Lewinson - Pomoz_dziecku_z_dysgrafia.pdf

(862 KB) Pobierz
DYSGRAFIĄ
J. Lewinson
Pomóż dziecku z...
Wydawnictwo K.E. LIBER
01-217 Warszawa, ul. Kolejowa 19/21
tel. (022) 862 38 22, tel./fax (022) 862 38 24
www.keliber.com.pl
Tytuł oryginału:
Dysgraphia
Tłumaczenie: Robert Waliś
Copyright © 2005 by Psychology News
Ali Rights Reserved
0432835
Copyright O 2006 for the Polish edition by K.E. LIBER
Wszelkie prawa zastrzeżone
Żadna część niniejszej publikacji nie może być powielana ani
rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób,
tak elektroniczny, jak mechaniczny, włącznie z fotokopiowaniem,
nagrywaniem na taśmy lub przy użyciu innych systemów,
bez pisemnej zgody Wydawcy.
Wydano w Warszawie w 2006 roku
Skład: „INTERGRAF"
Druk: „ABEDIK" Poznań
K i
ISBN: 83-60215-21-9
Biblioteka
Głowna
UNIWERSYTETU GDAŃSKIFnn
SPIS TREŚCI
Przedmowa
9
Rozdział pierwszy: Prawda o zaburzeniach
edukacyjnych
Czym jest dysgrafia?
Co wywołuje dysgrafię?
Zespół Gerstmanna
Niezdarne dziecko
Klasyfikacja dysgrafii
Liczy się nastawienie
11
13
14
15
17
20
21
Rozdział drugi: Punkt widzenia rodziców
Co jest normalne?
Wczesne sygnały ostrzegawcze
Niemowlę
Dziecko w wieku przedszkolnym
Dziecko w wieku szkolnym
Zrób coś!
Szukanie pomocy w szkole
Co możesz zrobić w domu?
Nauka w domu
23
23
27
28
28
30
32
32
33
36
Rozdział trzeci: Szukanie pomocy
Podstawowe prawa dziecka
Podstawa dla diagnozy
-
5 -
39
42
44
P O M Ó Ż DZIECKU Z DYSGRAFIĄ
Historia rozwoju dziecka
Koordynacja ruchowa
Reakcja emocjonalna na niepełnosprawność
Testy diagnostyczne
44
45
46
47
Rozdział czwarty: Punkt widzenia nauczyciela ...49
Zapewnianie wsparcia i motywacji
W szkole podstawowej
W gimnazjum i szkole średniej
Nagradzanie za pracę
Pochwały potrafią działać cuda
Zatrzymanie dziecka w tej samej klasie
54
54
55
55
57
59
Rozdział piąty: Opracowywanie programu
edukacyjnego
Podstawy opracowywania skutecznego programu
Nie tylko pismo
Przystosowanie i zmiany
Zmienianie poleceń
Zmienianie metod sprawdzania i oceniania poziomu
wiedzy
Zmienianie otoczenia
Zmienianie wymogów czasowych
Pisanie i komunikacja
Nauczanie podstawowych umiejętności
Trzymanie przyborów do pisania
Pozycja kartki
Sylwetka
-
6-
61
62
63
64
66
67
67
68
68
69
70
72
73
SPIS TREŚCI
Ruchy dłoni
Poprawki i wycieranie gumką
Techniki pomocnicze
Szablony
Odrysowywanie zagięć
Kalkowanie
Łączenie punktów
Pamiętaj, nauczycielu!
Interpunkcja
Gramatyka
Pisownia
Inne pomocne zmiany
73
73
74
74
74
74
75
75
76
76
77
78
Rozdział szósty: Strategie pisania
Wykresy
Strategie redagowania tekstu
Zmienianie zadań wykonywanych w klasie
Podsumowanie
79
82
84
85
86
Rozdział siódmy: Narzędzia wspomagające
Narzędzia proste
Narzędzia złożone
Badania nad technologią
89
89
90
92
Rozdział ósmy: Współpraca
Rodzice i specjaliści: Różne punkty widzenia
Nakazy i zakazy dla rodziców i nauczycieli
-
7-
95
95
99
Zgłoś jeśli naruszono regulamin