Ziemia Kłodzka nr 214.pdf

(5251 KB) Pobierz
Wydawca:
WydaWnictWo Ziemia KłodZKa,
SPCzS i
indeks: 383 864, iSSn 1234-9208
Wydawca: WYDAWNICTWO ZIEMIA K£ODZKA, SPCzS i OKiS
OKiS
Indeks: 383 864, ISSN 1234-9208
Kwiecień/Duben/April 2012
Nr
Nr 214
Luty/Únor/February 2011
200
„Głębiej przeniknij zabytki Diecezji Legnickiej”
Kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Jeleniej Górze to ko-
lejna budowla, którą przedstawiamy Państwu jako część projektu pn. „Głębiej
przeniknij zabytki Diecezji Legnickiej”, współfinansowanego ze środków Unii
Europejskiej. Celem przedsięwzięcia jest promocja interesujących i różnorodnych obiek-
tów znajdujących się na terenie Diecezji, które świadczą o bogatych tradycjach artystycz-
nych, kulturowych i religijnych tej części Dolnego Śląska.
Jeleniogórska świątynia, dzisiaj katolicka, jest naj-
większym spośród kościołów łaski wybudowanych
na Śląsku po zawarciu ugody w Altranstädt w 1707 r.
Na mocy tego porozumienia katolicki cesarz austriac-
ki Józef I – za wstawiennictwem króla szwedzkiego
Karola XII – okazał łaskę swym ewangelickim poddanym na
Śląsku i pozwolił im na wybudowanie sześciu świątyń.
Ewangelicy z Jeleniej Góry pragnęli, aby ich kościół był
reprezentacyjną budowlą sakralną, dlatego prace projekto-
we powierzyli mistrzowi Martinowi Frantzowi z Tallina. Ten
wzniósł świątynię w stylu barokowym na wzór ewangelic-
kiego kościoła św. Katarzyny w Sztokholmie. Założył ją na
planie równoramiennego krzyża greckiego z jednym ramie-
niem wydłużonym o przęsło ołtarzowe.
Wewnątrz wszystkie sklepienia kościoła ozdobione są prze-
pięknymi malowidłami naściennymi Johanna Hoffmanna
z Głogowa i Feliksa Schefflera z Pragi. Z bogatego barokowe-
go wyposażenia uwagę zwraca okazały ołtarz, wykonany
w latach 1727–1729 przez miejscowego snycerza Dawi-
da Hielschera, z figurami Johanna Urbansky’ego. Obok
Chrystusa z krzyżem oraz alegorycznych przedstawień
są tu także personifikacje Śląska i Jeleniej Góry. Ob-
raz Chrystusa w Ogrójcu namalował Otto Mengelberg
z Düsseldorfu w 1859 r. Przy skrzyżowaniu naw umiesz-
czona została piękna ambona z 1717 r., wykonana z jedne-
go bloku piaskowca. Natomiast po lewej stronie ołtarza stoi
chrzcielnica powstała w tym samym czasie z jednego bloku
niebieskiego marmuru.
Wnętrze obiegają kilkukondygnacyjne – charakterystyczne dla sakralnej ar-
chitektury ewangelickiej – wewnętrzne galerie (empory), które umożliwia-
ją pomieszczenie dużej liczby wiernych. Balustrady zdobi dekoracja malarska
i cytaty o tematyce biblijnej.
Dzisiaj kościół otoczony jest parkiem z zachowanymi 19 kaplicami grobowymi bo-
gatych jeleniogórskich mieszczan. Wzniesione w XVIII w. są rzadkim na Śląsku przy-
kładem barokowej sztuki cmentarnej. Charakteryzują się bogactwem form architek-
tonicznych i dekoracji rzeźbiarskiej.
Fundusze Europejskie - dla rozwoju Dolnego Śląska
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla
Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013
Ziemia Kłodzka
nr 214
Spis treści
Ks. prof. ndzw. dr hab. Tadeusz Fitych
- Brzozowie i jego ludowe opowiadania
dr Władysław Szczepański - Człowiek - legenda
dr Władysław Szczepański - ZARYS HISTORII JEDNOSTEK
WOJSKOWYCH NA ZIEMI KŁODZKIEJ
Stanisław Sibilski - Kotlina Kłodzka i cukier
Czy Wambierzyce trafią na listę
Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO?
Günther Gröger - Freude und Dankbarkeit,
aber auch Wehmut bei den Grafschaftern
Magda Adamska-Poszwa
- WIELKANOCNE MISTERIUM JOSEPHA WITTIGA
LEGNICA JAZZ DAY: MACIEJ FORTUNA TRIO
48. WROCŁAWSKI FESTIWAL JAZZOWY
JAZZ NAD ODRĄ
CHŁOPCY KONTRA BASIA
XIII FESTIWAL KINA AMATORSKIEGO
I NIEZALEŻNEGO KANWE WROCŁAWIU
17. EUROPEJSKIE SPOTKANIA PISARZY.
PORT LITERACKI 2012
28. MUSICA POLONICA NOVA
FESTIWAL POLSKIEJ MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ
FESTIWAL NIEZALEŻNYCH FILMÓW F
ANTASTYCZNYCH I HORRORÓW
ZDZISŁAW BEKSIŃSKI. FOTOGRAFIE
ASYMMETRY FESTIVAL
XXI FESTIWAL MUZYKI WIEDEŃSKIEJ
MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TAŃCA
XIV LĄDECKIE LATO BALETOWE
Paweł Sendecki - ŚNIEŻNICKI PARK KRAJOBRAZOWY
str. 26
str. 27
str. 25
str. 25
str. 26
str. 26
str. 25
str. 24
str. 24
str. 23
str. 23
str. 19
str. 23
str. 15
str. 14
str. 9
str. 12
str. 4
str. 8
3
Obsah
Ks. prof. ndzw. dr hab. Tadeusz Fitych
- Brzozowie (Březová) v lidovém vyprávění
dr Władysław Szczepański - Člověk - legenda
dr Władysław Szczepański
- Nástin dějin vojensk�½ch posádek v Kladsku
Stanisław Sibilski - Kladská kotlina a cukr
Budou Vambeřice zapsány na seznam s
větového kulturního dědictví UNSECO?
Günther Gröger - Radost a vděčnost, ale také zármutek
b�½val�½ch obyvatel Kladska
Magda Adamska-Poszwa
- Velikonoční mystérium Josepha Wittiga
Legnica Jazz Day - Maciej Fortuna Trio
48. vratislavsk�½ jazzov�½ festival Jazz nad Odrou
Chłopcy kontra Basia
XIII. festival amatérsk�½ch a nezávisl�½ch filmů KAN
ve Vratislavi
17. evropské setkání spisovatelů Port Literacki 2012
28. Musica Polonica Nova
- festival současné polské hudby
Festival nezávisl�½ch fantastick�½ch filmů a hororů
Zdzisław Beksiński - Fotografie
Asymmetry Festival
XXI. festival vídeňské hudby
XIV. lądecké baletní léto
Paweł Sendecki
- Chráněná krajinná oblast Śnieżnicki Park Krajobrazowy 27
s. 25
s. 25
s. 25
s. 26
s. 26
s. 26
s. 24
s. 24
s. 19
s. 23
s. 23
s. 23
s. 15
s. 14
s. 9
s. 12
s. 4
s. 8
Inhaltsverzeichnis
Prof. Dr. Hab. Tadeusz Fitych – Birkhagen und seine
Volkserzählungen
Dr. Władysław Szczepański – Mensch - Legend e
Dr. Władysław Szczepański – ABRISS DER GESCHICHTE DER
MILITÄRISCHEN EINHEITEN IM GLATZER LAND
Stanisław Sibilski – Der Glatzer Talkessel und der Zucker
Wird Albendorf in die Liste des UNESCO-Welterbes
aufgenommen?
Günther Gröger - Freude und Dankbarkeit,
aber auch Wehmut bei den Grafschaftern
Magda Adamska-Poszwa
– DAS JOSEPH WITTIG - OSTERMYSTERIUM
LIEGNITZ JAZZ DAY: MACIEJ FORTUNA TRIO
48. WROCŁAWER JAZZFESTIVAL ‘JAZZ AN DER ODER’
DIE JUNGS CONTRA BASIA
XIII FESTIVAL DES AMATEUR- UND DES UNABHÄNGIGEN
KINOS KANWE IN WROCŁAW
17. EUROPÄISCHES SCHRIFTSTELLERTREFFEN:
EUROPÄISCHER HAFEN 2012
28. MUSICA POLONICA NOVA - FESTIVAL DER POLNISCHEN
ZEITGENÖSSISCHEN MUSIK
FESTIVAL DER UNABHÄNGIGEN FANTASY-
UND HORRORFILME
ZDZISŁAW BEKSIŃSKI. FOTOGRAFIEN
ASYMMETRY FESTIVAL
XXI FESTIWAL DER WIENER MUSIK
INTERNATIONALES TANZFESTIVAL IV. BAD LANDECKER
BALETTSOMMER
Paweł Sendecki – DER LANDSCHAFTSSCHUTZPARK DES
GLATZER SCHNEEBERGES
s. 27
s. 26
s. 25
s. 25
s. 26
s. 26
s. 25
s. 24
s. 24
s. 19
s. 23
s. 23
s. 23
s. 15
s. 14
s. 9
s. 12
s. 4
s. 8
Wydawca/nakladatel/herausgeber:
Stowarzyszenie Komitet Obywatelski Ziemi Kłodzkiej
Wydawnictwo Ziemia Kłodzka
57-400 Nowa Ruda, ul. Boh.Getta 4,
tel./fax +48 74 8725308, frost@netgate.com.pl
Współwydawcy/spolunakladatelé/mitherausgeber:
Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka,
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Czasopismo Ziemia Kłodzka” jest dofinansowane
przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego
www.dolnyslask.pl
Nakład/náklad/auflage:
2000 egz/kopie/exemplare
Druk/tisk/druck:
Usługi Poligraficzne Bogdan Kokot
vel Kokociński, 57-400 Nowa Ruda, ul. A. Krajowej 15.
Redakcja zastrzega sobie prawo skrótów i adiustacji
dostarczonych materiałów – nie zamówionych nie zwraca.
Redakce si vyhrazuje právo na zkratky a adjustace
dodan�½ch materiálů – neobjednané nevrací.
Die Redaktion behält sich das Recht vor, die zugeschickten
Texte zu kürzen und zu korrigieren – unbestellte Texte werden
nicht zurückgeschickt.
Redaktor Naczelny/Šéfredaktor/Chefredakteur:
Regionalny miesiêcznik transgraniczny
Teresa Bazała.
Redakcja/redakce/redaktion:
Helmut Dohnalek
(red. czeska), Joanna Golak, Julian Golak,
Ryszard Grzelakowski, Josef Krám (red. czeska),
Elisabeth Kynast-Schmidt (red. niemiecka),
Warcisław Martynowski, Petr Neuman (red. czeska),
Irena Rogowska, Jacek Suchodolski, Horst Ulbrich
(red. niemiecka), Horst Wolf (red. niemiecka),
Alicja Zaboronek.
Regionalny Miesięcznik TRansgRaniczny. Ukazuje się od 1989 r.
57-400 Nowa Ruda, ul. Boh. Getta 4
tel./fax 74 872 53 08
e-mail: frost@netgate.com.pl
www.ziemia.klodzka.com
Na okładce/na obálce/titelbild:
Przygotowanie DTP/příprava DTP/
vorbereitung DTP:
Sławomir Kamieniarz.
Tłumaczenia/překlady/Übersetzung:
Ratusz w Nowej Rudzie
fot. Małgorzata Bała
Irena Rogowska, Horst Ulbrich, Petr Neuman,
Joanna Golak, Katarzyna Rima Katbeh
4
Ks. prof. ndzw. dr hab. Tadeusz Fitych
Ziemia Kłodzka
nr 214
BrzOzOwIe I jegO ludOwe OpOwIadanIa
„Wiara poszukuje zrozumienia,
wiara potrzebuje kultury
i kulturę tworzy,
[ona] żyje w przestrzeni kultury”.
(Jan Paweł II, kazanie na Błoniach krakowskich 8 VI 1997 r.)
dawnej wsi czeskiego zakątka
(nb. w 1919 r. w kilkunastu są-
siednich osadach i wsiach żyło
ok. 5.555 Czechów), należy za-
akcentować chociażby takie
oto fakty. Brzozowie – to nie-
wielka przygraniczna wioska
położona naprzeciw Czermnej
(południowo-zachodniej części
dzisiejszego miasta Kudowy-
Zdroju). Jest ona niezwykle
urokliwie wtulona pomiędzy
naturalne przewyższenia istnie-
jące przy załamaniu pobliskiej
granicy państwowej (obecnie
z Republiką Czeską, a wcze-
śniej prusko-czeską (habsbur-
ską), a po I wojnie światowej
niemiecko-czechosłowacką).
Dostępu do niej bronią dwa
wzniesienia o poetyckich na-
zwach: Różanka (485 m npm,
czes. Červenáč; niem. Rothe
Hübel) i Brzezie (493 m npm,
czes. Kodrcoun, niem. Godrit-
zberg). Wraz z upływem stuleci
u ich podnóża zostały wznie-
sione zabudowania wsi.
Brzozowie to łańcuchowa
osada, malowniczo położona
na wysokości 420-450 m npm.
Leży na osi kierunków północ-
południe, w górnej części uro-
czej doliny Ptasiego Potoku
(o łącznej długości ok. 4 km,
a wypływającego z okolicy
Czeskiej Czermnej). Otoczenie
wsi stanowią lasy świerkowe
i mieszane oraz łąki i użytki
rolne. Jest to jedna z najstar-
szych wiosek w okolicach Ku-
dowy-Zdroju. W konsekwencji
w 2000 r. świętowano 600 lat
jej istnienia.
Obszar i architektoniczna
struktura wsi z centralnie poło-
żonym kościołem oraz otacza-
jącym je morzem zieleni - łąk,
pól i zalesionych wzgórz - do-
skonale wpisują się w tutejsze
urokliwe obniżenie. Czeska
poetka Sida Volfová swoje do-
głębne zauroczenie pięknem
tej ziemi wyraziła stwierdza-
jąc, że w tym miejscu „Pan Bóg
stwarzając świat, z radosną
satysfakcją uśmiechnął się aż
dwukrotnie”.
literatura i jej
nieprzemijające
kulturotwórcze funkcje
Literatura kumuluje w so-
bie olbrzymie doświadczenie
człowieka różnych czasów i lu-
dzi wielu narodów. Jako kluczo-
wa dziedzina międzyosobowej
komunikacji oraz kultury, lite-
ratura (zarówno ta wielka, ale
de facto każda jej odmiana),
ma nam do zaoferowania co-
najmniej trzy ważne humani-
zujące nasze istnienie funkcje
(jeśli nie pozostaje ona głuchą
na perspektywę ostateczną,
tzn. na wymiar religijny). Na
podstawie twierdzeń filozofii
klasycznej, dotyczących odno-
szenia się człowieka do różnych
dziedzin bytu, tzn. do otaczają-
cego nas świata, bycia pośród
innych osób i w relacji do nich;
przede wszystkim zaś w od-
niesieniu do samego siebie,
do osobowej godności i istoty
swego człowieczeństwa.
W konsekwencji, za cenio-
nym polskim literaturoznawcą,
Powiększony kościół w Brzozowiu (stan współczesny)
Na progu tego roku, w Niem-
czech ukazała się książka Andrea
Bachamanna o celnym i intere-
sującym tytule oraz podobne-
go typu treści „Gotteshäuser
– Menschenorte (Die Kirche im
Dorf)”, czyli Domy Boga – miej-
scami dla ludzi. Należałoby po-
gratulować autorowi chociażby
już samej tylko perspektywy
badawczej. Postrzega on wiej-
ski kościołek równocześnie jako
pomnik kultury, architektonicz-
ne świadectwo oraz dokument
historyczny. Na całym obszarze
Europy ze wspaniałymi dziełami
architektury sakralnej (nawet
wiejskiej) związane są interesu-
jące dzieje miast i osad oraz bio-
gramy twórczych i zasłużonych
postaci. Do dzisiaj kościoły sta-
nowią żywotne centra przeżytej
i tworzącej się wspólnoty. W ich
przestrzeni ludzie czerpią życio-
dajne siły. Gromadzą się w nich,
aby znaleźć ukojenie i we-
wnętrzny spokój. Stąd to nawet
wiejskie kościoły są postrzega-
ne jako Domy Boga i zarazem
bezcenne miejsca na miarę
godności człowieka. Jest fak-
tem oczywistym, że najgłębsze
upodmiotowienie wierzących
stanowi duchowość, religijność
i kultura. W dalszej konsekwen-
cji cywilizacja miłości staje się
skuteczną zaporą dla amnezji
historycznej, jak i destruktyw-
nego nihilizmu.
Warto w tym miejscu od-
notować wymowny fakt, że
do roku 1971 w czterech de-
kanatach zorganizowanych na
obszarze Ziemi Kłodzkiej ist-
niało 67 parafii i 30 kościołów
filialnych. Kościół filialny pw. św.
Piotra i Pawła w Brzozowiu (po-
czątkowo tylko kaplica cmen-
tarna zbudowana już w 1717 r.,
z wnętrzem o długości ok. 18
metrów i szerokości, 7,65 m) od
prawie dwóch stuleci należy do
najstarszych w całym czeskim
zakątku (obok kościołów św.
Bartłomieja Ap. w Czermnej
i św. Katarzyny na Zakrzu). Po-
niżej pragniemy spojrzeć na
jego genezę i dzieje w perspek-
tywie przesłania opowiadań
ludowych.
położenie dawnej
wioski Brzozowie
Współcześnie
Brzozowie
stanowi jedną z dzielnic przy-
granicznego,
dolnośląskie-
go kurortu Kudowy-Zdroju.
W skrótowej prezentacji tej
Panorama Brzozowia (okres międzywojenny)
Ziemia Kłodzka
nr 214
torami dwujęzycznymi, że na
terenie ziem czeskich pisali oni
także w języku niemieckim. Na
kulturowe dziedzictwo Ziemi
Kłodzkiej i pogranicza kudow-
sko-nachodzkiego (w tym cze-
skiego zakątka), obok utworów
literackich autorstwa wybit-
nych i cenionych pisarzy (m.in.
S. Bouška, K. Čapek, V. Černy, V.
Erben, A. Jirásek, O. Tokarczuk,
S. Volfová i inni) składają się
także legendy, baśnie, pieśni
i opowiadania ludowe formu-
łowane w dialekcie kłodzkim
(tzw. kłodczyźnie, naszpikowa-
nej wieloma germanizmami).
Ubogacano się nimi podczas
zimowych wieczorów, podczas
wspólnotowych prac, jak i przy
wspólnotowym świętowaniu
czasu wolnego, tzw. w języku
czeskim – besedach. Zawierają
one zakodowaną mądrość lu-
dową, mentalność, równocze-
śnie przybliżają nam wierzenia
(niekiedy zabarwione neopo-
gaństwem), humor, zwyczaje,
ludowe tradycje oraz folklor
ówczesnych mieszkańców.
