029.rtf

(53 KB) Pobierz

nazywa się McGuire, a postacie drugoplanowe Casey, Flanagan i Cohen. Polaków ponownie brak. W High Pressure (1932) wy­twórni Warner Brothers pojawiają się Irlandczyk (Mike Donahay), Włoch (Colombo), Żyd (pułkownik Ginsburg), a nawet Grek (Poppolus), ale nie ma Polaków. Bohaterowie Man of the People z 1937 roku, produkcji MGM zgłębiającej wielkomiej­skie zepsucie, to prawie wyłącznie Irlandczycy i Włosi oraz jeden czy dwóch Żydów. W 1938 roku wyszła kolejna komedia gangsterska studia Paramount,  You and Me, w której poka­zano wszelkie możliwe typy etniczne, w tym pana Abiego Levine'a z małżonką, a nawet postać określoną jako Szwed. Znów, nawet w najmniejszych epizodach, nie ma Polaków. W Sub Pa­trol (1938), filmie Twentieth Century-Fox o słbie na okręcie podwodnym w reżyserii Irlandczyka Johna Forda, pojawia się załoga pełna Irlandczyków (Quincannon, Haggerty, McPeek, McAllison, Dufry i Kelly), ale też Goldfarb, Luigi i Olaf. Nie ma jednak nikogo z Europy Środkowej czy Wschodniej.

Filmy gangsterskie, tak popularne w latach trzydziestych, były zwykle pełne bohaterów o wyraźnie pokazanej narodowości. Na przykład w słynnym Scarface (1932) wytwórni United Artists pojawia się mnóstwo Włochów. Jak na ironię, grają ich między innymi polski Żyd (Paul Muni), Czeszka (Anna Dvorak) i Nie­miec (George Raft). Jest też postać Żyda nazwiskiem Epstein. Zarówno gangsterzy, jak i policja w Public Enemy (1931) studia Warner Brothers to w większości Irlandczycy, przy czym jedna postać może być Żydem (Nails Nathan)35. Little Caesar (Warner Brothers, 1931), dzięki któremu Edward G. Robinson rozpo­czął karierę, pokazuje przede wszystkim włoskich przestępców i irlandzką policję, ale jest też Rosjanka (Olga Strassoff) dodana

 

35 Prawdopodobnie pierwszym filmem gangsterskim był The Musketeers of Pig Alley Davida W. Griffitha, nakręcony przez wytwórnię Biograph w 1912 roku. Ukazane w nim gangi są niemal wyłącznie irlandzkie.

 

62
Polska obecność w amerykańskim kinie przed rokiem 1939

dla urozmaicenia. W niedbale zrobionej sadze gangsterskiej The Return of Jimmy Valentine (Republic, 1936) pojawia się dużo postaci, z których prawie wszystkie to Irlandczycy lub Włosi. Większość zarówno więźniów, jak i strażników w The Racket (1928) i The Last Mile (1932) to Irlandczycy albo Włosi, choć przedstawiono także kilka innych narodowości. W żadnym z tych filmów nie ma jednak Polaków, ani wśd przestępców, ani wśd stróżów prawa. Wygląda na to, że w Hollywood Po­lacy dosłownie nie mogli nawet zostać aresztowani36. Tę listę i tę charakterystykę można ciągnąć niemal w nieskończoność. Nie­obecność wizerunków Polaków w przedwojennych filmach hol­lywoodzkich jest uderzająca.

W latach trzydziestych nastąpił wyraźny zanik tematyki et­nicznej w amerykańskim kinie. Naciski na asymilację i powrót ideologii natywizmu odgrywały istotną rolę, zwłaszcza w branży takiej jak Hollywood, w której imigranci stanowili znaczny pro­cent pracowników37. Zorganizowany antysemityzm w Europie i Stanach Zjednoczonych oraz obawy żydowskich włcicieli wytwórni z pewnością wyjaśniają nagły spadek liczby filmów o Żydach w pierwszej połowie lat trzydziestych38. Faszyzm we oszech zapewne przyczynił się do zmniejszenia liczby filmów o Włochach, która zresztą zawsze była dość skromna. Dla filmów gangsterskich, wyjątkowo często wykorzystujących tematykę et­niczną i wielkomiejską, szczyt również przypadł na połowę lat trzydziestych, później zaś zanikły; z tego powodu mniej było postaci Włochów. Jak zauważa Kracauer, po wczesnym okresie całkiem pozytywnych, a przynajmniej nostalgicznych filmów

36              Polacy wchodzili w skład gangu Capone w rzeczywistości, ale nie w wer-­
sji hollywoodzkiej.

37              Winokur zwraca uwagę, że w Hollywood od zawsze zatrudniano „niepro-­
porcjonalną" liczbęnowych imigrantów".

38              Whitfield stwierdza, że „w latach trzydziestych (...) Żydzi znikali z ekranu".


63

Zgłoś jeśli naruszono regulamin