Bruce Lawson, Remy Sharp wprowadzenie do html5. autorytety informatyki full scan.pdf

(8492 KB) Pobierz
1285790436.002.png
Spis treści
Podziękowania ........................................................................................................................... 5
Wprowadzenie ........................................................................................................................... 9
R OZDZIAŁ 1. G ŁÓWNA STRUKTURA DOKUMENTU 17
<head> ........................................................................................................................................ 17
Korzystanie z nowych elementów strukturalnych HTML5 ...................................... 22
Formatowanie HTML5 za pomocą CSS ........................................................................... 25
Kiedy należy korzystać z nowych elementów strukturalnych HTML5 ................ 29
Podsumowanie ........................................................................................................................ 37
R OZDZIAŁ 2. T EKST 39
Tworzenie struktury zasadniczych obszarów treści ................................................... 39
Dodawanie artykułów i komentarzy na blogu ............................................................. 44
Korzystanie z konspektu ....................................................................................................... 46
WAI-ARIA .................................................................................................................................... 63
Jeszcze więcej nowych struktur! ....................................................................................... 67
Elementy o zmodyfikowanej definicji ............................................................................. 73
Atrybuty globalne ................................................................................................................... 77
Własności, które nie zostały opisane w tej książce ..................................................... 80
Podsumowanie ........................................................................................................................ 81
R OZDZIAŁ 3. F ORMULARZE 83
Kochamy HTML, a teraz jest to miłość z wzajemnością ............................................ 83
Nowe elementy do wprowadzania danych .................................................................. 84
Nowe atrybuty .......................................................................................................................... 90
Przykład użycia nowych elementów i atrybutów ....................................................... 95
Zapewnienie zgodności wstecz ze starszymi przeglądarkami .............................. 98
Stosowanie stylów dla nowych pól formularzy oraz komunikaty o błędach ........99
Przesłanianie domyślnych opcji przeglądarek .......................................................... 100
Wykorzystanie JavaScriptu do zaimplementowania
własnego mechanizmu walidacji ............................................................................... 101
Pomijanie walidacji .............................................................................................................. 103
Podsumowanie ..................................................................................................................... 105
R OZDZIAŁ 4. W IDEO I AUDIO 107
Natywna obsługa multimediów: co, jak i dlaczego? ............................................... 107
Kodeki — prawdziwy horror ............................................................................................ 113
Tworzenie własnych kontrolek ....................................................................................... 118
Dostępność multimediów ................................................................................................ 126
Podsumowanie ..................................................................................................................... 129
4
Wprowadzenie do HTML5. Autorytety informatyki
R OZDZIAŁ 5. E LEMENT CANVAS 131
Podstawowe informacje o elemencie canvas ........................................................... 132
Rysowanie ścieżek ................................................................................................................ 138
Transformacje: piksele w przebraniu ............................................................................ 141
Przechwytywanie obrazów .............................................................................................. 142
Przetwarzanie pojedynczych pikseli ............................................................................. 146
Animacja rysunków na elemencie canvas .................................................................. 150
Podsumowanie ..................................................................................................................... 156
R OZDZIAŁ 6. S KŁADOWANIE DANYCH 157
Opcje składowania danych .............................................................................................. 158
Web Storage ........................................................................................................................... 158
Web SQL Databases ............................................................................................................ 166
Podsumowanie ..................................................................................................................... 177
R OZDZIAŁ 7. T RYB OFFLINE 179
Wyciągnięcie wtyczki: przejście do trybu offline ..................................................... 179
Manifest lokalnego bufora ................................................................................................ 180
W jaki sposób serwuje się manifest ............................................................................... 183
Proces przeglądarka-serwer ............................................................................................. 184
applicationCache ................................................................................................................. 186
Wykorzystywanie manifestu do wykrywania połączenia ..................................... 188
Zerowanie bufora ................................................................................................................. 189
Podsumowanie ..................................................................................................................... 190
R OZDZIAŁ 8. T ECHNIKA PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ ” 191
Wprowadzenie w tematykę techniki „przeciągnij i upuść” .................................. 192
Interakcje z przeciąganymi danymi .............................................................................. 195
W jaki sposób przeciągać dowolne elementy? ......................................................... 198
Dodawanie własnych ikon przeciągania ..................................................................... 198
Dostępność ............................................................................................................................. 199
Podsumowanie ..................................................................................................................... 201
R OZDZIAŁ 9. G EOLOKALIZACJA 203
Lokalizowanie odwiedzających ...................................................................................... 203
Metody API ............................................................................................................................. 205
Jak to działa „pod maską”: prawdziwa magia ........................................................... 210
Podsumowanie ..................................................................................................................... 211
R OZDZIAŁ 10. W EB M ESSAGING , W EB W ORKERS I W EB S OCKETS 213
Czat z wykorzystaniem Web Messaging API .............................................................. 214
Wielowątkowość z wykorzystaniem interfejsu Web Workers ............................. 216
Web Sockets: praca ze strumieniami danych ............................................................ 226
Podsumowanie ..................................................................................................................... 230
I na koniec... ............................................................................................................................ 231
S KOROWIDZ
233
9
Geolokalizacja
Remy Sharp
API GEOLOKALIZACJI to jeden z tych API, które nie mają zupełnie nic wspólnego
ze specyfikacją HTML5. Został opracowany przez organizację W3C, a nie WHATWG.