W okresie czeskiego odro-
dzenia narodowego pomniki
tego typu kultury ludowej, jako
pierwszy odkrywał, dokumen-
tował, opracowywał i publiko-
wał wybitny czeski nauczyciel
gimnazjalny, prozaik, autor
literatury dziecięcej, autody-
daktyk (etnograf, folklorysta
i dialektolog) Jerzy Stefan Ku-
bin (*1864 Jičín +1965 Praga).
Na zbieranie ludowych pieśni
i opowieści, także na Ziemi
Kłodzkiej (m.in. w latach 1908
– 1914) w sumie poświęcił on
aż 35 lat życia. W efekcie jego
badań powstały niezmiernie
liczne przyczynki, książki i opu-
blikowane zbiory m.in.: Pohád-
ky z Kladska (1916), Kladskie
povídky (1948, 1958). Wśród
pozycji jego autorstwa można
jeszcze wymienić: Ceskie Klad-
sko z 1919 r. i Kladskie pisnicki
z 1925 r.. Studiowanie ludowej
twórczości, stawało się dla
niego inspiracją do tworzenia
opowiadań dla dzieci oraz do-
rosłych. Osiągnąwszy wiek 77
lat Jerzy Stefan Kubin wszedł
do literatury czeskiej jako
autor własnych i cenionych
utworów. Za niepodważalne
zasługi został doceniony, mię-
dzy innymi w postaci członko-
stwa Czeskiej Akademii Nauk
i Umiejętności (1946) oraz
International Socjety for Folk-
Narrative Research (1962).
5
Cechą charakterystyczną
opowiadań kłodzkich Czechów
jest to, że w ich zasadniczym
przesłaniu często znajdziemy
motywy legendarne i bajko-
we zaczerpnięte z klasycznej
literatury dziecięcej (tzn. bajek
Ezopa, tysiąca i jednej nocy, ba-
śni braci Grimmów itd.), które
ludowi twórcy zabarwili i za-
adaptowali do rodzimego śro-
dowiska. Dominują wśród nich
opowiadania wspomnieniowe,
tzw. „memoráty”, czyli faktycz-
ne epizody opowiadające w za-
barwiony sposób o rodzimej
historii. Odsłaniają one wrażli-
wość na sacrum oraz na świat
duchowy, religijność ludu,
dawny styl życia, myślenia, od-
czuwania, sposoby wyrażania
lęku oraz radości.
Cztery opowiadania
dotyczące Brzozowia
W ostatnich pięciu latach
opowiadania dotyczące cze-
skiego zakątka, pochodzące
głównie ze zbiorów Jerzego
Stefana Kubina, a także folklo-
rysty Jaromira Jecha, na nowo
opracowała i opublikowała
w dwóch kolejnych i treściowo
powiązanych ze sobą książkach
Eva Koudelkova (są to pozycje:
Od Homole k Hejšovině, Nakla-
datelství Bor Liberec 2006 oraz
Čtení o Českém koutku, Nakla-
datelství Bor Liberec 2011). To
właśnie z tych dwóch publika-
cji zostały zaczerpnięte cztery
opowiadania dotyczące Brzo-
zowia. Naturalnie nie można
je traktować jako źródła histo-
ryczne, nie mniej umożliwiają
nam one spojrzenie na dzieje
i religijną kulturę tego mikrore-
gionu (części parafii św. Bartło-
mieja Ap w Czermnej i czeskie-
go zakątka), oczyma ludzi, któ-
rzy w poprzednich stuleciach
tutaj żyli.
Świerk w Brzozowiu
Idąc ze Słonego, w połowie
drogi w dolinie górskiego po-
toku Klikawy (o łącznej długo-
ści ok. 15 km; czes. Klikava, By-
střice lub Šnely), zanim zaczyna
się ona wznosić ku wzgórzu, na
którym rozpościera się wioska
Brzozowie, niegdyś stał piękny
wysoki świerk.
Każdy kto przemierzał ten
trakt późnym wieczorem, albo
i w nocy, zawsze wokół świerku
widział gromadkę bawiących
się dzieci, których nikt nigdy
nie rozpoznał. Biegały, skakały,
zbiory opowiadań ludowych czeskiego zakątka wydane przez ewę koudelkovą
teoretykiem literatury i profe-
sorem UMK w Toruniu Andrze-
jem Stefanem Stoffem (*1947)
możemy określić trzy zasadni-
cze funkcje literatury: intelek-
tualizacja natury, forma zrozu-
mienia, interioryzacji tego co
nas otacza (za O. prof. A. Krąp-
cem OP w jego ujęciu filozofii
kultury);
wspólnototwórcza
– pozwala nam odnajdywać
się wśród ludzi cywilizacyjnie
i kulturowo nam najbliższych,
czyli odkrywać swoje korzenie,
dawać odpowiedź na pytanie:
skąd pochodzimy?; aktualiza-
cja potencjalizacji osoby czyli
sposób na ciągłą realizację
istoty swego człowieczeństwa
– bycia kimś i czymś więcej, tzn.
realizacji duchowych i fizycz-
nych możliwości, jakie w nas
drzemią, aż po Dobro Najwyż-
sze - Boga.
Współcześnie Czechy to je-
den z najbardziej laickich kra-
jów Europy. Do ateizmu przy-
znaje się tam ponad 60 proc.
mieszkańców (wśród osób de-
klarujących się jako wierzące,
największą grupę – ok. 25 pro-
cent stanowią katolicy). Od XIX
w. nowożytna kultura czeska
rozwijała się w dużej mierze
w opozycji do „arcykatolickich”
Austro-Węgier. Czeski ruch od-
rodzenia narodowego szybko
wypisał na sztandarach hasła
antykościelne i taki był też
duch powstałej w 1918 r. Cze-
chosłowacji. Nowa, za pomocą
wielkiej literatury sugestywnie
mistyfikująca rodzimą historię,
ideologia narodowa nawiązy-
wała do husytyzmu – czeskiej
reformacji z XV w., który o pół
wieku wyprzedził reformację
M. Lutra. Odtąd w wielkiej lite-
raturze Czech, husyta będzie
herosem, standardem czeskie-
go patriotyzmu i syntezą toż-
samości narodowej. Podobne
sympatie bardzo szybko stały
się tam szeroko rozpowszech-
nione wśród elit opiniotwór-
czych i polityków.
W konsekwencji w latach
1918-38 coraz częściej docho-
dziło w Czechach do napięć na
tle religijnym. W 1926 r. demon-
stracyjnie zerwano stosunki
dyplomatyczne z Watykanem.
Pomimo między innymi takich
fenomenów i faktów jak: wiel-
ka aktywność antyniemieckie-
go, a zarazem nacjonalistycz-
nego ruchu „precz z Wiedniem,
precz z Rzymem” o rodowo-
dzie austriackim, niemieckość
utożsamiano z luteranizmem
i nacjonalizmem; głoszono
wyższość
protestantyzmu
nad katolicyzmem); zburzenia
XVII-wiecznej kolumny maryj-
nej na rynku Starego Miasta
w Pradze (postawionej jako
dziękczynne wotum po wy-
niszczającej kraj wojnie trzy-
dziestoletniej) i zastąpienia
jej w 1915 r. triumfalistycznym
pomnikiem Mistrza Jan Husa
w 500-setną rocznicę jego uro-
dzin); a wreszcie dramatycznej
i bolesnej w skutkach schizmie
z roku 1920 (wówczas z Kościo-
ła Katolickiego, pod przewod-
nictwem grupy katolickich du-
chownych, do odrodzonego
Czechosłowackiego Kościoła
Husyckiego przeszło ponad 1
milion wiernych; dziś pozosta-
ły zeń tylko fragmentaryczne
struktury i niespełna 1 procent
obywateli), to w okresie mię-
dzywojennym możemy jednak
mówić także i o renesansie ka-
tolickiej literatury.
W dziejach czeskiej litera-
tury znamiennym jest również
fakt, że wielu czeskich pisarzy,
zwłaszcza z początków odro-
dzenia narodowego, było au-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin