci mogły utrwalać wymowę
samogłosek ustnych i najłatwiejszych do wymówienia spółgłosek: „m ” , „ t” , „p ” , „ j” ,
„ł", „n ” - zgodnie z kolejnością ich występowania u prawidłowo mówiących
rówieśników. Prezentowana część II zawiera propozycje ćwiczeń kolejnych głosek
pojawiających się w mowie małych dzieci: „b ” , „d ” , „w ” , „ f” , „g ” , „k ” , „h /ch ” , „ń ” , „I” .
Książeczka nie zawiera szeregu głosek ciszących, tj. „ś ” , „ź” , „ć ” , „dź” , syczących, czyli
„s” , „z” , „c ” , „dz” , szumiących „sz” , „ż/rz” , „cz” , „dż” oraz głoski „ r ” . Na rynku wydaw­
niczym dostępna jest bowiem cała gama pomocy logopedycznych z powyższego
zakresu. Ćwiczone głoski, podobnie jak w części I, występują w logotomach, czyli
sylabach oraz w tzw. podwójnych logotomach, następnie w onomatopejach i w w y­
razach dwusylabowych zawierających przede wszystkim sylaby otwarte, a także w łat­
wych do wymówienia wyrazach jednosylabowych. Wszystkie podpisy pod ilu­
stracjami w czarnym kolorze zawierają wcześniej wyuczone dźwięki. I\la niektórych
stronach książeczki pojawiają się również wyrazy wydrukowane w szarym kolorze.
Są to słowa zazwyczaj sprawiające kłopot dziecku na początkowym etapie terapii.
Spowodowane jest to np. występowaniem w wyrazie spółgłosek jedna po drugiej lub
głosek, których dziecko dotychczas jeszcze nie utrwalało. Jednak, jak wynika z moich
obserwacji, niektóre dzieci bez problemu wypowiadają te trudne wyrazy.
e
W takiej sytuacji należy poprawić je czarnym m a z :a kie m i powtarzać z d z ie l
W miejscach narysowanych dłoni dziecko p o w i n n o
przyłożyć własne
i powtarzać sylaby oraz podwójne sylaby.
Warto
z ^ a d b a ć , by wspólnie z dziecki
w odpowiednich miejscach wykonać zalecone c z y r— lności, np. wkleić zdjęcie b a ^
wujka, bilet oraz kłębek waty. Należy pomóc m a lu c h # o w i narysować scenę z ulubio •
bajki i wpisać datę jego urodzenia. W ten sposób k s ią ż e c z k a stanie się bliższa dziewa
i tym chętniej będzie do niej często sięgało. W ie lo k r o tn o ś ć powtórzeń jest bowiem
bardzo istotna dla rozwoju mowy malucha. Jeśli k tó r a k o lw ie k z ilustracji nie będzie
znana dziecku, należy znaleźć adekwatny p rze d m i Hot, pokazać mu i objaśnić jego
znaczenie. Mówiąc np. o
damie,
czyli karcie do g ry ,
trzeba pokazać dziecku talie kart
i odnaleźć tę interesującą nas. Dziecko nie m o i że bezwiednie powtarzać nazw
przedmiotów, lecz musi odnieść je do konkretów s s p o ty k a n y c h w swoim otoczeniu.
Gdy zalecone wyrazy nie będą sprawiać dziecku p ro t * blemów, warto zacząć wzbogacać
słownik dziecka. Należy prosić o powtarzanie
n ie
^podpisanych elementów na po­
szczególnych stronach i w odpowiednich m ie js c a c łin starannie, drukowanymi literami
je podpisywać. Na rysunku z baranem dopisujenrTny np.
oko, ucho, ogon.
Trzeba
jednak sprawdzić, czy dziecko poradzi sobie z ~ nowymi słowami. Nie można
bowiem stosować wyrazów wielosylabowych lub
zawierających głoski bądź zbitki
spółgłosek, których dziecko jeszcze nie potrafi p # oprawnie wymówić. Ważne jest,
by praca z książeczką sprawiała dziecku radość i nie t^fcyła nużącą czynnością.
Małe dzieci nabywają mowę w sposób n a t u r a l n y - słuchając i
powtarzając
za innymi osobami. Tym maluchom, które z różnyci~#~n powodów mają
p ro b le m y
wy
wianiowe, trzeba intencjonalnie dostarczać b o d ź c c ió w dźwiękowych, uwzględniaj
wiedzę o kształtowaniu się mowy dzieci p ra w id ło ^ wo rozwijających się. Stwo
pewnego porządku dostarczanych treści oraz sto p n niowe wprowadzanie
tru d n ie js z y
zakresów wym awianiowych pomoże dzieciom bez s stre su rozwinąć ich mowę-
Autorka
«
O
Zgłoś jeśli naruszono regulamin