W rzeczywistości ten interfejs API nigdy nie był częścią oryginalnej specyfikacji Web
Application (choć obecnie odwołuje się do specyfikacji HTML5). Jest jednak tak inte-
resujący, że musieliśmy umieścić jego opis w niniejszej książce. W gruncie rzeczy jest
to kluczowy API dla aplikacji, które mają zostać wyposażone w super „odlotowe” efekty
i mechanizmy interakcji.
API jest niewiarygodnie prosty. Za jego pomocą można z łatwością usprawnić dowolne
aplikacje wykorzystujące dane geograficzne. Wystarczy włączyć to API do aplikacji
— to wszystko, czego potrzeba, aby zwolnić użytkowników z obowiązku poruszania
się „palcem po mapie”.
Przeglądarka Firefox 3.5+ to obecnie jedyna przeglądarka desktop (w wersji produk-
cyjnej) obsługująca API geolokalizacji. Przeglądarka Chrome zawiera jednak obsługę
tego API w kompilacji deweloperskiej, zatem można się spodziewać, że wkrótce zosta-
nie wyposażona w ten interfejs. Chociaż API nie jest powszechnie wspierany w prze-
glądarkach desktop, wspiera go wiele przeglądarek działających w telefonach komórko-
wych. W szczególności chodzi o implementację WebKit dla urządzeń przenośnych.
O dziwo wersja desktop pakietu WebKit nie obsługuje API geolokalizacji. Jestem jednak
przekonany, że ma to związek z coraz częstszym wsparciem dla technologii GPS w tele-
fonach komórkowych. Fennec, przeglądarka na telefony komórkowe firmy Mozilla,
również wspiera geolokalizację. W interfejs API geolokalizacji jest również wyposażony
PhoneGap — framework do tworzenia aplikacji Open Web — zatem jest on dostępny
także dla tych programistów, którzy tworzą swoje aplikacje w oparciu o technologie
Open Web.
Lokalizowanie odwiedzających
API geolokalizacji daje nam sposób wyznaczania dokładnej pozycji użytkownika
odwiedzającego nasz serwis. W internecie dostępnych jest już bardzo wiele aplikacji
wykorzystujących ten API — począwszy od obsługi map w systemie Google Maps
 
204
Wprowadzenie do HTML5. Autorytety informatyki
(rysunek 9.1), a skończywszy na bazujących na lokalizacji serwisach społecznościowych,
takich jak Gowalla czy Google Buzz.
R YSUNEK 9.1. Google Maps
wykrywa obsługę
geolokalizacji i dodaje
funkcjonalność
„zlokalizuj mnie”
API geolokalizacji oferuje dwie metody pozwalające na uzyskiwanie informacji geo-
graficznych od użytkownika:
1.
getCurrentPosition to metoda, która pozwala „jednorazowo” pobrać bieżącą
lokalizację użytkownika.
2.
Metoda watchPosition śledzi pozycję użytkownika. W celu sprawdzenia, czy nie
uległa zmianie, dopytuje o nią w regularnych odstępach czasu.
Zarówno metoda getCurrentPosition , jak i watchPosition ustalają lokalizację
użytkownika w sposób asynchroniczny. Jest jeden wyjątek do tej reguły: kiedy użyt-
kownik odwiedza serwis po raz pierwszy, przeglądarka wyświetla modalne okno dialo-
gowe z pytaniem o zezwolenie na śledzenie jego lokalizacji. W przypadku gdy apli-
kacja wykorzystuje dowolną z wymienionych metod, większość urządzeń wyświetla
pytanie o zgodę na śledzenie ich lokalizacji. Jeśli nie wyrażą zgody na udzielanie infor-
macji o swojej lokalizacji, to można tak skonfigurować API, aby informacje o błędach
były przekazywane do wskazanej funkcji.
1285790436.003.png 1285790436.004.png 1285790436.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin